Ane Elise Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hei! Jeg sliter med at lille banet på 3 mnder vrir hodet sitt og sover kun på den ene siden, dermed har han nå nokså skjev hode. (prøver også å vri hodet hans på motsatt side om natta når jeg er muligheter for det, men da vrir han bare tilbake:( ) Om dagen prøver jeg å fange hans oppmerksomhet på motsatt side slik at det vokser rett, men det er ikke bare bare... Det store spørsmålet er om det vil rettes med tiden?! Er det noen der ute som har opplevd det samme problemet som meg og som vil dele sine erfaringer? Ble deres babys hode rettet opp med tiden?
laroos Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Førstemann var slik. Vi ble henvist til fysioterapeut av HS allerede på 6-ukers kontrollen pga skjevt hode og tydelig favorittside. Vi fikk gode tips hos fysio, og jevnlig oppfølging til han var ca 6 mnd. Hodet var fortsatt litt skjevt, men det rettet seg mye ut, og når de får nok hår så vises det kun for de som vet om det. Hodet hans er ikke mye skjevt nå som han er snart 3, men litt er det fremdeles - men absolutt ikke noe som er merkbart. Han var veldig skjev i begynnelsen! Ta kontakt med HS, så får dere time hos fysio - det er egne som er tilknyttet helsestasjonene og som følger opp slike 'tilfeller'! Vil forresten legge til at det du allerede gjør for å 'rette opp' er bra - vi fikk vite at det er spesielt viktig å trene opp motsatt side, og at de med skjevt hode bør ligge mye på magen. De kan også ha fordel av å ligge på en myk pute om natta (man kan legge den under lakenet i senga slik at de ikke får tak i den) - og du kan godt snu hodet hans til motsatt side når han sover dypt. Det er dessuten viktig å trene på å holde hodet i midtstilling når de ligger på ryggen.
laroos Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Førstemann var slik. Vi ble henvist til fysioterapeut av HS allerede på 6-ukers kontrollen pga skjevt hode og tydelig favorittside. Vi fikk gode tips hos fysio, og jevnlig oppfølging til han var ca 6 mnd. Hodet var fortsatt litt skjevt, men det rettet seg mye ut, og når de får nok hår så vises det kun for de som vet om det. Hodet hans er ikke mye skjevt nå som han er snart 3, men litt er det fremdeles - men absolutt ikke noe som er merkbart. Han var veldig skjev i begynnelsen! Ta kontakt med HS, så får dere time hos fysio - det er egne som er tilknyttet helsestasjonene og som følger opp slike 'tilfeller'! Vil forresten legge til at det du allerede gjør for å 'rette opp' er bra - vi fikk vite at det er spesielt viktig å trene opp motsatt side, og at de med skjevt hode bør ligge mye på magen. De kan også ha fordel av å ligge på en myk pute om natta (man kan legge den under lakenet i senga slik at de ikke får tak i den) - og du kan godt snu hodet hans til motsatt side når han sover dypt. Det er dessuten viktig å trene på å holde hodet i midtstilling når de ligger på ryggen.
Millamil Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Hei vi hadde det samme problemet med lillegutt.han ville bare ligge på den ene siden.han ble også litt skjev på den ene siden,men er mye bedre nå:)det var hs som kommenterte det på 6ukers kontrollen.vi har siden da passet på å lagt sammen rullet håndkler på den ene siden i bagen når han sover.sånn at han ikke klarer å ligge på den siden av hodet som er skjevt.han har ligget i bagen i senga frem til nå.han er nå 4 mnd og ligger på begge sider.det er viktig og passe på og legge noe på den ene siden når babyen sover.og ligge mye på magen når det er våken.
Ane Elise Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2011 HS var klar over at hodet hans var skjevt allerede 6.ukers kontroll, men vi ble dessverre ikke blitt henvist til fysio. Sikkert pga obligatorisk fysio time som vi har fått ved 4 mnders kontroll i mars, ikke vet jeg. Håper vi får masse gode tips og råd da. For dette er ikke bra, han er nemlig kjempe skjevt i bakhode:( Jeg prøver å la han ligge mest mulig på magen, men det er ikke bare bare med tanke på gulping etter hvert måltid. Og ammingen skjer det ofte i dette huset siden jeg må få opp melkeproduksjonen. Han er en skikkelig storeter!! Hvordan trente dere opp motsatt side og holde hodet i midtstilling når de ligger på ryggen?! Tips og råd mottas med stor takk:) Ja, han sover på en myk pute om natta og det begynte jeg med etter første kontroll:) Håper hodet hans rettes med tiden, for akkurat nå ser det ikke bra ut:(
Ane Elise Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2011 Heia! Jeg har prøvd å gjøre det samme som deg, men på spinkelsenga da, og tro eller ei så klarer han bestandig å vri kroppen og hodet slik at det havner på favoritt siden tilslutt. Dersom det ikke skjer, så hyler han som en stukket gris. Utrolig slitsomt i hvertfall om natta når alle prøver å få seg en god natt søvn. Tok dette problemstilling opp med helsesøster, da fikk jeg klar beskjed fra henne å slutte med det der og heller la han få ligge på en myk pute om natta. For det er utrolig viktig at han får en god natt søvn..Om dagen kan jeg sperre så mye jeg ville.. Om dagen prøver jeg å la han ligge mest mulig på magen, men dessverre er det ikke ofte nok med tanke på at han gulper mye etter måltiden hvis jeg legger han på magen. Og amminga skjer det ofte i dette huset pga jeg må få opp melke produksjon siden han er blitt en storeter.. Er fortvilet for tida siden hodet hans er kjempe skjevt:( Det blir kanskje bedre med tiden når han begynner å krabbe avgårde?!!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Ville fått han sjekket for KISS hos en manuellterapeut. HS rundt omkring vet dessverre altfor lite om KISS. Det at han hyler,har favorittside og skjevt hode syns jeg høres veldig typisk KISS ut. Du kan lese om KISS her: http://www.kiss-kidd.no/hva-er-kiss-kidd.htm Gutten min har også KISS. Han er 10mnd nå og fortsatt skjev i hodet,men MYE bedre enn han var. Han har fått tilbakefall av KISS nå så han akkurat startet opp behandling hos manuellterapeut igjen. Vil anbefale deg å ta en tur til en manuellterapeut, de er spesialister på skjelettet. KISS kan også gjøre de trege i motorikken, lillegutt hverken krabber eller åler seg fram enda. Han ligger på 6mnd alder i utviklign. Bedre å få sjekket opp dette så tidlig som mulig enn at det blir tatt tak i sent. Gutten min fikk ikke "diagnosen" før han var 4mnd,noe som gjør at han henger 4mnd etter nå. Lykke til:-) Dette går nok veldig bra:-)
laroos Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Det er ganske enkelt å trene på motsatt side og midtstilling, egentlig. Bruk leker han liker, og sørg for at han må snu seg til motsatt side for å se dem og evt gripe etter dem. Midtstilling er enklest hvis du selv sitter på gulvet med ungen liggende mellom beina dine, og så kan du holde opp leker han liker over brystkassa hans slik at han må ta haka litt ned mot brystet og holde hodet i midtstilling for å se på leken. Det gjelder å finne leker som fascinerer. Her er det nettopp blitt gøy med leker som knitrer og rangler som bråker litt, og det fungerer kjempebra. Det er forresten viktig at de beveger hodet etter leken, og ikke bare øynene. Når det gjelder KISS-KIDD, så trenger det ikke være det som er årsaken til favorittsiden. Fysio sjekket for stivhet o.l. og fant ikke noe spesielt på eldste, annet enn at han var litt sterkere på favorittsida. Han viste heller ingen tegn på smerte eller ubehag i forbindelse med favorittside eller fysios undersøkelse. Men han likte IKKE at jeg prøvde å tvinge ham fra å ligge mot favorittsida si når han skulle sove - da ble han sinna - så det sluttet jeg med, for han greide jo å vri seg over likevel. Og når det gjelder mageleie - gulpingen var et problem, ja! Men som regel var det litt mindre gulp om jeg ventet minst en halv time etter mat før han fikk ligge på magen. Minstemann har også favorittside, uten å ha skjevt hode, så han har også vært sjekket opp av fysio nå nylig. Han er litt skjev i kroppen til tider, men det virket som om det var mer en uvane han hadde lagt seg til, så vi trener på midtstilling og motsatt side med ham også for å gi lik styrke. Men det blir nok ikke like mye oppfølging med ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå