Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hjelp. Hun vil hverken sove i barnevogna eller i senga eller ved siden av mamma eller pappa...hun gråter med en gang! Hun vil være kun i armene eller sove tett inntil mor eller far eller andre voksne som hun kjenner. Er dette fordi hun har blitt vant til å være i armene og hva kan man gjøre nå? takker på forhånd for alle svar og gode råd:) HI
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Da prøver man på å legge ungen f.eks ned i vugga/senga. Legg en dyne eller noe rundt slik at det føles trygt, i tillegg til å pakke han inn i et babyteppe. Det gjør ingenting om ungen gråter litt, så lenge du er der og gir trygghet. Har du begynt med tutt? Mini her i hus måtte ha både tutt og bamse for å slappe av i senga "alene". Mange nybakte foreldre som blir veldig bekymra straks ungen gråter litt, husk det er forskjell på gråting også.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Sånn har mine vært siden fødselen. Løste problemet med å sove tett inntil alle sammen. De gikk over av seg selv når de ble rundt 2 år
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Da prøver du reiving eller kjøper deg et bæresjal. Slik var første min også og det er utrolig hvor mye man får gjort med bare en hånd. Det går over etter hvert bare man er tålmodig. Hun er jo bare 3 uker og trenger mye nærhet og trygghet.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Håper for guds skyld det skal være mulig å legge barna i en seng/vogge med god samvittighet når de kommer. Selvfølgelig trenger små barn masse nærhet og trygghet, men mor trenger også hvile og et pusterom til å få gjort andre nødvendige ting i heimen. HI, syntes det første rådet du fikk var best. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Min første var sånn, det som hjalp her var å svøpe han godt inn i et teppe for så å vugge han i søvn. Når han da sov, kunne jeg legge han ned i sengen med teppet, dermed beholdt han varmen og tryggheten fra mine armer over i sengen og sov videre der. Jeg er ikke med på at så små babyer skal måtte skrike seg i søvn, så det ville jeg ikke gjort
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Hva mor trenger kommer i andre rekke når hun har fått barn.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #8 Skrevet 5. februar 2011 Noen babyer er bare sånn.... Min jente var sånn de 2 første månedene. Sov kun på fanget til noen og lå mellom oss i sengen. Tenkte at det er nærhet og trygghet hun trengte og lot henne gjøre det. Var slitsomt til tider, men også kos. Prøvde å skyve unna tanken på husarbeid og andre plikter. Nå er hun 2 mnd og sover både i vogn og seng, uten at vi har gjort noe spesielt for å endre det. Tror ikke man kan skjemme bort nyfødte når det gjelder kos og nærhet. Og har ikke tro på at de skal gråte seg i søvn når de er så små.
Tante Blås Squaw Skrevet 5. februar 2011 #9 Skrevet 5. februar 2011 Bella har sånne "kosedager" innimellom - da nytter det ikke å legge henne ned noen plass, det blir bare skrik og protest. Det som funker for meg er å bruke Mei Tai ) Da kan jeg få gjort ting, samtidig som Bella fornøyd henger på meg og få være med.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #10 Skrevet 5. februar 2011 Anonym 15:57. Ut fra innlegget ditt så tolker jeg det dithen at du ikke har barn enda? Når babyen er født kommer dine behov og husarbeid i andre rekke. Hvis babyen trenger deg og din nærhet så gi babyen det. Går fint at å hvile med babyen på armen, eller gjøre husarbeid med babyen i bæresjal. Noen barn er det ikke bare å legge i senga og forvente at de sover alene. Dette gikk fint med førstemann hos meg, men med nr 2 var det ikke snakk om.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #11 Skrevet 5. februar 2011 Det er helt naturlig for ett så lite barn. Er instinktene det. Et barn er født med innstinkter som sier det at det må ha noen til å passe på seg 24 timer i døgnet ellers kan ett rovdyr komme og spise dem. Babyer er nemlig programert på samme måte som i steinalderen, den aner ikke at den lever i den trygge moderne verden anno 2011 Noen barn e litt mer high need enn andre, og har større behov for trygghet.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #12 Skrevet 5. februar 2011 Kjøp deg bæresjal (elastisk). Eneste som var fornuftig her. Da har du armene fri og kan gjøre andre ting. Geniale greier! Her gikk også behovet for så tett nærhet over ganske fort, og han sov alltid i voggen sin på natten. På dagen derimot var det bæresjal for alle penga ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #13 Skrevet 5. februar 2011 Du lar babyen sove i armene, vel. Jeg benka meg i sofan med min lille i ca 3 mnd. Baby sov og jeg sov mens jeg satt i sofaen og koste meg med dib osv. Husarbeid må nok komme i andre rekke en periode. Kjøp deg bæretøy eventuelt. Det gikk over av seg selv ved ca 3 mnd. Men han sover kun 30 min. i slengen dagtid, så det blir ikke så mye husarbeid nå heller. Det er jobben din dette fremover, ikke husarbeidet. Det går over, snart vil de ikke vite av armene dine, så kos deg og la oppvasken vokse. Ditt første barn antar jeg?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #14 Skrevet 5. februar 2011 Du lar babyen sove i armene såklart! Noen babyer trenger mer nærhet enn andre, min var slik de første 4-5 mnd. Hvis du har flere barn skjønner jeg at det kan være problematisk, hvis ikke - la henne sove i armene og la husarbeidet hope seg opp rundt deg.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #15 Skrevet 5. februar 2011 Tusen takk for råd, kjære damer! Masse nyttig info, må lese gjennom en gang til og se hva som kan prøves ut:) Lille jenta vil ikke ha smokk og gråter seff. Foreldre tror de bare har skjemmet henne bort, men samtidig er hun jo en liten baby og trenger nærhet og kroppslig kontakt. Blir spennende å se hvordan det går:) HI
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #16 Skrevet 5. februar 2011 Jeg var også sååå bekymret for at min skulle "skjemmes bort", men er glad for at jeg ikke hørte på råd fra foreldre og svigers.... Min lå i armene mine så lenge han trengte, og nå trenge han det ikke lenger -. det er uaktuelt å sove i mammas fang. Da var han 0-3 mnd. Nå er han 7, og jeg kan bare glemme den saken De blir ikke bortskjemt ser du, og det er jo bare en liiiiten periode av livet PS: Smokken kommer etter hvert og da blir du bekymret for hvordan du skal greie venne henne av med den
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #17 Skrevet 5. februar 2011 Du pakker den stramt inn i et helseteppe ,(så stramt at hun ikke klarer å røre på armer og bein .) Nyfødte elsker og ligge trangt (de er vandt til det fra de lå i magen) og føler seg veldig trygge da .Evt legg en t skjorte ol ved siden av som lukter deg ( gjerne gå med den i en dag eller to så lukten av deg setter seg godt i plagget ).evt en klut ol... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #18 Skrevet 5. februar 2011 Sånn har mine vært også, så her ble det mye kos og samsoving og lite husarbeid Anbefaler at de får den kontakten de krever. Elastisk sjal anbefales.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #19 Skrevet 5. februar 2011 Det er ikke pga vanen, det er pga behovet. Man lar henne sove tett inntil eller i armkroken :-) Det går over, og da er ungen kjempe trygg og harmonisk og vet at hun får det hun trenger av all omorg tenkelig. Når trygghet er oppnådd har hun MYE å gå på.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #20 Skrevet 5. februar 2011 For dagtid; kjøp bæretøy! (IKKE BABYBJØRN!) Sjal, Ergo, Manduca, MT, slynge, hva som helst som funker for mor og barn egentlig. En 3 uker gammel baby trenger nærheten, og du kommer ikke til å angre på å ha latt barnet få den i ettertid. Nærhet til mor (og far), hudkontakt, skaper trygge barn. Det sises også at den nærkontakten barnet har med mor en med på å skape en sunn utvikling for barnet, mentalt sett. Påstandene, uten at jeg i farten kan henvise til kilder er at man får tryggere, mer intelligente og utforskende barn av nærkontakt og hudkontakt på barnets premisser. Masse masse nærhet! Og du som mor vil også, dersom du klarer å slappe av med at det er som det er, nyte at barnet ditt ønsker deg, trenger deg. Kos deg, kos med barnet og ta vare på hvert eneste øyeblikk som er slik. Huset kan vaskes, ting kan ryddes og middager kan lages en annen gang
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #21 Skrevet 5. februar 2011 Er vel sikkert anbefalt.. Kjøp eller lån ett bæresjal! fungerer supert for å roe ned babyen!! Plages baby med magesmerter, så tar du på bæresjalet og tar ett par dype knebøy!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #22 Skrevet 5. februar 2011 Fornuftige svar, jenter:) Så godt å se at folk vil svare også på innlegg der man virkelig trenger råd:) Bæresjal er nok god ide, må sjekkes ut på nettet. HI
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #23 Skrevet 5. februar 2011 Moby Wrap og Sinosjal er gode sjal. Finnes også bambussjal som er svale og gode, men litt dyrere. De har veldig peiling på tettinntil.no, men jeg følte den siden ble litt rotete. De er utrolig mye enklere å knytte på seg enn man skulle tro. Kos deg med kosete baby
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå