♥ Snøblomst ♥ Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Mini er snart 5 mnd og har fått full porsjon grøt til middag i en uke nå. Har lyst å flytte grøten til kvelden og begynne med middag på dagtid, men er litt bekymret for at han da skal gå sulten på dagen. Minker nemlig litt på melken her om dagen... Hvordan gjør dere dette med å øke fra ett til flere måltider?
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Det blir kanskje litt kort tid mellom måltidene? Husk at fast føde utvider magesekken og da tenker jeg at han kanskje blir mer sulten om morgenen når magesekken blir tømt? Vi gjorde det slik: 5,5 mnd: Oppstart på formiddagsgrøt. Ammet resten av døgnet, gjerne før og etter en lur. Ca 2 ganger om natten. 6 mnd: Oppstart på ettermiddagsgrøt. Nå ble det raskt rutiner på ammingen. Ammet til frokost, før formiddagsgrøten, til middag og før ettermiddagsgrøten. Ammet en gang om kvelden eller en gang tidlig morgen. 7 mnd: Oppstart på middag. Ammet nå kun 4 ganger om dagen, men guttungen begynte å miste intr. for puppen før middagen. Nattavvent (av seg selv). 7,5 mnd: Oppstart på frokost. Nå ammer jeg stort sett bare 3 ganger om dagen, men jeg tilbyr likevel før middag, det hender han vil ha en sjelden gang. Han har altså trappet ned ammingen gradvis selv. Jeg ønsker å amme lenge, så håper han ikke kommer til å trappe ned noe mer på en stund. Likevel trenger de nok ikke mer melk enn dette. Og puppene har blitt mindre og de føles tomme. Jeg får ut mindre når jeg pumper, men det er altså melk inni der likevel! :-) Det er jo ikke hovednæringen lenger, men en tørstekilde/mellommåltid og vitaminkilde! :-)
tromsøjenta Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Vi begynte med med smaksposjoner av grøt på formiddag for å se at mini ikke reagerte. Når vi skulle øke til at det ble et måltid ga vi det på kvelden (ca kl. 19). Neste måltid vi begynte med var grøt om "morgenen" (dvs ca kl. 09-10). Fortsatte hele tiden å gi smaksprøver av forskjellig på formiddagen. Tredje måltid var middag i 15.30-16-tiden. Nå har vi også begynt med lunsj i 12-13-tiden. Prøver å gi små biter av brød, men ikke alltid han spiser så mye. Får i tillegg moset/raspet frukt. Jeg ammer fortsatt før alle måltidene + litt mer (holder på med nattavvenning). Dersom du vil begynne med middag, er det kanskje lurt å flytte grøtmåltidet til morgenen i stedet for kvelden. Det går jo også an å gi middag til lunsj-tid og grøt på kvelden. Eller begynne med grøt også som måltid nr to (formiddag og kveld).
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2011 JuniGull10 og mange drømmer... og tromsøjenta, takk for informative svar ) Jeg er fremdeles litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det videre, kanskje begynne med grøt på kvelden også og så flytte formiddagsgrøten til morgenen for så å innføre middag som tredje måltid om en stund?
Mina82 Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 har ei jente på straks 5 måneder selv og lurer litt på dette her med fra 1 til 2 måltider dytter på denne=)
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Jeg ga grøt ca kl 12 og kl 18.00 når vi bare ga 2 måltider. På morgenen så ammet han så bra, så da virket han god og mett på melken, men han ammet dårligere utover dagen. Hvordan er din der? Du kan jo evt. gi grøt kl 12 og 18, forså å gi grøten litt tidligere om morgenen når du starter med middag? Med 4 timers mellomrom? F.eks. grøt kl 10, middag kl 14, grøt kl 18. Jeg forsøker å la de gå 3 t mellom hvert måltid nå som han har begynt med 4 måltider, men han ammer fremdeles best om morgenen, så han er ikke like ivrig til frokost som han er til de andre måltidene.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2011 Takk for svar junigull! Min ammer greit om morgenen, fra 13.00 og utover minker er han mer sulten etter pupp. Og du, gikk du direkte på full porsjon med grøt på måltid nummer to? Eller økte du dette måltidet også gradvis?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå