Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Jeg prøver her jeg da jeg bare fikk spydige svar på Anonym forumet. Vi skal ha med oss vår lille Chihuahua på ferie til Danmark i sommer, ser det er mulig å ha de i bur på "kennel" på båten eller i bilen. å ha henne på slik kennel ting der ville vært rene tortur for henne, hun er livredd store hunder så om det hadde vært en stor hund i nærheten av henne i så mange timer uten at vi er der hadde vært tortur for henne. så da er alternativet å ha henne i bilen. Noen som har erfaring med dette ? blir det varmt på bildekk? får man sjekke til hunden? Det er jo mange som reiser med hund så jeg regner jo med at dette går fint men selvfølgelig er jeg litt bekymret for vår lille søte hund.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 4. februar 2011 ingen som har erfaring?
Knøttefrøken Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Spørs når du reiser men er det i Juli, hadde jeg aldri hatt hunden på dekk. Velg heller en av fergene fra Gøteborg, Stena Jutlantica eller Stena Danica så får du lov å ha med deg hunden ombord. de har egen kafe o.l for de med hund
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2011 det er i juli. turen er allerede bestillt. får høre med colorline hvordan den kennel tingen fungerer da
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2011 flere med erfaring ?
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Vi reiser med hurtigbåten flere ganger i året, men aldri hatt med vår egen hund. Men et vennepar av oss hadde med sin når vi reiste i oktober. Da satt hunden i bilen, men hadde ikke lov til å gå ned til den under overfarten. De sørget bare for at han hadde vann og myke gode tepper før de gikk opp i båten. Nå vet jeg ikke hvordan temperaturen er der på sommeren, men det går jo an å ta en telefon til Color Line. Vet ikke hvordan kennelen er, men personlig tror jeg ihvertfall min hund hadde hatt det bedre i bilen. Der er hun trygg og i kjente "omgivelser".
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2011 takk for svar. Det står på siden at man kan kontakte mannskape på båten så får man sjekke til hunden, men vet jo ikke hvor mange ganger man får lov til det. ja jeg tror også hun vil ha det bedre i bilen, hun er veldig trygg i bilen og har kjørt masse bil så hun kjenner den godt og siden hun da er såpass redd store hunder så ville det jo vært ping for henne å sitte med en stor hund i 3 timer. Ja min samboer har sendt mail til de siden han ikke kom igjennom på telefonen, men i ringer nok igjen til uken for å høre hordan rutinene er når man har hunden i bilen og om det blir veldig varmt på bildekk.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Forresten, det med at man kan kontakte mannskapet for å få sjekket hunden, gjelder kun hvis hunden er i kennelen. Det er dessverre ingen som får lov til å gå ned på dekk for å sjekke hunden under overfarten. Det er ihvertfall hva våre venner fortalte når de snakket om hvor de skulle ha hunden sin.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2011 oki, jeg forstod det slik når jeg leste på siden men mulig jeg har missforstått da. Det får vi huske å spørre om når vi ringer
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Husk for all del å orientere dere i jungelen av regler for vaksinasjon og kontroll av hund, før dere reiser. Vet at det kan bli et vanvittig styr dersom hunden ikke har de riktige vaksinasjonene og stempel i passet (ja, hunden sitt pass!). Risikoen er flere måneder i karantene. Så mitt tips, orienter dere. Snakk med en veterinær, søk opp informasjon på internett og vær sikker på at dere har alt på det tørre.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2011 ja rabbis vaksinen må hun ha, det var det eneste veterinæren sa så håper det er rett...
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 6. februar 2011 #13 Skrevet 6. februar 2011 Sånn som jeg forstår det må hunden rabiesvaksineres, før det deretter tas en blodprøve 120 dager ETTER dette. Dersom antistoffer er dannet på dette tidspunktet, får man stempel i hundens pass. Og hunden må altså ha pass. I tillegg har jeg hørt noe om at man må oppsøke dyrlege i Danmark før hjemreise, for ormekur eller noe sånt. Denne prosessen må altså startes mer enn 120 dager før avreise, ellers er det meget risikofylt å ta hunden med. Dere kan risikere å bli stoppet i tollen på vei hjem igjen og få valget mellom karantene eller avlivning. Karantenen er da i så fall på en karantenestasjon i 3-4 måneder. Det er med andre ord ikke bare å ta med seg hunden til Danmark sånn helt uten videre. Ville bare gjøre oppmerksom på det. Ps. Det KAN ha kommet nye regler for disse tingene, men såvidt jeg vet gjalt dette i 2009 hvertfall. Så sjekk ut.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 6. februar 2011 takk for orientering vaksinasjon er allerede påbegynt men da skal jeg høre ang det med å opsøke veterinær før hjemmreise for ormekur
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 6. februar 2011 #15 Skrevet 6. februar 2011 Og jeg glemte å si: Riktig god tur! Skjønner godt at det er vanskelig å skulle sende hunden på kennel på båten. Ikke alle hunder som er skapt for sånt!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #16 Skrevet 6. februar 2011 tusen takk for det Nei skjønner gått at hun er redd hunder som er 10 ganger større enn henne, hun er jo bare 1,7 kilo å virkelig ikke noe stor av seg. Det går nok fint i bilen
Knøttefrøken Skrevet 7. februar 2011 #17 Skrevet 7. februar 2011 det er kun første gangen den rabies vaksineres. så man må starte prosessen ett halvt år før man reiser, videre er det en vaksine i året som gjelder. Du må gi markkur før du drar, og svine innom en vetrinær i danmark og få en markkur med stempel i passet der. Ikke noe stress i det hele tatt:-)
Knøttefrøken Skrevet 7. februar 2011 #18 Skrevet 7. februar 2011 jeg har vært i danmark 3 ganger med hund. Men vi tok gøteborg fergen jutlantika og danica hvor man tar med hunen inn på båten. Lykke til, det er mye kosligere dra på ferie MED hund:-)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #19 Skrevet 7. februar 2011 så man må gi markkur før man dra til Danmark og så innom en vetrinær før man skal hjem for å få en til pluss stempel i passet, forstod jeg det rett da? Må man bestille time der nede eller bare kjører innom en vetrinær på veien ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå