¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Hei mødre! Jeg har gått og vært litt små bekymret siden jeg var på helsestasjonen i går. Jeg fikk printet ut slike oversikter om hvor hun lå på kurvene..så med en gang at hodeomkretsen lå under normalen. Spurte ei der om dette, og hun sa at slik skulle det jo ikke være, men hun hadde ikke den kompetansen til at hun ville si noe mer om det . Dette har da ligget og surret i bakhodet mitt. Har to eldre barn også, og jeg har gått igjennom deres målinger, og ingen av dem hadde så lite hodet da de var like gamle...så mitt spm er derfor: Har ei jente på 4 mnd som fikk målt sitt hode i går til 38 cm!?! Har noen hatt det like dann, eller har jeg grunn for bekymring!!! Hun veide nesten 6 kg!! Takker så mye for svar!!
Luggen Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Hei. Er du helt sikker på at de ikke har målt feil? Ville målt selv i tilfelle, så du er 100% sikker! Før du bekymrer deg veldig. Skal se på mitt kort hva min hadde da..... Jeg hadde ringt legevakten hvis du er "redd". Bare for å få et svar ihvertfall!!
Luggen Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 Min hadde 40.5 når han var tre mnd, og veide 6.6kg. Vet jo ikke hvor mye dette har å si men....synes ikke det høres så heeelt galt ut. Min veide jo mere enn din og hadde større omkrets. Han var jo som sagt tre mnd, men hun er kanskje liten for alderen?
Nat27 Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 her var mini ca 40 cm på 3 mnd kontrollen. Ved fødsel var han 36cm. Hvor stor var hun rundt hodet ved fødsel da? Det er vel endringen siden fødsel som sier om hun utvikler seg normalt, eller ikke?
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2011 jeg vet ikke riktig..var ikke noe å si på de to andre..de har liksom fulgt kurvene sine.. Men hun hadde 34 i hodeomkrets da hun kom til..så fra 34 til 38..jeg vet ikke om det er lite eller mye..men utifra kurvene er den jo under linjene.. Hode er 38, lengden er 60cm og vekt 6 kg det er kanskje lite det da..kan jo kanskje være jeg ikke har nok melk?! Ja de kan jo ha målt feil..men det var første gang jeg fikk disse papirene og streken har gått gradvis ned utifra de målingene de har tatt. Jo syns jo det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite!! Takker for hurtige svar Setter pris på det!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 eldste hadde 33 i hode når hun ble født, når hun var 3 1/2 mnd var hun 6430 gram og hadde 39,4 i hode. har aldri fått noe bemerkning på hode hennes. Hun er nå 3 år og fortsatt en liten spirrevipp på 13,5 kilo noen å 90 cm og hun prøvde en caps på butikken i dag i str 86 å den passet helt fint på hode hennes. hun kan fortsatt bruke reimaluene sine i str 48 som hun brukte vinteren hun var 1år, de begynner å bli litt knapp nå. minsten hadde 35cm i hode når han ble født, når han var 3mnd og 3 uker var han 6960gram og 40,7 i hode. så han var jo nesten 1 kilo tyngre enn din. Så syntes ikke det høres så veldig gale ut jeg
Luggen Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Ja, det er jo sant Nat27. Vår var 34,5 ved fødsel og veide 3050. Så 6 cm på 3 mnd her!
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2011 Nei kanskje det ikke er så galt da..de papirene er av ov og til til mer besvær enn til hjelt..hehe..de skremmer jo en stakkars mor!! Det er sikkert litt forskjell på gutt og jente også..Hun eldste var 40 i hode i 4 mnd alderen men så veide hun en kg mer også da..han mellomste var 41 i hode men veide 2 kg mer i 4 mnd alderen.. ! Men da er det nok ingen ting å bekymre seg over, men tror jeg ringer bare for å høre! Takk igjen alle sammen!
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 4. februar 2011 #9 Skrevet 4. februar 2011 Hei du:) først og fremst vil jeg bare si at det er bok ikke noe å bekymre seg over:) Datteren min også har lite hode. Jeg hørte på HS ang dette og de var som regel mer bekymret om det gikk endre veien:) Guttene mine har vært relativt "normale" i hodet mens datteren min har hatt lite som sagt. Hun var 35 cm når hun ble født og var 39 ved 3 Mnd kontroll. Er nesten som din:) Må huske at hodet kan være litt hovent når de blir født,derfor skal man helst gå ut ifra 6 ukerskontrollen. Da var jenta mi 37,5,så har kun vokst 1,5 cm ca til hun var 3 Mnd:) har ikke fått noen reaksjon av lege da jeg spurte henne. Guttene mine har vært større begge to,derfor syntes jeg det var litt rart. Men noen har jo litt mindre hoder enn andre:)
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2011 Tusen takk for betryggende ord!!Da er ikke så ille allikavel!!Slapper mer av nå, så tar jeg å ringer til helsestasjonen på mandag for å sjekke det igjen:) Da kan jeg falle til ro å få lagt meg!
Gjest Skrevet 4. februar 2011 #11 Skrevet 4. februar 2011 Min datter var også 38 i hodeomkrets da hun var 4 måneder (hun veide da 5900) og har aldri hørt noe om at det var galt eller unormalt. Hun var 32 i hodeomkrets da hun ble født. Nå er hun 9 og 1/2mnd. og er 45 i hodeomkrets. Hun er frisk, rask, spiser godt og følger utviklingen som normalt. Har aldri slått meg at hun har noe spesielt lite hode og at hun skulle være unormal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå