Gå til innhold

Noen som har brukt kloramfenikol øyedråper mens de var gravide?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke, men hadde ikke tatt sjansen. Har du lest pakningsvedlegget?

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Nyfødte har manglende evne til å konjugere og skille ut kloramfenikol. Behandling av nyfødte har gitt opphav til det såkalte «grey baby»-syndrom, med cyanose, hypotermi, sirkulasjonssvikt og død. Det er risiko for tilsvarende effekter hos nyfødte som har vært eksponert in utero i slutten av svangerskapet. Prospektive og retrospektive studier av gravide som har vært behandlet med kloramfenikol i 1. trimester har ikke vist økt forekomst av misdannelser hos barna. Systemisk eksponering ved bruk av øyedråper/øyesalve antas å være for lav til å gi «grey baby»-syndrom. Det er imidlertid ukjent hvorvidt benmargssuppresjon kan oppstå hos fosteret ved intrauterin eksponering. Bør kun brukes under graviditet dersom behandling er absolutt nødvendig. Overgang i morsmelk: Går over. Utskillelsen av kloramfenikol hos spedbarn er mye langsommere enn hos voksne. Det er risiko for at det ammende barnet kan få irreversibel benmargssuppresjon som fører til aplastisk anemi. Skal ikke brukes under amming.

Skrevet

ja jeg har, pga sterk betennelse i det ene øylokket..

brukte det en drøy uke og har ikke dårlig samvittighet..

Skrevet

Legen min sa at jeg ikke skulle bruke det ved graviditet og amming. Fikk "fucithalmic" i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...