Gå til innhold

Oppbevaring av barnebøker på barnerommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan oppbevarer dere barnebøker ?

Noen som har noen lure tips.

Jeg har sett at flere bruker ramme-lister og pynter rommet med bøker.

Men vi har så utrolig mangen barnebøker at det er ikke plass til alle på slik ramme.

Vurdere å kjøpe en lav Billy hylle. Men lurte på om der var noen andre lure triks?

Alle andre leker har vi i rosa og grønne ikea bokser plassert inni TROFAST benk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har ikke så store rom til barna, og derfor heller ikke så mange bøker inne på disse.. Men vi har en høy Billy-hylle stående i soveroms-gangen som er stappfull av bøker, deriblant endel av barnebøkene som har fått plass på de to nederste hylleplatene slik at jentene kan finne frem bøker selv. Resten av barnebøkene har vi i en hvit Expedit-hylle i kjelleren, hvor vi ellers også har lekekrok for jentene og hobbyrom for meg. På rommet til minstejenta henger det to små rammehyller med bøker, og jeg har hennes gamle madrass fra sprinkelsenga samt litt koselige puter slik at det blir en koselig lesekrok. Her prøver jeg å bytte litt på med de bøkene som står i de andre hyllene, dette for at det skal være litt variasjon og at det skal innby til lesing -pluss fordi at vi faktisk må prøve å få bruk alle bøkene vi har!

I hylla i soveromsgangen slet vi lenge med å holde orden på barnebøkene, for jentene dro stadig vekk ut masse bøker, og bare slang de inn igjen i en eneste stor haug. Jeg ble lei møkka lei av å hele tiden rydde der og mase på at de måtte rydde. En dag jeg ryddet der sorterte jeg de etter farger på bokryggen, og det ble seende ganske så fint og oversiktlig ut (tidligere hadde jeg forsøkt å sortere dem etter tema, noe som tydeligvis ikke var til stor hjelp). Jeg tenkte i mitt stille sinn at slik blir det vel ikke seende ut så lenge før det igjen er rotete. Med faktisk så ser det ut til at denne organiseringen har gjort det lettere for jentene å finne bøker de vil lese og også sette dem fint tilbake på riktig plass. Det har ikke vært rotete der siden, og nå begynner det å bli noen uker siden jeg ryddet og omorganiserte der :) Så det lover godt! :)

Vet ikke om dette var så veldig mye til hjelp for deg akkurat, men det er jo kanskje tips man kan ta med seg uansett hvor man skal ha bøkene plassert ;)

Bøker kan man også fint oppbevare i kasser/bokser (evt. med lokk) og med bokryggen opp, slik at man ser hvilke bøker det er. Ha disse boksene på gulvet eller lavt i en hylle, slik at de er lette å ta bøker ut ifra. Eller man kan ha de i en barnebenk eller kiste, hvis man tilfeldigvis har det, eller har plass til det. Mange muligheter :)

Skrevet

Takk skal du ha.

Sortering etter farge falt i smak :)

Og når du nevner kasser...så tenker jeg på at på biblioteket hadde jo bøker i kasser. Iallefall det biblioteket som engang fantes når jeg var mini :)

Skrevet

Jeg har barnebøker på rommene til barna, i en trofast hylle fra ikea. Ellers så har jeg ogdå barnebøker i begge stuene, fordi jeg rett og slett ikke har plass til alt på rommene deres...

Skrevet

Vi har noen av bøkene i en Expedithylle på barnerommet og en god del i bokhyllene våre i stua, og så har han favorittbøkene sine i en stor kurv på gulvet på rommet sitt ved siden av stolen vi sitter i når vi leser før sengetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...