Gå til innhold

Bunnløst fortvilet... ammeproblemer igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja... riktig ammeteknikk er ingen garanti for å ikke bli sår. Og da snakker jeg ikke om vanlig sårhet og ømhet, men åpne blodige sprekker og skorper på brystknoppene... Har tatt alle forhåndsregler (har hatt ammeproblemer med mine to første barn også), fått bekreftet perfekt (faktisk!) ammeteknikk av ammeeksperter - og joda, da skulle jeg jo ikke bli så sår. Nå er det så smertefullt å amme at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Må ta en pause igjen tenker jeg.. det er tidkrevende og slitsomt. Har to barn til, den minste på 20 mnd - så hverdagen blir tung. Gruer meg til hver ammestund. Er veldig bestemt på at amming er det beste for barnet mht til ernæring, men også tilknytningsfase og fysisk kontakt -. så å slutte med det er ikke aktuelt. Må bare ta en dag av gangen og håpe det løser seg.

Hilsen fortvilet, nybakt 3-barnsmor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff så slitsomt.. skjønner litt hva du mener da vi også har fått litt ammeproblemer (dog ikke med med sårhet osv, men med puppenekt og hyling og skriking). Men som deg ønsker jeg veldig veldig å amme, og gir ikke opp med det første :)

Har du vurdert å bruke brystskjold en liten periode til den verste sårheten blir borte??

Siden du har 2 barn fra før så vet du vel alt som hva du kan og ikke kan gjøre.. men det kan vel ikke nevnes for ofte: purelan og lufttørking!! Det funka for meg i begynnelsen i hvert fall

Lykke til!!

Skrevet

Uff, jeg vet hvor smertefullt det er! Jeg hadde problemer med førstemann, fikk som deg store kjøttsår og gråt hver gang jeg ammet. Det gikk over med tiden, og jeg fortsatte ammningen til hun nærmet seg ett år. Det ble bedre, men det var en lag prosess før jeg kunne amme uten problemer.

Denne gangen bestemte jeg meg allerede mens jeg ble gravid, at om jeg fikk de samme problemene igjen, ville jeg ikke amme. Jeg bestemte meg for å prøve, men at jeg ikke skulle amme for enhver pris. Heldigvis har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt, så her går ammingen heldigvis bra denne gangen.

Det er jo et alternativ å kun pumpe for en periode, til de verste sårene har blitt bedre.

Vet ikke om du vurderer å gi opp ammingen, men om du gjør det synes jeg du skal gjøre det med hevet hodet og med den viten at du prøvde!!

Skrevet

Jeg har også slitt med sår og smerter ved amming, selv om ALLE som har sett på sier at alt ser bra ut... -akkurat som med eldste gutten. Sist uke var det så ille at jeg grudde meg til amminga (har ikke åpne sår slik som du). Har pratet med ammehjelpa, -de gjettet på sopp, noe jeg ikke trodde på da det ikke gjør spes. vondt når jeg pumper! Etter å ha sett på noen amme-videoer hos ammehjelpen innså jeg at jeg ikke trakk mini godt nok inntil kroppen min! Alt etter et par amminger ble jeg MYE bedre! Nå etter en uke er jeg nesten bra :-)

- Greier forresten ikke å amme liggende, da blir jeg kjempe sår...

I ditt tilfelle tror jeg faktisk ville prøvd å pumpe endel istedenfor å amme (om du ikke får hjelp av brystskjold). La sårene få en pause... Med en god dobbeltpumpe tar det ikke så ille lang tid (jeg bruker 10-15min), og de store kan være med å "hjelpe til" å gi flaske (om de er av den hjelpsomme typen).

Skrevet

Hei!

Jeg hadde akkurat samme problemer som deg baade med foerstemann og naa med andre mann, -fryktelig vondt og lett aa gi opp! Men naar jeg var like ved aa kutte ut amminga med foerste (hun vokste ikke noe saerlig heller, antakelig fordi det var saa vondt aa amme at jeg droeyde det for lenge mellom hvert maaltid) saa kjoepte mannen min saakalte ammeskjell fra Avent. (Obs: ikke ammesjold...) De gjoer at brystvorten ikke er i kontakt med noe mellom ammingene, det blir som aa ha de i friluft men bedre fordi inne i ammeskjellene blir morsmelklekasjene oppsamla og gjoer miljet for brystvorten bedre. Jeg ble helt bra etter ca 1 uke. Denne gangen begynte jeg med skjellene etter 2 dager, da bloedde jeg fra vortene tross riktig sugeteknikk. 6 dager etter foedsel var jeg fin(-: Proevde i gaar aa slutte med de (1 mnd etter foedsel) men tok de fort paa idag igjen da jeg kjente at jeg ble saar.....

Hvis du ikke har proevd de saa loep og kjoep! Jeg har ellers ikke brukt noen form for kremer eller annet.

Lykke til! Og klem til deg.

Skrevet

Jeg har vert sår de første ukene med alle mine 5. Luftørker og smører med purelan. Ikke så ille denne gangen heldigvis.

Da jeg fikk gutten min, hadde jeg åpne sprekker. Han gulpet opp rødfarget melk på sykehuset. Gjett om jeg skvatt:-)

Skrevet

Har også hatt det samme problemet som det med alle mine 3 barn. Har også gruet meg til ammingen med alle tre. Jeg har bare holdt på, da jeg vet at det kommer til å gå over etterhvert. Gruet meg til hver amming. Men jeg har bare knipi øya sammen og latt det stå til. Så har det blitt bra etterhvert. Tror det har gått over når babyene har vært rundt 2 1/2 - 3 mnd. Unner ikke dette min værste fiende. Det er jo bare sååå vondt.

Tror man får kjøpt noe en kan legge på puppen som er av silikon. Jeg brukte melkeoppsamlere en periode, slik at det ikke satte seg noe i skorpen som dannet seg for hver amming. Luftetørke er jo også veldig lurt.

Lykke til.

Skrevet

Først av alt så skjønner jeg hva du sier, men samtidig er det å være bunnløs fortvilet noe annet vil jeg si!. Husk at dersom du vil stoppe å amme, så går det også HELT fint. Du vil få en like lykkelig baby. Kanskje du kan gjøre som meg, pumpe og fryse for å gi mm i flaske, porsjonert i tiden fremover. Ja, om du har/vil pumpe og får ut noe. Du får god kontakt uten pupp, og baby vil ha dine antistoffer fremover alikevel... :)

Jeg har/klarte å pumpe ut 86 isbiter med mm, før jeg mistet melken. Lillegutt får 3 stk oppting sammen med mme hver dag. Jeg har dermed forlenget antistoffperioden med en måned.(håper jeg!!)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk til dere alle for oppmuntrende svar! Det er på en måte godt å vite at jeg ikke er alene om å ha det slik, selvom jeg ikke unner noen andre dette!

Pumping (selvom jeg har en veldig god pumpe) gjør dessverre like vondt som amming, så det får jeg ikke til. Har imidlertid håndmelket meg i et døgn nå, sårene var så og si grodd da jeg la henne til igjen i morges. Dessverre gikk sårene litt opp igjen. Selvom om jordmødre ikke anbefaler brystskjold har de nå anbefalt meg det, så det skal jeg forsøke.

Skrevet

Forrige runde med amming fikk jeg beskjed (på barsel) om å smøre med "Unguentum" mellom ammingene. Jeg hadde store sprikker og veskende sår, blødde, og alt var bare rævva, rett og slett. Smurte med salven, og etter noen dager var sårene borte og meldte seg aldri igjen. Ble jeg småsår bare smurte jeg før det ble for ille.

Nå er jo ekspertene gått bort fra alt av salver og anbefaler bare lufttørking med melk på, så de gode kremene er liksom "blitt glemt"..Lufttørket med melk forrige gang også, men det hjalp jo aldri.. Unguentumen hjalp... Purelan gjorde aldri noe bra for meg..Smurte direkte på brystvortene og også på innsiden av ammeinnleggene. bare et tips, skader jo ikke å prøve :)

Ønsker deg lykke til, og vil også si som nevnt over her; det er ikke verdt å amme for enhver pris..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...