Gå til innhold

lage middagsmat selv til baby 6mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I går lagde jeg middag til lille tulla. Potet, brokoli, gulrot og blomkål som jeg moste i håndmixeren. Det var kjempe godt!!

Og når mor får så god respons på maten hun lager, så har hun lyst til å lage mer til lille tulla!

Kan jeg begynne å mose litt fisk og kjøtt sammen med poteter og grønnsaker?

Hva med pasta og saus?

Er det noen som har noen gode oppskrifter på skikkelig middag for disse små på 6 mnd?

Og, hva slags mat skal jeg holde meg unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både kjøtt og fisk kan du begynne med, og både pasta og saus kan barnet ha, men helst utan salt og utan melk fram til 10 mnd. Ellers skal du unngå honning, og berre gi små mengder med spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold.

Ellers finn du mange tips og oppskrifter her:

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/

:)

Skrevet

Du har fått fine svar:-)

Jeg gir både fisk og kjøtt. Bruker litt urtekrydder (basilikum, oregano, timian). Tenker at babyen gradvis skal venne seg til den maten og de smakene vi bruker i maten til oss voksne.

Jeg henter litt inspirasjon ved å se på hvilke kombinasjoner som er i ferdigmatglassene:-) Lager nok til mange posjoner i slengen. Fryser ned. Veldig enkelt å bare kunne hente dagens middag i fryseren:-)

Skrevet

Jeg har laget bittelitt mat selv til gutten vår (brukt mye ferdige glass også). I går laget jeg kyllingkjøttboller som falt i smak! Laget saus med mme og kraft fra kjøttbollene. Hadde kokte gulrøtter, poteter med litt purre og selleri oppi som jeg moste samme med det. Tidligere har jeg laget lapskaus (favoritten!), pølse og potetmos, fiskeboller med hvit saus, kjøttkaker med brun saus. Ellers spiser han spaghetti (wow for en teknikk når han suger det i seg!) med tomatsaus, og hjemmelaget pizza faktisk. De to siste har jeg gitt han som vi spiser det (men mindre salt/krydder og heller tilsatt direkte på vår mat etter den er ferdig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...