Gå til innhold

Revulusjonerende nytt tema: Nattavvenning...;-) (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å starte med nattavvenningen nå i helgen. Jeg gruer meg og føler meg som en dårlig mor som ikke vil gi mini pupp lenger på natten...:-( Synes det virker som "alle andre" synes det er helt greit å nattamme til barnet er nærmere året.

Han er 8 mnd. Legger seg kl 20 og tar morgen ca kl 08. Spiser en gang mellom 01 og 03 og en gang mellom 04 og 06. I tillegg er han våken maaange ganger for sutt per natt. Jeg våkner skikkelig hver gang og bruker litt tid på å sovne igjen. Ved ammingene er jeg våken minst 30 min og de andre gangene minst 15 min. Blir jo dermed veldig avbrutt søvn for min del.

Han spiser bra på dagtid. Får fire gode måltider, så sånn sett skal han jo ikke trenge mat på natta. Samtidig synes jeg det er fælt å nekte ham mat når han har lyst på... Føler at jeg svikter han.

Prøver å rettferdiggjøre nattavvenningen for meg selv og tror jo det kommer til å gå bra, men har så dårlig samvittighet.

Vil gjerne høre andres erfaringer. Hvor gamle var barna? Hvordan gjennomførte dere nattvvenningen? Vann eller ikke vann? Hvor mange netter tok det? Oppførte babyen seg som vanlig på dagtid? Når var natta over, så h*n "kunne" få pupp igjen? Jeg tenker jo at han kommer til å sovne igjen etter morgenpuppen siden han sikkert blir å være en del våken på natta nå i begynnelsen.

Snakk om kalde føtter...

Håper på svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nattavvente då jenta var 6,5 mnd (ho er 10,5 mnd nå). Då hadde ho allereie vist nokre netter ved 5 mndsalder at ho ikkje trengte mat på natta, ved å sove 11 timar i strekk. Etter å ha sove gjennom natta 2-3 netter, begynte ho å våkne for mat igjen. Eg tenkte då at ho våkna for kosen og av vanen, og ikkje fordi ho trengte nattmaten, og bestemte meg for å avvenne når ho var gammal nok, viss ho ikkje då hadde avvent seg sjølv igjen.

Då ho var 6,5 mnd og endå ikkje sov gjennom natta (trass i 3 måltider med fast føde og 4-5 ammingar på dagen) avvente eg. Heldigvis var det berre eitt nattmåltid å avvenne.

Ho låg på rom med oss, og då ho våkna snakka eg til ho, strauk ho, la ho ned når ho reiste seg opp osv. Ikkje noko vann, ikkje smokk (det har ho aldri brukt) og ikkje tok eg ho opp av senga. Det tok 1,5 time første natta før ho sovna igjen, 45 min andre natta og 5 min tredje natta. Når ho omsider sovna, sov ho til det var morgon (ca. 11-12 timar etter at ho blei lagt).

Avvenninga tok 3 netter, men ho har endå netter der ho kan våkne (som regel sover ho gjennom natta, da). Då går eg inn på rommet til ho (sover på eige rom nå) og prøver å roe ho i senga si, eller tar ho opp, roar ho og legg ho ned igjen. Viss dette ikkje fungerer, går eg inn og ut med jevne mellomrom til ho roar seg (veldig sjeldan dette er nødvendig, heldigvis). Ved sjukdom o.l. går eg med ho på armen til ho roar seg.

Merka ingen forskjell på ho om dagen.

Skrevet

Gikk mer eller mindre av seg selv rundt 6-7mnd. Tulla mi begynte selv å sove hele natten når fast føde måltiden kom. Når ho en eller annen gang våknet ga jeg ho smokk evt. vann hvis ho ikke ga seg. Flyttet ho så på eget rom og da var problemet bort. Var tydlig vi som forstyrret ho så ho våknet. Kan telle på fingrene hvor ofte ho har våknet etter vi flyttet henne. Nå er ho 9,5mnd. Nå hender vi at for kosen skyld og fordi jeg er trøtt ammer litt i senga på morgenen i helgene. Men da er klokka mellom 07 - 08. Dag amming har ho heller ikke tid til. Så her blir det tidlig ammeslutt. Men ho elsker nå all annen mat :)

Skrevet

Takk begge to!

Noen flere?

Skrevet

første snuppa nattavvente vi når hun va 3,5 mnd :P

ho spiste 5 store mme måtlid, (250 ml) på dagen og fikk flaske når hun våknet på natta, bare en gang somoftest.. hun var veldig god og rund, :) fikk beskjed av mamma at dersom hun skulle få så masse mat på natta ville hun bli tjukk( hun hadde da sovet hos mamma og våket 3 ganger for mat) så da prøvde jeg å nattavvenne, å det gikk over forventning, 2-3 netter så sov hun gjennom, våknet til samme tid som når hun ellers ville fått mat, og fikk smokken sin, første natta var det null problem, våknet en gang, neste natt var det litt skriking, men tok max 30 min, så neste natt var det bare å gi smokken så sovnet hun igjen, så sov hun natten gjennom etter det:)

mini minn er nå 3 mnd og virker som han trenger de måltidene han får på natta ennå, han drikker 160, og vil ikke ha mer enn det uansett om det har gått mer enn 3 timer, ikke på natta heller..

så venter en stund til med å nattavvenne han..

mener du ikke bør ha noe dårlig samvittighet for å ønske å nattavvenne, for trenger nok ikke det nattmåltidet dersom han spiser godt på dagen. og er delig når de kan sove natta igjennom :) lykke til, er nok tøft de nettene det står på men, er deilig når det er over, å du kan legge den om kvelden å vite at du ikke må opp om natta :):)

Skrevet

Hei på deg!!

Jeg har ikke nattavvent lillegull på 9 mnd, men jeg ble litt inspirert av deg og tenkte at jeg KANSKJE skulle hive meg med i helga. Har nemlig ikke så mange andre planer i helga, dermed går det greit med litt lite søvn! :o)

Lillegull spiser 4 måltider på dagtid, og koser seg glugg i hjel med puppen om natta. Jeg er nokså sikker på at hun ikke trenger all denne nattmaten. Det er nok helle all kosen hun vil ha.

Tenkte kanskje å gi henne pupp før jeg legger meg, og holde igjen frem til morgensiden. Så får jeg heller kutte ut mer etterhvert, men jeg føler at det er greit å gjøre det litt gradvis for hennes del.

Lykke til!

Håper det går over all forventning :)

Skrevet

Ja, hiv deg med!!! Det hadde vært hyggelig å ha en "medsammensvoren":-)

Vi har ikke lagt noen andre planer pga nattavvenninga. Så kan vi bytte litt på å sove på dagtid hvis det trengs.

Jeg har ikke tenkt gi mer pupp før i morgen tidlig nå. HJELP! Skal sove på et annet rom, så får pappan putte inn sutten og trøste. Har dårlig samvittighet for at jeg "forlater" mini, men han er godt vant til pappan.

Jeg har fram til nå ammet ca 7 ganger i døgnet, to av dem på natta. Mini spiser stort sett ikke så mye det første nattmåltidet, men mer det andre. Tror også det er kos han er ute etter og det får han myyyye av på dagtid også.

Må jo uansett trappe litt ned på amminga før jeg begynner å jobbe (selv om det er to mnd til...). Jobber tredelt turnus med dagvakter, seinvakter og nattevakter.

Lykke til du også hvis du går igang!

Skrevet

Hvordan har det gått i helga?

Jeg begynner gradvis å være litt mer gjerrig på melka om natta mellom 24 og 06. Litt for å se hvordan hun reagerer. Noen av gangene har hun roet seg raskt og sovet videre, andre ganger SKAL hun ha. Litt usikker på hva jeg gjør fremover - avvenne helt, eller avvente til hun er 1 år.. Føler at jeg må ha med pappaen på laget for å klare dette. Mye enklere for han å roe henne om natta!

Hvis det har gått veldig bra for dere, så er det vel bare å bite tenna sammen og avvenne! Spent på å høre fra deg!! :)

Skrevet

Gøy å lese.

Vi startet også med avvenning i helga. Snuppa er snart 8 måneder og pleier å ha seg et måltid mellom 3-4, men det har ikke vært så mye. For min del går det veldig fint! Jeg er ganske sikker på at dette er godt for henne også. Om morgenen spiser hun ikke så mye og det var utslagsgivende for at vi bestemte oss for at nå var det tid. Her er det pappa som tar natten, og så tar jeg over klokken 5 om morgenen. (hun har sovet til 6, så det har gått helt greit) Første natten grein hun litt, andre natten var det bare litt smokk og i natt var det bare smokk. Har egentlig gått ganske greit. Hun er blid og fornøyd om dagen, ikke noe forandring på henne, annet en at hun nå er interessert i mat etter at vi har stått opp.

Hun sover ikke natten igjennom uten smokk ennå, men tror nok ikke det skal så mange nettene til! :)

Skrevet

Hei på dere!

Det har gått over all forventning. Mini var tydeligvis klar:-)

Jeg sov på et annet rom natt til lør og natt til søn. Dvs jeg fikk ikke sove så mye fordi jeg lå å lyttet etter lyder og lurte på hvordan det gikk...;-/ Liker å ha kontroll selv...

Første natta hadde han vært litt urolig i 01.30 tiden, men roet seg med sutten. Tok vel ca 10 min. Våknet og skrek i 04.30-tiden. Da tok pappan han opp og trøstet han og la han ned igjen. Skrek på nytt. Ny trøsterunde i armene til pappan. Roet seg og ble lagt ned. Sovnet. Tok ca 10 min. Sov til kl. 07:-D Fikk da pupp uten å virke ekstremt sulten. Sov til 08.

Andre natta ca samme, bare at han roet seg med sutten begge gangene. Våknet da kvart på syv. Fikk pupp og var klar til å stå opp.

Nå i natt har vi sovet på samme rom alle tre, men jeg har ligget lengst bort fra mini. Han var urolig en liten periode ca halv fire, tror jeg. Så var han urolig fra 06.10 uten å være helt våken. Fikk mat kvart på syv. Sovnet og sov til 08.

Vi var hos mine foreldre i går ettermiddag. Da var han litt sutrete. Ellers har han vært i kjempeslag hele helga.

Det er deilig å være i gang eller ferdig, alt etter som man ser det:-) Tror nok vi fortsatt må putte inn sutten i løpet av natta, men ikke flere gang i timen + pupping to ganger som før.

Jippi!!!!

Lykke til til dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...