Gå til innhold

introdusere mat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vet det har vært skrevet bøttevis av innlegg om dette.. men jeg prøver meg på ett til.. :/

Vi har akkurat såvidt begynt å gi vesla smaksprøver på grøt.. hun får ca en teskje hver dag.. Men hva er neste skritt? Hvordan gå videre?

Bør vi gi henne en teskje til hun skjønner poenget (foreløpig så bare smatter hun litt på grøten liksom.. skjønner ikke helt hvordan det skal svelges osv..), og så øke sakte men sikkert til en porsjon?

Og hva gjør vi med smaking på andre ting? Er det viktig å ta en ting om gangen, og å la henne smake på den samme tingen f.eks en gan om dagen til hun liker det? Eller kan vi bare la henne smake litt sånn tilfeldig (alt etter hva vi har tilgjengelig, hva vi spiser osv)?? Og er det greit å la henne smake på andre ting mens vi bygger opp til en porsjon grøt?? Eller bør vi ha fått henne til å spise en porsjon grøt før vi gir smaksprøver på andre ting?

Og hva slags ting er greit å la de få smake på?

Grøt med ulike smaker? Banan? Gulrot? Potet? Sviskesaft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat begynt med smaksprøver selv. Vi har kjøpt diverse sånne små glass, og begynte med et par små skjeer gulrot. I dag prøvde vi potet, og planen er 6 dager med samme smak før ho får prøve en ny :)

Ho får et par skjeer, i hvertfall fram til ho skjønner greia med å svelge. Ho er 4,5 mnd, så vi venter en stund til med hel porsjon. Men ser for meg at vi øker mengden litt og litt.

Er veldig ny på dette selv, så vi tar det litt som det kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...