Gå til innhold

Dere som er sykemeldte for bekkenløsning...

Anbefalte innlegg

...hvor ille er det? Er det sånn at dere ikke klarer å gå uten krykker, eller gjør det bare vondt? Må dere ligge på sofaen hele dagen ute av stand til å gjøre feks husarbeid, eller varierer det?

Jeg har bekkenløsning og går til fysio, jobber fulltid og de fleste kvelder ligger jeg bare på sofaen. Hvis jeg gjør feks husarbeid eller maler en vegg, så får jeg "svi" for det etterpå. Halter som syvende far i huset. Men jeg kommer meg jo på jobb dagen etter, og det er en kontorjobb så det er ikke slitsomt sånn sett.

Legen spurte om jeg ville sykemelde meg litt men jeg takket nei. Lurer på om det var så smart:)

Fortsetter under...

Du fungerer jo ganske bra om du mestrer alt det, men jeg vill tatt signalene kroppen sender og dersom du føler det blir for mye - kanskje redusere litt. Men om du ikke blir verre, er det jo veldig kjedelig å gå hjemme om du er vant med å jobbe fult.

• 2 uker senere...

sjekk ut sidene til landsforeningen

www.lkb

der er det mye tips

når du sier du får svi for det etterpå, er det et tegn på at du har strukket strikken for langt.

er nå i 3. svangerskap med disse plagene, og kan med hånden på hjertet si at det er viktig å ta kroppens signaler på alvor med en gang, og komme i gang med forebyggende fysio/kiro/manuell terapi for å holde plagene i sjakk.

Jeg er 100% sykemeldt og er ikke helt invalid nei. Det som er fordelen med sykemelding er at nå kan jeg ta gode pauser for å hvile bekkenet, i tillegg slipper jeg å sitte rett opp og ned på en stol i 7,5 time hver dag - noe jeg slet veldig med pga fikk sterke smerter av det.

Fikk valget om å begynne å ta hensyn til kroppens signaler, så da valgte jeg det. HI, ting trenger ikke å være slitsomt der og da, men har du mye smerter på kveldstid så har du overbelastet bekkenet gjennom dagen, altså du har gjort for mye. Fortsetter du slik over lengre tid blir bare verre og verre og kan nok ende opp med å være ganske invalid på krykker og det hele.

Jeg kastet inn håndkleet når jeg fikk sterke smerter hver dag fra morgenen av som ble verre utover dagen. Altså, jeg trengte ikke å vente til kvelden engang før jeg hadde fått nok. Dette av en kontorjobb!

Prøv deg frem med gradert sm og se om du slipper å ligge hver eneste kveld, kanskje du kan få noen "gode" dager?

Og hold deg unna husarbeid!! Dette blir du bare verre av! Jeg vasker ikke gulv eller støvsuger, har funnet ut at jeg blir dårlig i 2 dager i etterkant av slikt.

Takk for svar! Ja, lurer på om jeg skal takke ja til gradert sykemelding.. er litt for "stolt" til sånt men tror jeg må slutte med det. Husarbeid og gjøre småting hele dagen er det verste for meg har jeg funnet ut, så nå har mannen tatt over støvsugingen i hvert fall. Å reise til og fra jobben, og sitte stille hele dagen på en liten kontorstol begynner å ta knekken på meg.

Skal sjekke nettsiden, takk for tips! Hittil har jeg ikke kunnet gå til gratis fysioterapeut pga problemer med konsesjoner osv her, men nå skal det være i orden så jeg skal i første gruppetime på onsdag. Har vært på en fysiotime, men den måtte jeg betale for selv fordi det var trøbbel med kommunen og konsesjonene. Kjipt at de gravide må betale for det (både fra lomma og fysisk..) Får se hva de sier på timen på onsdag, om jeg burde være hjemme eller hva! Er livredd for å få kronisk bekkenløsning.

Prøv å legg stoltheten til siden og vær egoistisk! Tro meg, det hjelper!

Ikke gjør gulvvask heller, det er like ille som støvsuging.

Legen må skrive henvisning til fysio at du har bekkenløsning med gangvansker, så må du gå til en fysio som får tilbakebetalt fra NAV, på denne måten betaler du ingenting selv.

Det er helt på trynet at du skal betale noe av dette selv, du har bekkenløsning som er pga svangerskapet.

Det er ikke realistisk å tro at denne bl vil vare evig, ta en dag av gangen og lytt til kroppen din!

Annonse

Kjenner igjen den stoltheten. Jeg er ikke syk og kan fint utføre jobben min :) (kontorjobb). Men i løpet av dagen kan smertene og gangsperren bli så eksplosiv at jeg ikke klarer å gå på do i pausene og gå til parkeringen etter jobb. Som min man sier: det er ingen som takker deg om du ødelegger deg for å jobbe. Jeg går på krykker og får fysioterapi. Er i uke 28 og har gått med på 50 % jobbing. Det som overtalte meg var at jeg ikke var tilstedet for datteren min. Det holder ikke at mor er sengeliggende når hun ikke er på jobb.

Signerer den Spent1977! Det er ingen som kommer og takker deg om du biter tennene sammen på jobben og er ødelagt når du kommer hjem.

Jeg har ofte dårlig samvittighet ovenfor sønnen min siden jeg har dager jeg ikke greier å gjøre så mye og da må mannen min gjøre det meste.

Jeg er sykemeldt 100%, dette er andre gangen...så nå har jeg ikke dårlig samvittighet for jobben! De greier seg uansett, og en må alltid sette helsen sin først!

jwg fikk bekkenløsning når jeg var 3 måneder på vei! gikk greit å være på jobb til å begynne med! men jobber på en restaurant. så blei mye bæring og rask gåing fram og tilbake.

Gikk jo forsåvit greit når æ va på jobb, bortsett ifra de gangan jeg gikk inn på fryserommet og sto å småskreik i halve pausen min siden jeg ikke klarte å sette meg ned!

når jeg kom hjem ifra jobb og satt meg ned, kom jeg meg rett og slett ikke opp igjen! var stiv i bekkenet å musklene mine var meget onde. kunne jo heller ik spise smertestillende hver dag! siden jeg har en hoftefeil ifrafør av gjor ikke dette saken noe bedre.

men alle opplever jo dette forskjellig! noen har ik så "sterk" form for bekkenløsning! men det er mange ganger jeg har sakt il mannen min at han bare kunne ha send meg på slakt. når jeg hadde sove to timer om natta. Av og til er den eneste måten jeg får sove ordentlig på er vist jeg sitter å sover. men dette sliter jo på ryggen å magen. spesielt nå når det nærmer seg termin!

jeg fikk ikke fysio av legen min, han sammenlignet det med "alternativ" medisin og sykemeldte meg! hadde jeg fått hjelp ifra starten hadde kanskje jeg også kunne jobbet hele svangerskapet å generelt kost meg mere med å være gravid! er tunk å kose seg den siste tiden når man må snu seg hvert 20 min i senga siden d svir i bekkenet å i musklene helt ned til knærne.

slepp heldigvis krykke, men kommer gående meget sakte i min vaggende gang! sånn har jeg gått siden jeg var 5 måneder på vei ca!

For min del så jobbet jeg 100% til jeg nesten ikke kunne gå lengre, og belive me- det har IKKE vært verdt det!!!

Nå fungerer jeg ikke i det hele tatt, bare det å komme meg på do kan være en utfordring...

Nå råder jeg alle som jeg kjenner som er gravide til å ta kroppens signaler på alvor, ikke press deg selv, det får man ingen ting igjen for,- annet enn mere smerter...

Anonym, få deg sklilaken til senga. Dette kan jm bestille for deg hos Hjelpemiddelsentralen.

Trenger ikke å være at du ville vært i stand til å jobbe mye selv om du fikk behandling - på meg så funker ikke behandlingene, har prøvd alt. Men er sm og går til behandling hver uke likevel..kraftig bl som startet rundt uke 6/7.

Legen din er tullete som ikke lar deg få prøve fysio. Heldigvis går d an å gå til manuellterapeut uten noen form for henvisning.

Noe drit med bl, god bedring alle sammen!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...