bokblomst Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Hei! Jenta på to uker vil plutselig ikke sove i senga si lenger. Hun sovner ved puppen etter amming, men når jeg legger henne i senga våkner hun og begynner å gråte. Ofte må vi la henne sove i armene våre eller over skulderen i bortimot en time, slik at hun sover ordentlig tungt når vi legger henne. Men selv da kan hun våkne kort tid etter vi har lagt henne. Om nettene har vi blitt nødt til å ha henne i sengen vår, da roer hun seg. Jeg vet at hun er veldig liten osv, men jeg bare lurte på om det er flere som har/har hatt det sånn og evt. har noen tips? Det er jo veldig koselig med all nærheten hun vil ha, men det blir veldig begrenset hva man får gjort i løpet av en dag når jeg må holde henne hele tiden! Og det begynner å bli tungt Jeg vil helst ikke at det skal bli en vane at hun sover i senga med oss.
*Lissi* Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Vel, du kan prøve, prøve og atter prøve til hun ligger der:-) Mine har også vert slik. Har ikke stresset med det. Samsover som regel de første mnd. Sniker de over i sengen sin etterhvert. Fungert her iallfall.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 Jeg ville prøvd å unngå at hun sover ved puppen, og legger henne våken i senga. Trøtt, men våken. De er jo utrolig sosiale, og det er klart hun protesterer når hun mister puppen og mamma - og må ligge der alene
*LillaMeg* Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Vi hadde det slik, og den første måneden lå han i bagvognen oppi sprinkelsenga. Tror rett å slett at senga ble for stor og skummel for han. Hva med å lager en liten "hule" til han? Det funket her, jeg la en dyne som en lang pølse langs den ene kanten, og ett teppe på den andre kanten. Hadde og ett helseteppe rundt\under babyen som jeg hadde rundt han når jeg ammet han i senga, sånn at det ikke ble iskaldt å legge han rett ned.
Puppen og lillemor Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 jenta mi var akkurat sånn.. Det som funket for oss var to ting: - lage et lite "rede" i senga.. tepper og dyner rullet sammen på begge sider av henne slik at det ble "trangt og godt" - legge henne i senga før hun sovner.. altså ikke la henne sovne på fanget. Når hun sovnet på fanget våknet hun når vi flyttet henne over i senga, eller hun våknet etter en liten stund og hylte (jeg innbiler meg at hun ble utrygg fordi hun våknet et annet sted enn hun hadde sovnet).. jeg ammet henne og sørget for å legge henne i senga før hun var altfor trøtt (=overtrøtt), og så satt jeg inne hos henne og strøk på henne og bare var der til hun sovnet.. etter hvert sovnet hun lettere og lettere - og nå (hun er 3,5 måned) så legger vi henne, synger en sang og går ut.. hun sovner helt av seg selv. Poenget mitt er egentlig at det ikke gikk helt av seg selv.. men vi valgte å gjøre "jobben" med å være inne hos henne og lære henne å sovne i egen seng helt fra starten av.. det var tidkrevende og slitsomt mens vi holdt på, men vi nyter virkelig fordelene nå.. HUn legger seg ca 19 hver kveld uten problemer
*Nøtta* Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Jeg er ingen ekspert ,men her er iallefall min erfaring. Jenta mi var akkurat likedan. Ville ikke sove alene,kun oppå meg den første tiden. Jeg var stresset over hele situasjonen siden jeg var livredd for at hun skulle bli "bortskjemt" og ikke klare å ligge alene i det hele tatt. Men skulle noen av oss i det hele tatt få noen timer sammenhengende søvn,så måtte jeg bare legge henne på meg. Når jeg innsåg dette tenkte jeg "jaja,noen kamper må man jo bare ta senere" og klarte å slappe mer av. Og så små babyer trenger veldig ofte den nærheten dette gir den første tiden. jeg vet med meg selv at om jeg skal ha flere barn så kommer jeg til å bruke den første tiden på en helt annen måte enn jeg gjorde nå. Skal bare koooooose meg med den lille,tett tett inntil. Men uansett... jenta mi er idag 3,5 mnder og sover helt fint helt alene i sin egen seng hver natt. Og på dagtid sover hun alene i vognen sin. Så- ingen "skade" skjedd.
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Mini reagerte fælt på at senga var kaldere enn magen til mamma eller storsenga. Så vi la en varmeflaske i sengen hans før leggetid så det var godt og lunt der, og da fikk vi lagt han uten protester
bokblomst Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2011 Takk for svar! Nå legger vi henne i senga og sitter ved siden av henne til hun sovner. Hun roer seg når hun får smokken, men begynner å gråte når den ramler ut, så vi må passe på at hun ikke mister den. Det tar litt tid, men hun sovner til slutt Noen ganger kan vi legge henne i senga når hun har sovnet uten at hun våkner - joy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå