Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷXenalita Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Fredag 28 ja nuar ble jeg strippet av Jordmor på sykehuset, 30 min senere fikk jeg første rie. Riene tok seg ikke opp mer enn til 5 min mellom hver og så dabbet de helt av på kvelden igjen. Dagen etter kl 04 på morningen kom riene igjen. kl 07 var det 4 min mellom de og vi dro inn på sykehuset. Kl 08 var vi på sykehuset, men med en gang jeg la meg ned i fødesenga, så dabbet riene av til å være hvert 8 min. Jeg var da 11 dager etter termin og på den dagen skulle de egentlig sette meg igang også.. Så de ville uansett ikke sende meg hjem igjen ettersom jeg hadde 3,5 cm åpning og hadde en rimelig rask fødsel forrige gang. Vi gikk omkring i fødestua og tok meg en lang og deilig dusj. Og kl 13.10 tok jordmor vannet mitt. Men riene tok seg ikke opp.. Gjorde utrolig vondt disse riene og jeg fikk lystgass! HIMMELEN! Herlig å kunne puste seg litt lettere gjennom riene. Kl 13.30 satte de drypp på meg og da tok riene seg opp! Fikk fentanyl (tror jeg det heter) og føltes som at jeg var bedugget. Tok ikke vekk smertene, men fjernet litt av anspenheten fra kroppen min. Jeg begynte å suse litt og ville ha kos av mannen min, mellom hver rie måtte han kose meg. Først en slurk saft, så kos, så lystgass, saft, kos, lystgass.. hehe.. 15.30 var det jordmorskifte, og gubben kom inn på rommet etter å ha fylt opp saftflaska og fortalte meg at den jordmora vi hadde hatt forrige gang var ute på ganga, jeg begynte å grine med en gang. HUN ville jeg i alle fall ikke ha igjen! Jordmora vi hadde så dette og passet på at vi fikk ei annen jordmor. Riene tok seg skikkelig opp nå, og jeg klarte ikke å holde øynene åpne lenger, greide kun å konsentrere meg om pusting, hånden til mannen min og prøve å slappe av mest mulig. Så hørte jeg jormor si, ingenting er klart her jo, etterfulgt av masse riving av papir og plastikk og metallklirring. Jeg spurte hva i alle dager er det som skjer. Alt det bråket.. hva er det for noe.. Jordmor sa: Du skal jo føde hvert øyeblikk, vi må ha utstyr til å ta imot barnet. Og jeg.. HÆ jeg hadde jo akkurat 5 cm åpning(kl 15.00).. Jeg skal ikke føde før om flere timer jeg. Jordmor sjekker meg, du har 9 cm nå (kl 16.00) Om du føler at du vil presse, så gjør du bare det. Jeg fikk sjokk! Ikke hadde jeg pressrier, kun vanlige rier og jeg følte meg ikke i stand til å presse akkurat nå.. så pustet meg gjennom noen rier til. Så fikk jeg lyst til å prøve å presse litt, og jordmor hjalp meg med å fortelle meg at jeg måtte holde pusten mens jeg presset. Og jeg presset en gang ikke så veldig hardt. Og jordmor sa overrasket, jeg ser hodet! press hardt en gang til nå. Og jeg ventet på neste rie, og på slutten av rien presset jeg alt jeg klarte, og ut kom hodet, et press til og kroppen var ute! 2 min på selve forløsningen.. All smerte forsvant og jeg så verdens nydeligste jente bli lagt opp på meg. Helt kullsvart hår som dekker hele hodebunnen, store blå øyne og verdens nydeligste ansikt! Måtte ligge stille i 2 timer etter fødsel pga dryppet. Når jeg skulle reise meg flommet det ut med blod, og jeg holdt på å gå rett i bakken selv. Hadde ikke revnet eller noe som helst, men jeg blødde fra der morkaka hadde vært.. mistet 1 liter blod. Merker at jeg er litt trøtt og slapp pga dette.. Jenta mi veide 3710 g, 50 cm lang og 35,5 rundt hodet. Alt i alt en flott fødselsopplevelse! De første dagene etter fødselen gikk med til amming ca hver time hele kvelden og natta , og om dagen var det ca hver 2-3 time. Nå har jeg endelig fått opp melkeproduksjonen og hun er en engel! Spiser ca hver 3-4 time døgnet rundt og sover masse!
Gjest Skrevet 4. februar 2011 #2 Skrevet 4. februar 2011 Gratulerer så mye! Gleder meg til det er min tur.
theres 1986 ♂ ♀ ♂ + ♀ Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 gratulerer så mye med jenta di=)
Mammamedmot Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Gratulerer med en nydelig prinsesse. Får jeg spørre hvor du fødte? Lykke til med det nye familiemedlemmet.
sisten Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Gratulerer med jenten :-) flott fødsel :-) du var flink og heldig med en sånn fødsel.
Mave10 Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 hiih gratulerer. koselig og morsom historie. gleder meg til det er min tur
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷXenalita Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2011 Takk! Kristiansand sykehus var min fødeplass..
Mamsi_79 Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 Herlig historie. Gratulerer så masse med jenten Kan tenke meg du ble passe lei da riene kom og gikk om hverandre såpass lenge.. Men godt at det ble sving på sakene tilslutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå