Mai♥ April♥ Skrevet 4. februar 2011 #1 Skrevet 4. februar 2011 Jeg er i dag 30+3 og har de siste dagene følt meg veldig sliten og svimmel. Jeg har hele svangerskapet jobbet 100%, men i går måtte jeg kaste inn håndklet og holde meg hjemme. Jeg er på jobb igjen i dag, men merker jeg fortsatt er svimmel og har litt vondt i hodet. Sist jeg var hos legen målte de Hb to ganger først var det 10,1 og andre gangen var det 10,7, noe som vel er litt lavt? Blodtrykket mitt har vært fint hele tiden. Burde jeg kontakte legen eller er dette bare sånt man må regne med når man er gravid? Vanligvis så skal det veldig mye til før jeg kontakter lege eller er hjemme fra jobb, så derfor blir jeg litt usikker.
Mai♥ April♥ Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 4. februar 2011 Glemte å skrive at jeg sover veldig dårlig om natten. Det kan kanskje også være en årsak?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 4. februar 2011 #3 Skrevet 4. februar 2011 Jeg opplevde akkurat det samme i ca uke 30. Ble svimmel på jobb en dag og kjørt hjem av en kollega. Ble redd at noe var galt da. Sov i 2 timer i godstolen, og så sov jeg hele natta etter. Innså at det nok hadde blitt noen lange dager på jobb i kombinasjon med dårlig nattesøvn. Så en fredag var jeg på vei til jobb med 3 planlagte møter. Måtte bare snu og kjøre hjem igjen på grunn av svimmelhet. Jeg hadde ingen andre komplikasjoner eller dårllige verdier, men det var noen timers søvn som skulle til. Trur ikke kroppen tåler det den vanligvis gjør, nei. De første gangene det skjedde brukte jeg egenmelding + noe avspasering, men fra uke 33 ba jeg om delvis sykmelding (ba om 20% men fikk 40%, det viste seg at jeg fikk bruk for det). Så de siste 4 ukene før permisjonen jobbet jeg 4 dager fra 8 til 14, og dro hjem for å få en time på øyet! Så jeg anbefaler at du lytter til kroppens signaler og sørger for å ta igjen tapt søvn. (Om dine verdier er dårlige tør jeg ikke mene noe om).
FrøkenF Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Hadde det sånn jeg og, og mine verdier var også på rundt 10. Jordmor sa da til meg at verdiene helst ikke skulle gå under 11,5, og anbefalte meg å begynne å ta jerntilskudd. Begynte med floradix, og etter å ha tatt det i ca 14 dager har formen blitt ganske mye bedre! Jeg har hatt lavt blodtrykk under hele svangerskapet, og det var ekstra lavt i denne tiden, men er jo flott at du har normalt blodtrykk iallefall:) Jeg ble sykemeldt 50% i 14 dager da lege mente det var viktig med hvile - men skal begynne for fullt igjen til uka, er nå 31+5.
kjersti83 Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Er ikke noe godt å være i så dårlig form nei! Anbefaler at du snakker med arbeidsgiver først slik at de kanskje kan tilrettelegge for deg dersom du fortsatt ønsker å jobbe. Jeg plagdes også med nattesøvn og bekkenløsning. Gjorde avtalte med sjefen om at jeg tok det i mitt tempo på morgenen og kom når jeg kom. Hadde vel på en måte aktiv sykmelding uten at jeg trengte å gå til legen. Jeg jobber på sykehus da og de er IA bedrift og får dermed tilskudd for å tilrettelegge. Hvis de ikke går med på det anbefaler jeg deg gradert sykmelding. Du bør uansett ta en tur til legen tenker jeg siden du er usikker på din Hb. Jeg har fått hørt at Hb over 10 er godtatt når enn er gravid. Vel og merke så lenge jernlagrene dine er bra nok. Det kan du høre med legen om. Selv hadde jeg ved sist kontroll 10,2 men trenger ikke å ta jern grunnet høyt jernlager. Har ingen plager i forbindelse med lav Hb da. Uansett er det viktig at enn lytter til kroppen og tar signalene får alvor. Du har ikke noe dårligere arbeidsmoral eller verdier om du sykmelder deg. Jeg er også som deg men måtte raskt sykmelde meg gradert grunnet bekkenløsning og dårlig nattesøvn. Er mange muligheter mellom 100% i jobb og 100% sykmeldt! Jeg jobbet 60% frem til jul og tror dette lot seg gjøre pga tilrettelegging av arbeidsgiver og at jeg lyttet til kroppen. Var 100% sykmeldt fom julaften frem til permisjon 14 januar. Lykke til:)
oslo82 Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Ta jerntabletter. Jeg opplevde akkurat det samme som deg, og hadde de samme verdiene du har.. Etter 3-4 dager ble det bedre
Mai♥ April♥ Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2011 Takk for mange svar:-) Jeg ringte til legen og skal dit etterpå så da får jeg se hva hun sier.
LykkeligmedBabY Skrevet 4. februar 2011 #8 Skrevet 4. februar 2011 jeg opplevde det samme som deg og er like langt som deg nå. Hadde samme verdier som deg, og måtte ta jern. Tar både aminjoern og gravitamin som er litt jern i også Nå er blodprosenten min på 12:D Perfekt, så nå kan jeg trappe litt ned på jern snart:) MEN søvn er uhyre viktig, lytt til kroppen. Kroppen din trenger MYE hvile nå. Husk babyen vokser jo 200-250 gr i uka:) Det tærer på. Merker at jeg er sulten hver 2. time nå. Blor veldig fort mett også siden babyens hode stanger mot mellomgulvet hos meg. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå