Gå til innhold

Er tradisjon "god nok grunn" til å lyve i kirken??

Anbefalte innlegg

I samboeren min sin familie er det en såkalt tradisjon å døpe barna, mens i min familie er det kun 2 som er døpt. Mine 2 barn fra ett tidligere forhold er ikke døpt, mens hans 2 barn er døpt!! Jeg vil fremdeles ikke døpe, men for han er akkurat denne greia visstnok viktig fordi familien hans forventer det.

På de årene vi har vært sammen så har han ALDRI vært i kirken utenom konfirmasjon, bryllup og begravelse. Ikke er han kristen av tankesett eller troende på annet vis heller.

Da blir det feil for meg å stå i kirken å love at barnet skal bli oppdratt i god og kristen tro. Klart vi vil gjøre vårt beste for å gi barnet best mulig ryggsekk for å klare seg godt her i livet, men det er jo fordi man vil sine barn det beste... Ikke fordi jeg har lovet dette til en prest!!

Det er så mange plan her i livet man kan dra en løgn om det skulle være nødvendig, men det byr meg i mot å stå å "lyve" i kirken bare fordi det er tradisjon!!

Jeg synes at de valgene man tar skal ha en dypere betydning enn at det er forventet og at det er tradisjon!!!

Fortsetter under...

Jeg personlig synes ikke at tradisjon er god nok grunn. Som foreldre og faddere bringer dere barnet frem for Gud, og lover å lære det å be selv, at dere skal be for det, og at dere skal hjelpe barnet å vokse opp i den kristne tro. Ønsker dere ikke dette, så synes jeg heller ikke at dere skal døpe. Synes det er bra at du reflekterer rundt det, og ikke bare gjør det fordi "alle andre" gjør det.

Jeg blir faktisk provosert når folk står i kirken, og ikke vet hvorfor de er der. Det er en direkte hån av andres tro. Da kan man heller ha en navnefest eller slikt.

har du vist samboeren din dette spørsmålet ditt på barnimagen og latt ham gi respons på det?

kansskje han tenker over det en gang til når han ser hvordan du formulerer deg.

en mulighet er at han får lov å ta barnet til kirken for å bli døpt uten at du behøver være med, men det er ikke sikkert det er så veldig god løsning ?

Godt å se at andre er uenige om dette. (lettende)

Jeg mener folk skal få ha sin tro, på hva de enn vil tro på, jeg er ikke kristen til sinns og det står jeg for.Jeg vil mitt kommende barn det beste på alle mulige måter så klart, men at ungen min automatisk skal være medlem av den Norske staskirke er jeg sterkt i mot.

Om mitt barn velger og tro på kristendommen når den har lært hva det går ut på så skal jeg støtte den fult ut i sitt valg. Men inntil videre holder det med navnefest:)

Min samboer vil ha dåp i kirka fordi det er en tradisjon, også var det et argument at det var mere høytidelig i kirka.

Det kan være en like høytidelig og fin sermoni på en navnefest, da er det i hvertfall ingen som har tvunget noen til å ''tro på noe''...

Hvor mange navnefester/sermonier har din samboer vært med på???

Kirkelig dåp er ikke mer høytidelig enn en vanlig søndagsgudstjeneste, for det er jo akkurat det det er!!

Navnfest gjennom HumanEtiskForbund er kjempe personlig og veldig høytidlig. Den kan man i tillegg gjøre 100% privat, og mer høytidlig enn det blir det vel neppe ;)

Jeg synes også at alle skal få ha sin tro, men synes det blir helt feil å stå i kirken å love at man skal oppdra barnet i kristen tro, dersom man ikke er mer kristen enn at man gjør det av tradisjon og "høytidlighet". Jeg synes man burde ha såpass respekt for Den Norske Kirken, at man ikke går inn der å lyver med viten og velviljen. Men ære være dem som velger dåp som ett setg i sin kristene tro, og som faktisk følger opp det dåpen står for :)

samboern min hadde nok ikke tenkt seg så veldig nøye om før vi diskuterte det... vi ble i hverfall enige om å ha navnefest... :)

Helt ening når du sier at alle skal få ha sin tro, og dem som er litt mer enn gjennomsnittelig kristne kan døpe ungene sine og oppdra dem så kristent som dem bare vil, men ungen har fortsatt ikke fått velge selv... Så neste gang det blir snakk om det da er ungen antakeligvis 15 år gammel å skal ha konfirmasjon og da har den valget på nytt...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...