Gå til innhold

Brystskjold, amme offentlig, flate brystvorter...

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 10 dager og må bruke brystskjold ved amming pga han får ikke godt nok sugetak. Det skyldes delvis at han hadde stramt tungebånd som ble klippet, og at jeg har flate brystvorter. Han gikk ned for mye i vekt den første uken og jeg måtte derfor begynne med brystskjold for å sørge for at han fikk i seg nok mat. Det er vel meningen jeg skal begynne å amme normalt når han legger på seg tilstrekkelig igjen, og munnen hans vokser litt. Vi har klart å amme vanlig noen ganger, men det er veldig vanskelig å få han til å ta tak så det blir mye virring og skriking.

Men jeg kjenner jeg blir helt stressa ved tanken på å skulle gå noen steder, amming er et pes uten like med skjold, føler ikke for å brette ut puppen og styre med fukting og pålegging av skjold i full offentlighet. Har jo liksom ikke lyst å sitte inne hele ammeperioden heller. Det er mitt håp at vi klarer å amme på vanlig vis etterhvert, men er redd det blir vanskelig å venne av skjoldet.

Er det noen som har noen erfaringer å dele på området? Evt vet om det stemmer som jordmødrene sier at det blir lettere når han blir større? Føler de bare sier det for å trøste.. :-)

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med brystskjold osv.

Selv måtte jeg amme, flaske, pumpe for hvert måltid i 5 mnd. Det gikk det også.

Vil bare si til deg at du kan ta det helt med ro. Dette går seg til etterhvert. Bruk tiden hjemme sammen med babyen for å finne ut av det. Når du skal ut av huset er det lurt å være sammen med noen som kan hjelpe deg litt. Det er jo også lov å gå på besøk til folk som er kjent med problemstillingen og som kan hjelpe deg eller eventuelt ikke synes det gjør noe (de færreste gjør det).

Ta dere snarturer ut mellom ammingene foreløpig og kos deg med babyen . Selv om tiden virker eviglang nå, så er dette et forbigående problem.

(tenk feks på de som har kollikkunge i noen måneder....)

Lykke til!

Ja, det blir bedre når han blir større. Jenta her hadde dårlig sugetak, men nå som hun er 2 mnd er hun mye flinkere. Har også vanskelige brystvorter, men de blir større når hun har sugd et par tak.

Jeg vil også si at dette vil mest sannsynligvis bli bedre når han blir større:) Jeg fullammet i 3 mnd med skjold, selv ute i offentligheten:) Klundret litt i førsten, men satte meg slik til at folk ikke så så mye:) Etterhvert gikk det gikk det veldig greit:) Etter at gutten kutta skjoldet klundret jeg faktisk like mye i starten med offentlig amming, men det gikk seg til det også:)

Har heller ikke noe særlig store brystvorter, ikke engang når han suger, men HS sa at det er ikke vorta de suger på, men det brune området rundt:) Her var gutten litt liten i munn (prematur) så han fikk ikke tak i området rundt før han var 3 mnd, derav skjoldet:)

Jeg er i samme situasjonen. Jeg har premature tvillinger og prøver å avvende med bruk av skjoldet, men det er ikke lett. Babyene bare kaver og vil ikke gape høyt nok slik at de får jo aldri tak. de få gangene de har fått tak, er det nok feil for det gjør utrolig vondt. De er enda små (2 mnd) og mulig det blir bedre med tiden....men det blir til at jeg bruker skjoldet og supplementerer med morsmelk på flaske da jeg er redd de ikke får i seg nok melk.

Håper virkelig vi klarer å slutte med dette etterhvert....gjør ting noe enklere. Tar gjerne i mot tips hvis noen har gode tips for avvening.

Ammehjelpen har en artikkel om avvenning fra skjold, vet ikke om du har sett den?

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/62/Avenning-fra-brystskjold

Du kan også sende epost til ammehjelpen via http://www.ammehjelpen.no/spor-en-ammehjelper dersom du lurer på noe, så blir du nok satt i kontakt med noen som har erfaring med skjold og avvenning fra det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...