Gå til innhold

Pylorusstenose? Noen med erfaring? Hvordan artet det seg hos ditt barn? UT.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sønn ble operert for det da han var 3 uker.

Hadde da hatt kraftig sprutgulp i en ukes tid, ofte rett etter mat, men kunne også være en stund etter. Var til fastlege, men fikk beskjed om at gulping var helt vanlig og da hadde det vært blod i gulpet. Reiste til legevakta dagen etter og ble sendt rett til ahus, etter masse us der, ble vi neste dag overflytta til rikshospitalet og operert . Var nesten ikke pasasje sa legen som undersøkte han. Lå på overvåkninga i et par døgn etter operasjonen, fikk litt mat hver 3 time og mageinnholdet ble aspirert før mating, tror det var 20 ml han fikk til og begynne med.

Be om og få pumpe på rommet dersom dere må gjennom det samme. En lege prøvde og roe oss med og si at operasjonen var så enkel, at selv en snekker kunne gjøre det ;-)

Skrevet

Takk for svar! Legen som undersøkte vår lille gutt åtte uker gammel mente det var et lite gulpeproblem (gradvis mer og mer gulp fra 3 uker, sprut etter mating, gjerne 5 runder med gulp etter måltid, men aldri blod) og ba oss gi Gaviscon som stopper maten fra å komme opp igjen. Nå er han 5 mnd og har han lagt på seg 140 g de siste to mnd, samt er forstoppet og har begynt å gulpe på tross av Gavisconen. Kan Pylorusstenose forveksles med refluks tror du?

Skrevet

Er så lei av å høre at gulping er helt vanlig, de har ikke peiling! Så ille at dere ikke ble tatt alvorlig med en gang.

Skrevet

Hei :) Vi har også hatt et gulpe-barn! Fra tre uker så økte det på, mere og mere gulp. En gang lå han i vogna(i bagen), og spruten stod ut på meg som trillet. Helt grusomt, følte faktisk han ble kvalt i sitt eget gulp avogtil. Han gulpa igrunn hele døgnet, ikke bare etter måltid. For å gjøre en lang historie kortest mulig :) : Vi var hos barnelege og ble sendt øyeblikkelig til Ul av magen, for å se om "kanalen" var tett. Operasjon hadde itilfelle blitt så fort som over hodet mulig, fikk vi beskjed om. De kunne ikke se det 100% sikkert, så vi kom tilbake etter noen timer og på*n igjen. De fant da ingen "blokkering", og vi fikk da Nexium medisin. De konkluderte med at det var lukkemuskelen som er umoden (visstnok veldig vanlig), medisinen hjalp ganske fort, men gulpingen ble vi ikke kvitt før nå (han er 8mnd). Nå er han friskmeldt :) En ny verden for oss! Vi fikk beskjed om at hvis sprut-gulpen står 1.5 - 2meter, så er det en mulighet for pylorusstenose. Leger, helsesøster og annet helsepersonell virker ikke veldig flinke på dette, alle sa at det er normalt at barn gulper. Følte ikke jeg ble tatt alvorlig, før vi kom til en veldig OK barnelege!

Ble mye frem og tilbake dette, men håper du fikk noe nytte av det :)

Masse lykke til, og bare spør hvis du lurer på noe :)

Skrevet

Luggen-takk for historien din, det er sikkert det vi også ender på (at det ikke er noe i magen, bare umodenhet) Nexium, den gjør gulpet mindre surt så de ikke plages av surheten, stemmer dette?

Brukte dere noen "stopper" i tillegg, som feks Gaviscon?

Og-han sluttet ikke å gulpe før ved 8 mnd, hvordan gikk det ved innføring av mat som grøt osv? Vi prøvde for noen uker siden og alt ble bare verre. Kanskje vi burde sjekke ut melkeallergi også. UGH!!!

Skrevet

Stemmer at det demper syreproduksjonen ja :) Vi brukte ikke noe i tillegg til dette, hørte aldri noe om det..... Han sluttet ikke heeelt før 8-mnd. Men ved 6 mnd så gikk det i riktig retning, og det var jo på den tiden vi begynte med middag. Da fikk han tre måltider med fast føde, så det kan jo ha hjulpet... Merket ikke at det ble noe verre av grøten ved 4-mnd. Her ble gulpinga verre ved 5-mnd. Men barnelegen sa til oss at gulpinga kan øke på i 4-5 mnd alderen, før det blir bedre. Vi sjekket også melkeallergi, men det var det ikke, heldigvis! Da fikk vi Nutramigen(fåes kun på apotek), isteden for NAN en periode. Den boksen koster 800-900kr (Holder maks en uke!) Så husk å be om å få den på blå resept, hvis dere skal prøve det.

Skrevet

mitt barn nr to begynte å kaste opp litt en uke etter fødselen.dette økte på.etter et par uker beholdt han ikke noe mat i hele tatt. til tross for x antall tlf og besøk til lege,helsesøster(ringte tom barnelege på sykehuset) og fikk samme beskjeden om at d var helt normalt at de kastet opp.selv da han begynte å gå ned i vekt,ble jeg satt opp til ny vektkontroll hos helsesøster.er helt utrolig.men da satte jeg meg på bakbena,og forlangte å bli sendt på sykehus.

på ul fant de fort ut at verken mat eller luft passerte gjennon lukkemuskelen.så han ble heldigvis operert.

mitt barn nr 3 begynte også å kaste opp.men heldigvis bare en gang for dagen,og la fint på seg.sluttet med dette da hun passerte 3 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...