Gå til innhold

bleieslutt, når?hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppa er nå 2 år å tenkte å prøve å slutte med bleie til sommeren, men lurer på hvordan vi skal gå frem? bare la henne gå uten? sette henne på i ny og ne?

hun sier avogtil ifra når hun tisser eller bæsjer :) og har lyst å prøve, men syns toalettet er skummelt å sitte på å vil helst stå å tisse "sånn som pappa" :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mammamoms
Skrevet

Vi kjøpte først et sånn dosete som man plassere oppe på toalettet, men jenta vår syntes også at det var litt skummelt, så vi kjøpte en rosa potte hun er blitt veldig glad i!

Jeg har rett og slett spurt henne innimellom om hun har lyst til å sitte litt på potte, spesielt i forbindelse med bleieskift når hun likevel er avkledd der nede. Hun vil gjerne gjøre det når jeg spør.

Etter at vi har gjort det sånn innimellom i en drøy måned nå, kom første bæsjen nå på mandag!! Hurra:)

Jenta vår promper ofte litt i forkant av at hun bæsjer, så jeg må egentlig være flink til å ta henne med meg inn på badet da og sette henne på potta, for hun sier ikke i fra selv. Bare når hun er ferdig.

Skrevet

Er doen skummel, så kjøper du potte.

Begynn å sette på potta litt mer fast nå. Ev også når du ser hun må bæsje. Vi var "bæsjebleie-tørre" før vi ble kvitt tissebleiene.

Vi intensiverte dette med å sette på potte/do når det nærmet seg sommeren. Svigermor var den som tok kaka der - hun bare kjøpte inn truser i mai og satte i gang da det kom noen varme dager. Lot henne ha klær på, men fulgte nøye med.

Følg jevnlig på do (før/etter mat, før dere skal ut) og ha masse skift klar når dere skal ut. En "kladd" i bilsetet er lurt.

Ikke kjeft, men skryt masse. Snakk med henne om det osv.

Gjør dostunden til en fest med en spesiell aktivitet dere bare gjør der.

Lykke til!

Skrevet

min 2 åring sluttet nå i høst. han var ikke så villig i starten men han fikk gå en del rundt naken hjemme ev med klær og truse. det ble en del uhell rundt omkring men etterhvert lærte han seg til å kjenne at nå må jeg på do. nå er han 2 år og 7 mnd og har sluttet helt med bleie..;) ingen bleie på natten heller.og ikke mange uhell lenger..;)

Skrevet

I slutten av januar i fjor dreiv vi og lurte på akkurat det same. Vi ville begynne så smått (sidan lille hadde begynt å fortelle at no tissa ho), slik at vi kunne få ho tørr til sommaren.

Vi begynte med å la ho gå utan bleie (helst naken på underkroppen, begge ungane våre har tydelegvis forbunde klær med bleie sånn heilt i begynnelsen på avvenninga, og ikkje hatt nokon tissesperre når dei berre hadde truse på) ei stund om kvelden, f.eks. etter eit bad. Vi sette ho på do i forbindelse med badet, og så før ho la seg. Og så tok vi ein omgang til under morgonstellet.

Dagen etter første tiss i do kjøpte vi truser (det var første "lokkemiddel"), og ei vekes tid etter det igjen var ho tørr. Samtidig begynte ho å våkne om natta for å tisse, så etter ei veke med tørre nattbleier slutta vi med det og.

Hadde aldri forventa at det skulle gå SÅ utruleg kjapt og greitt, kanskje vi var veldig heldige? Lille var for øvrig 2 år og 3 mnd den første dagen vi forlot huset utan bleie på :o)

Skrevet

Har alltid brukt sånn dosete for barn forresten. Ho fekk ei potte ein gong, men den har ho vel aldri tissa i.

Om barnet er redd for doen kan du begynne med potte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...