Gå til innhold

Hvor mange feridager har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet fullt i hele 2010, men fra 010111 har jeg gått ned til 60% stilling. Har delvis permisjon fram til 010611, med mulighet for forlengelse.

Problemet er hvor mange feriedager jeg ahr krav på å avvikle i 2011. Jeg har opptjent fulle feriepengerettigheter, så DET bekymrer meg ikke. Men arbeidsgiver og jeg er litt uenige om hvor mange feriedager jeg har krav på å avvikle.

Jeg har fått tildelt 15 feriedager som tilsvarer full ferie i 60% stilling. Men jeg har jo opptjent rett til feriepenger for 25 (altså pengemessig!). Hvis jeg fortsetter i 60% stilling etter 0106 er det egentlig ikke noe problem, for da vil 15 feriedager tilsi 5 ukers ferie hvis jeg inkluderer feriedagene mine). Men det blir jo helt feil med 15 feriedager hvis jeg går opp igjen til full stilling. Da vil jeg jo bare få 3 ukers ferie....:(

Og hva hvis jeg f.eks jobber redusert stilling, men velger å jobbe hver dag? (ja, jeg har det valget...) Da vil jeg jo også bare få 3 ukers ferie selv om jeg har redusert stilling......

Noen som jobber med lønn/personal som har peiling på dette og som kan gi meg noen svar? Gjerne med henvisning til lov eller overenskomst (jobber i staten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber ikke med lønn og personal, men er jurist og jobber en del med ferieloven, så svarer her;)

Dersom du jobber hele dager blir det riktig slik din arbeidsgiver har gjort det, det er helt utvilsomt. Jobber man redusert hver dag, blir det 25 dager som er riktig. Hvis du går opp i stilling skal de regne om til forholdsmessig riktig ferie.

Du kan si det slik at egentlig har du 25 dager du også, men i og med at fridagene inngår i ferieukene blir det i praksis 15 dager. Dersom du får færre fridager øker feriedagene.

Dette sier statens personalhåndbok (http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/11Kommentarer-til-lover-og-forskrifter/112Ferieloven-mkommentarer/) :

For arbeidstakere som arbeider deltid eller skift/turnusordninger og som har fri på varierende virkedager, skal fridager som faller på virkedager i ferien regnes som feriefritid og gå til fradrag i feriekvoten. Dette er presisert i ferieloven, jf. § 5 nr. 1.

Eks:

En tilsatt som har 80% stilling og arbeider 4 dagers uke, skal ha feriefritid – inklusive avtalefestet ferie – tilsvarende 30 virkedager (25 arbeidsdager med 5 dagers uke). Fridagen (eks. onsdag) som faller i ferien, skal gå til fradrag i feriekvoten. Dersom en slik arbeidstaker tar fri i 4 uker gjenstår det derfor 4 vanlige arbeidsdager som feriefritid.

Når det gjelder arbeidstakere som arbeider redusert stilling, men som arbeider hver dag, skal disse på samme måte ha 30 virkedager (25 arbeidsdager hvis 5 dagers uke) feriefritid.

Etter Hovedtariffavtalen i staten vil arbeidstakeren ha rett til feriefritid med totalt 30 virkedager (25 arbeidsdager med 5 dagers uke).

Eks:

En tilsatt har 80% stilling og arbeider 5 dagers uke, 6 timer hver dag. Vedkommende skal ha feriefritid tilsvarende 30 virkedager (25 arbeidsdager hvis 5 dagers uke), se pkt. 7.6.

Skrevet

Tusen takk:)

Det var slik jeg trodde!

Skrevet

Enkelt sagt har du rett på 5 ukers ferie med 60 % lønn.

Skrevet

Nei. Jeg hadde 100% stilling i fjor og får dermed beregnet feriepenger utfra 100% lønn:)

Så det blir en fin ekstrapott i år:)

Skrevet

Feriepenger og feriedager er to forskjellige ting..

Feriepenger får du fullt utbeltalt ja -fordi det er basert på fjoråret. Feriedager i år blir beregnet ut i fra din stillingsprosent i år (vanligvis blir ferietrekket beregnet i juni).

Skrevet

Hei

Jeg lurer også på noe i forbindelse med dette. Jeg forstår at det er forskjell på opptjente feriepenger og feriedager. 2010 jobba jeg 100% frem til september, så gikk jeg ned til 80%. Jeg overførte 7 dager ferie til 2011. Men hvordan skal de telle som ferie? Jeg jobber 4 dager i uka og blir således trukket 1,25 feriedag pr feriedag som jeg har.

Jeg er kjempeforvirra. Og ingen på jobben som kan gi meg noe klart svar dessverre...

Håper på svar! :)

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for. Dvs, hvis du feks ikke hadde jobb i fjor, så kan ikke arb.giver kreve at du tar noensom ferie som helst, men du har likevel full rett på full ferie, hvis du vil.

" Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3."

og...

"Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...