Novadona Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Jeg tror jeg kanskje duller litt for mye, men når lar du de ligge, når går du bort å trøster? Stryker du på kinnet når han skal finne roen selv?, syner du? Jeg lar han ligge alene, men at han ser meg. ¨ Han går noen ganger over i gråt, da plukker jeg han opp, for å legge han ned igjen. Kan gjøre dette fire fem ganger, og da vugger jeg han til han blunder. Da sovner han når han legges ned igjen.
Mammahjertet <3 Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Hvis vesla klager og sutrer pleier jeg å gi henne smokken hvis hun har mista den. I blant pleier jeg også å stikke hånda mi mellom sprinklene på senga hennes og holder henne i hånda. I blant legger jeg hånda mi på ene skulderen også. Senga hennes står helt tett inntil vår som du sikkert forstår Dette trenger jeg ikke å gjøre hver natt. Hun har blitt en trygg og fornøyd baby på straks 6 mnd Gjør det du føler for Mammahjertet har som regel rett. Stryk og kos på han hvis du har lyst til det. Han kommer nok til å like å kjenne at mamma er der. Men selvsagt skjønner jeg at du må passe på at han ikke blir heelt bortskjemt da ;-)
Nat27 Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Min lillegutt er veldig flink til å sovne av seg selv. Når han er trøtt og blir lagt til riktig tid sovner han uten problem. Derfor vet jeg at de gangene han sutrer og/eller gråter når han blir lagt er det stort sett noe som plager ham. ofte er det en rap som vil opp, og den kommer stort sett i det jeg løfter ham, da legger jeg han rett ned igjen med det resultatet at han slokner omtrent øyeblikkelig. Hvis han blir lagt ned litt for sent slik at han er blitt overtrøtt sutrer han gjerne litt. Da stryker jeg litt på kinnet, synger gjerne en sang og det hjelper som regel. dersom han begynner å gråte tar jeg ham opp et øyeblikk og gir en god beroligende kos. Noen ganger hvis han fortsetter å sutre etter at alle andre grunner er eliminert, tenker jeg at han kanskje bare har behov for nærhet og lukten min. Enkelte ganger klarer nemlig ikke pappan å roe han, kun mamma som gjelder. da har jeg lagt en singlet/t-skjorte eller noe annet med lukten min på (gjerne litt melkelukt også) nedi til han så han kan kose litt med den til han sovner. Funker hver gang Alt i alt - når det gjelder min baby så ser jeg hvertfall det at dersom alle behov - fysiske som psykiske- er dekket sutrer eller gråter han aldri når han blir lagt. Når han sutrer/gråter trenger han hjelp, det er alltid en grunn enten det er ubehag/smerter/trygghetsbehov. En lykkelig/tilfreds baby klager ikke, pleier jeg å tenke
Pumba78 Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Lett å si når man har en baby som sover. Tulla på tre måneder har nå fått ren bleie, og har fått topup fra flaske da jeg ikke har nok melk, hun har rapet og er trøtt. Har nå våknet etter 15 minutter og bare syter, før det går over i hyling. Hjelper ikje å vugge, bysse osv, nekter bare plent å sove!
Nat27 Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Ikke tro at jeg ikke har hatt våkenetter... Poenget mitt er bare at jeg tror det er en grunn til sutring og klaging, derfor prøver jeg heller å finne ut hva problemet er før jeg bare lar han ligge å klage. Mange ganger er det jammen ikke lett å finne ut av det, men man må jo prøve.. jeg har stått midt på natten og skiftet klær på mini- fra innerst til ytterst, i tilfelle det var noe som stakk/klødde i klærne...det var litt siste utvei, og jammen hjalp det ikke..Hadde nok mistet litt motet om ikke det hadde hjulpet... Men det jeg skreiv er det som funker for min baby. Jeg har overhodet ikke peiling på andre sine unger..og alt i alt er min erfaring at når jeg bruker litt tid på å finne ut hva som plager han dersom han klager, krever det som regel mindre energi av meg enn det å høre på klagingen over lengre tid gjør..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå