Gå til innhold

baby 7 uker med håpløse soverutiner.. tips...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har siden fødselen vært mye våken om natten, men nå siste uka er det blitt værre for hver dag. I natt feks fikk jeg henne nedelig til å sove kl 0200, etter masse amming, trøst, og byssing i søvn. Vi prøvde å legge henne i senga kl 2230 som vi gjør fast, men hun ble lysvåken og gråt med engang.

Hun sovnet kl 02, våknet kl 0400 og har vært våken siden. Ikke sovet mer enn 10 min et par ganer httil idag, og det er MANGE timer våken for en baby!! Jeg blir litt fortvilet, hun trenger å sove, og ikke minst jeg!

Helt siden hun ble født har hun spist hver annen time minimun, men forrige uke gikk det flere netter hvor hun sovnet 2300, og da gikk det 4 timer til første måltid. jeg ble så glad, tenkte at ting begynte å snu. Men dengang ei!!

VEt det er normalt at små sover når det passer, men dette synes jeg bare forværrer seg heletiden!

Noen råd, noe jeg kan gjøre? Vi prøver å ha en fast rutine på legging, lyset av og ro og ikke mye kos og dilldall, men hjelper lite. Lar henne ikke ligge å gråte i senga, så man jo ikke akkurat være konsekvent på noe heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok det er sånn som det er med alle barn; bare fortsette med rutinene deres og så ordner det seg til slutt. Kommer til å bli mange faser hvor man må slite med legging dessverre.

Men her når jenta var liten måtte vi ha litt lys på, en leke som hang på tvers over senga som hun kunne ta og se på, og noen kvelder slo vi på radio på laaav lyd. Hun likte nemlig ikke at det var for stille. hehe

Vente av henne med det fort da hun lærte å sovne av seg selv.

Har du prøvd massasje før du legger henne? det roer ned og hjalp oss veldig. Pluss et bad hver kveld. Måtte slite henne ut. :)

Skrevet

Jeg har merket forskjell på nattesøvnen på lillegutt her (10 uker) etter at vi fikk litt dreis på dagsovingen - vi har lagt ham til å sove ute i vogn på formiddagen og her sover han som en stein, gjerne i 3 timer. Har dere mulighet for noe lignende? Det virker som om "søvn avler søvn" i vårt tilfelle, i alle fall...

Når det gjelder kveldsrutiner har vi også vært standhaftige og hatt bading, stell og så kveldsmåltid før vi går inn på rommet (i mørke) og sitter der litt med ham i armene før vi legger ham ned (fremdeles våken) og stryker litt/synger. Da roer han seg etterhvert. Vi må inn noen ganger og gi smokk, men så sovner han til slutt. Vi har også gitt litt mme i tillegg til pupp om kvelden i det siste, han roer seg tilsynelatende enda bedre da.

Tror som i innlegget over at det er lurt å stå på ditt ift leggerutiner, så vil hun nok skjønne tegninga etterhvert og roe seg bedre. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Takk for svar:)

Hun har hatt dager hvor hun sover og sover, og da gjerne etterfulgt av dager hvor hun er LYS våken hele dagen!(og natten)

Jeg får kanskje være enda mer standhaftig og ha klare rutiner uansett.. Nå er det litt lett å gli ut litt og, fordi man tenker det er for tidlig og at det ikke hjelper likevell..

Men jeg er jo litt bekymret for at det er skadelig å være våken så mange timer som hun er også jeg da, kan jo gå 14 timer uten mer enn 10 min søvn...

Er det feil av meg å gi så masse pupp om kvelden? Hun viser jo tegn til at hun vil ha hele tiden, så jeg gir henne jeg. Hun sovner ikke direkte ved puppen, men rett etter jeg har gitt henne...

Skrevet

Hva med å kjøre en tur, har hun tendens til å sovne da? Eller våkner hun med en gang dere flytter henne over fra bilstol til f.eks vogn eller seng?

Det er helt vanlig at de vil ha mer pupp om kvelden, og hun er jo fortsatt lita, så jeg ville ha gitt så lenge hun vil ha. Ofte er melka tynnere på kveldstid, og dermed ikke så mettende som den fete vi har på dagtid.

Om du er sliten, frustrert o.l vil hun jo reagere på det, så kanskje pappaen eller besteforeldre kan ta over litt for å se om hun roer seg bedre da?

Har ikke så mange råd, bare rabler ned det jeg kommer på av tips ;)

Skrevet

Jeg følte at alt var så kaotisk etter fødsel og hjemkomst, at jeg trengte litt rutiner for å få orden i hodet mitt og klare å komme ovenpå. Prøvde aldri å presse rutiner på mat og søvn på lillegutt siden han var (og fremdeles er) så liten (10 uker), men fulgte med på hans mønster og la "rutinene" etter det. Prøvde å se etter tegn; når er han mest trøtt på dagen? Når blir han trøtt på kvelden? Og så la jeg til rette for soving på disse tidspunktene. Det har fungert veldig bra. Og så er det jo våre foreldrestyrte rutiner (bading/stell/pysj osv), de har vi som sagt bare innført og holdt fast på for å gi trygghet og lære baby at det er sånn vi gjør det før sengetid. Lillegutt her sovner også nesten ved puppen, men jeg tar ham opp for å rape. Da våkner han litt til, før jeg bærer ham inn på rommet og sitter litt med ham i mørket før jeg legger ham i senga. Alt i sakte tempo og med rolig, lav stemme.

Skrevet

Vår blir 6 uker på mandag. Vi har ikke fulgt med klokkeslett i det hele tatt. Vi følger bare hans rytme.

Det samme vi gjorde vi med storesøster, og søvnrutinene kom gradvis av seg selv. Plutselig oppdaget vi at ting skjedde til faste tider, uten at vi gjorde noe som helst egentlig.

Det sies vel at man ikke trenger å innføre rutiner før babyen er rundt 3 mnd gammel.

Så bare hold dere til rutinene dere har. Det vil alltids bli litt krøll med rutiner på babyene, til og med når de blir litt større. Men som regel går det seg til igjen :)

Skrevet

De første månedene er det helt vanlig at babyen er mye våken om natta dessverre, og at det gjerne er ganske så kaotisk og usystematisk enda. Som regel vil dette gå seg til helt av seg selv etterhvert, og fra ca 3 mnds alder vil de fleste babyer får en gradvis mer normal døgnrytme.

Når det gjelder rutiner, er det mest opp til hva dere som foreldre foretrekker, men sett fra babyens "synspunkt" har rutiner lite for seg før 3-4 mnds alder, fordi de rett og slett ikke har evnen til å forstå noe av dem før den tid uansett..

Med førstejenta var vi veldig opptatt av å gjøre alt "etter boka" fra dag 1 omtrent, og stresset mye med rutiner og forsøk på faste leggetider helt fra starten omtrent, men uten resultat- baby sovnet ikke før langt utpå natt uansett hvor hardt vi forsøkte å få henne i seng kl 20 :P Det var ganske så slitsomt og frustrerende i lengden, så denne gangen var jeg veldig bevisst på å ta det hele myye mer med ro, ikke se så mye på klokka, men følge babyens rytme, kose masse, sove når den sover osv osv. Og det har vært SÅ mye diggere, og uten noe stress og rutinemas har vi nå likevel kommet inn i en veldig fin rytme, hvor hun sover fra ca 20/ 21 om kvelden, til ca 09/10 om morgenen, 4 mnd gammel=)

Tips for å få baby til å sove litt om dagen også- søvn avler søvn, så jo mer hun sover på dagen, desto bedre vil hun også sove på natta, er å bruke bæresjal, det var ihvertfall redningen for oss de første månedene! Der sovnet hun alltid som en stein, og kunne sove i flere timer i strekk, mens jeg hadde armene fri til å gjøre andre ting. Ganske så praktisk, og veldig veldig koselig=)

Skrevet

Dere snakker om å følge babyens rytme, men her er det jo ingen rytme i det hele tatt! Det er også umulig å si når hun er trøtt, bortsett fra når hun har vært våken i 15 timer, da er hun smal i øya og ser trøtt ut...

Huff, hun har vært våken i HELE natt igjen, kjenner jeg kapitulerer snarT!!!

Skrevet

Skjønner at det er slitsomt for deg! Sovner hun ikke på armen når hun får mat, hun bæres, når du går en tur eller noe heller?

Hva med å prøve et bæresjal?

Her sovner babyen i "tytt og pine", og sover stort sett hele dagen, med avbrekk innimellom for å mat og kos. Da er hun veldig våken. Hun er 5,5 uker.

For oss har det vært litt sånn at søvn avler søvn, så det kan jo hende jo lenger hun er våken, jo vanskeligere er det for henne å sove?

Skrevet

Joda, hun sovner når hun bæres, går tur, ammes osv, men hun våkner med engnag dette er slutt... Litt vanskelig på natten:)

Skrevet

Huff ja, det er slitsomt, veldig slitsomt!! Eldstejenta mi sovnet aldri før kl 04 på natta, HVER eneste natt de første månedene, så nattevåk vet jeg alt om dessverre :P

Men har du prøvd å samsove med henne, dvs amme henne i søvn liggende, og bare la henne fortsette å sove der, gjerne med puppen i munn, om det er det som kreves? Her var bæresjalet redningen på dagtid de første månedene, og samsoving om natta.

Generelt sies det vel at spedbarn bør være våken 1-2 timer før neste blund, så hvis du synes det er vanskelig å lese hennes trøtthetstegn, kan du kanskje bare prøve å få henne til å sove etter ca 1,5 times tid våken? For hvis de er for lenge våkne om gangen, kan de fort bli overtrøtte og bli vanskelige å roe ned..

Skrevet

Jeg har dessverre ikke lest noe her, men en overskriften din!! MEN, 7 uker er vel ikke ikke nok til at det skal være dt ene eller andre? De har vel ikke rutiner, eller at vi klarer å få dem inn i noe?

Jeg har bare ett barn, og det "tøffeste" var at det ikke var noen rutiner på en liten mini ;)

Når han var 2 mnd og 27 dager skjedde det en drastisk endring, han sov natten gjennom(mer eller mindre, uten mat), før det var det var det bare rot :/

Skrevet

Nei, de har som regel absolutt ingen rytme disse små. Noen har selvsagt det fra dag 1, men det vanlig er at det meste er et kaos.

Skjønner at du er sliten og lei. Husker at eldstejenta her ikke ville sove noe som helst. Vi slet virkelig. Vi måtte rugge vogna over dørstokk, kjøre bil eller trille om hun skulle få til å sove. Men de to første månedene var det ingenting som funka overhodet. Jeg var helt utslitt. Begynte å gi litt flaske i tillegg. Det hjalp bittelitt. Da sov kunne hun sove litt mer ihvertfall.

Men det kom seg. Da hun var 4 mnd tok hun kveld kl 19, og vi gjorde vel egentlig ikke noe spesielt for å få det til å skje.

Skjønner at dette føles håpløst når man står midt oppi det, og at det er liten trøst å få. Husker selv at jeg følte det slik. Men nå er det glemt og jeg skjønna liksom ikke hva jeg stresset med. Nå vet jeg jo at det faktisk vil bli bedre. Mest sannsynlig ihvertfall.

Nå har jeg ingen forventninger om hvordan ting vil bli. Tar det som det kommer og bare aksepterer situasjonen.

Men når babyen begynner å bli 3-4 mnd så bør man kanskje forvente litt mer :)

HÅper det går seg til :) Det er fryktelig tungt med en baby som ikke vil sove. Noen er bortskjemt med at de kjeder seg fordi babyen sover for mye, mens andre har d motsatt ;/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...