☆☆☆ Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 Vi skal ta kromosomprøver og jeg AMH, så får vi innkalling når svaret foreligger Men det tar alvorlig lang tid å få svar på prøvene
dincene Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Heldiggrisen! Vi venter på svar fra dem Men jeg må si at jeg i det minste har tatt AMH blodprøven, etter min gynekolog så er det vanlig for alle å ta denne. Så den tok jeg før papira ble sendt. Men har ikke tatt hromosomprøven... Håper at vi ikkke må ta den. Har hørt at det tar 4 uker å få svar på den. Ligger problemet hos mannen hos dokke? Da er det oftest man må ta den... Men lykke til! Og du skal se, tida flyr!
☆☆☆ Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2011 Jo, problemet ligger hos samboeren min..
lita78ღ Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Hvorfor tar man kromosomprøver, og hva kan man finne ut?
dincene Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 Jeg bare koperte fra andre plasser: "....om å se om en eller begge er bærere av en del arvelige sykdommer. Ved ICSI er befruktningen en aktiv handling som skjer ved at en person faktisk sprøyter sæd inn i egget, og at det derfor i bunn og grunn handler om etikken ved at man aktivt "lager" ett potensielt sykt barn. " "Jeg spurte min lege om dette, og hun sa det var for å se om man var disponert for noen genetiske sykdommer...Så spurte jeg på sykehuset, og de sa det var for å se om det er er en arvelig grunn til at man ikke blir gravid. Da jeg fikk resultatet av prøven, sa de bare at vi begge hadde normale kjønnskromosomer. På rekvisisjonen til prøvene mener jeg det sto et eller annet om at de sjekket for arvelige sykdommer....vel, jeg vet ikke om dette var noe å bli klokere av, og for å være helt ærlig synes jeg alle som prøvde å svare på spm. mitt virket veldig usikre, så jeg vet ikke om jeg fikk så gode svar da jeg spurte selv heller..." "Mannlig infertilitet er noen mer arvelig ved ICSI enn ved IVF, derfor tas disse prøvene. Men om mannen har levert bra sædprøver er det iflg min lege ingen poeng med denne kostbare og langtekkelige prøven. Vi slilpper som sagt. "
♥♥Bea♥♥PGD 2011 Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Da mannen min har veldig, veldig dårlig sædkvalitet ville de at han skulle ta en kromosomprøve for å se om det kunne være noen form for genfeil han hadde. De spurte om jeg også ville ta den bare for å ta den, noe jeg svarte ja til. Det tar 8 uker for å få svar på prøven så jeg sa ja til det i og med at vi allerede måtte vente 8 uker siden han skulle ta den. Og jeg er utrolig glad for at jeg også tok den, mannen min hadde ingen kromosomfeil, men jeg. Jeg har en translokasjon som de kaller det så fint, det vil si at jeg er bærer av en genfeil som kan gjøre at barnet vårt kan få div blodsykdommer og/eller barnet kan være deformert. Det vil da si at dersom vi ikke kromosomtester eggene våre før de blir satt tilbake så kan jeg påføre barnet vårt noe av disse alvorlige sykdommene. Kromosomtesting av egg har de ikke lov til å gjøre i Norge da de mener at det er etisk uriktig, så vi må ned til Stockholm for å få gjort dette. Jeg kan ikke få sagt det nok, det er absolut verdt å ta de, heller 8 uker venting på blodprøvesvar enn utallige miskykkede forsøk eller alvorlig syke barn som jeg vet jeg kanskje kunne gjort noe med dersom jeg ventet de 8 ukene:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå