Gå til innhold

Hvor heldig kan man bli?

Anacaona

Anbefalte innlegg

Kjære alle modne -

For 20 år siden fikk jeg en nydelig sønn, han har bare gitt meg gleder i livet. For 2 år siden fikk min nye mann og jeg en frisk datter og nå som 44-åring har vi fått den helt uplanlagte gaven - et nytt svangerskap med en liten gutt. Jeg valgte pga høy alder morkakeprøve som viste normale kromosomer. I mitt forrige svangerskap var jeg så redd for at så mye skulle gå galt, stressnivået mitt var altfor høyt og svangerskapet var vedig tungt nettopp på grunn av dette. Nå er jeg helt rolig, det beste jeg kan gjøre er å ha det så fint som mulig. Jeg føler meg som verdens heldigste - til tross for bekkenløsning selv om jeg ikke er mer enn 5 mnd gravid og har en mann som pendler. Jeg stortrives på jobb og vil ikke bli sykemeldt, min sjef er verdens fineste og veldig forståelsesfull. Jeg ønsker alle dere modne å oppleve den roen jeg har i dette svangerskapet.

Fortsetter under...

Annonse

Hei, jeg har forstått det sånn at man tar valget om hvilken undersøkelse man ønsker etter genetisk veiledning.

Jeg valgte DUO-test forrige gang og hadde veldig gode resultater og ønsket ikke å ta fostervannsprøve i utgangpunktet. Nå er jeg jo passert 44 og risikoen for kromosomfeil er jo økt ytterligere, (men risikoen er fortsatt lav relativt sett). Morkakeprøve tas tidlig, rundt uke 10 og man kan få et midlertidig svar på "trisomiene" gjerne før 12 uker, man kan ikke ta fostervannsprøve før uke 14-15 for da er det tilstrekkelig mengde fostervann til at man kan ta de ca 15 ml som trengs. Det er uansett ikke aktuelt med morkakeprøve for deg nå fordi du har kommet så langt.

Jeg tenker at en fin DUO-test er et flott utgangspunkt og det anbefales ikke fostervannsprøve med mindre verdiene er grenseverdier. Det er risiko ved fostervannsprøve også. Håper du har en god ro over å ha så goe resultater på DUO-test. Ønsker deg et flott svangerskap videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...