Gå til innhold

5mnd, suger lite pupp etter grøtoppstart. Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Gutten vår på 5mnd (fyller 6mnd 24.februar) spiser nå 2 grøtmåltider i døgnet. Slik ser matdagsplanen hans ut:

ca kl 10:00: En pupp

ca kl 13:00: Full porsjon grøt og bittelitt pupp etterpå.

ca kl 16:00: En pupp

ca kl 19:00: Full porsjon grøt og bittelitt pupp etterpå.

ca kl 23:00: En pupp, så er det soving til kl 10 neste morgen.

Føler han ligger å suger så kort! Suger max i 5 minutter, å en sjelden gang 10minutter, men det kan bare skje på morningen.

Syns bare at han ikke tisser like mye som han gjorde før, å blir litt bekymret for at han ikke får i seg nok væske!? Har prøvd å gi vann, men da tror han at han skal dø, hehe....

Han tisser jo masse, men merker at det er mindre enn før... Får han i seg nok væske, eller hva tror dere!?

Han er en stoor gutt, så det er sagt, hehe...

Tusen takk for svar!

Klem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min ville plutselig ikke ha mer pupp når vi begynte med mat. Så nå har vi kutta ut, og han får bare nan. Kan anbefale deg å gi pupp FØR han får grøt, da er han max sulten. Jeg gir nan før mat, og han eter like mye. Gir jeg nan etterpå så er det laber interesse. Og så kan du blande litt ekstra veske i maten :)

Du bør også begynne å venne han på vann :)

Skrevet

Hehe ja det er det som er skrekken at han plutselig ikke vil ha pupp mer, for jeg vil amme leenge denne gangen, hehehe...

Men han er veldig glad i puppen, å han koser seg veldig, så jeg er med godt mot til å fortsette en god stund til altså:)

Men det skal jeg virkelig prøve! Var helsesøster som sa jeg ikke måtte gi pupp før grøten for da ville han ikke orke så mye, men da skal jeg prøve å bytte om!:)

Vi prøver og prøver med vann, med med null hell foreløpig, men vi får bare fortsette og prøve, hehe.. :) Takk for svar!

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Ja, gi pupp før grøten og forsøk å tilby så lite flaske som mulig sånn i denne fasen. Gutten min er 7,5 mnd og han får 3 puppemåltider hver dag, han har sakte men sikkert trappet ned helt av seg selv, men jeg ønsker jo også å amme leeenge og håper han ikke trapper ned noe mer på en stund.

Min helsesøster sa det var greit å gi pupp før alle måltider så lenge de er intr. i mat. Jeg har ammet før hvert eneste måltid hele tiden, men jeg ammer ca en time før. Våkner han kl 10, så ammer jeg med engang, så får han grøt kl 11 (og litt vann), så legger jeg han for neste lur kl 12 igjen. I starten ammet jeg han litt etter grøten før han skulle legges også.

Jeg kommer til å amme før måltidene så lenge han er intr. Men da får jeg vel legge til at jeg har en veldig matglad gutt.

Skrevet

Flaske har han aldri fått, å det vil han ikke ha heller, så derfor prøver i å gi vann med kopp i steden.

Gutten vår er også veeldig matglad, så det funker nok veldig fint å gi pupp først! Hørtes lurt ut å gi pupp, for å så vente en times tid før grøten! Da er det nok større sjangs for at han orker alt, hehe.

Skrevet

Og jeg kan legge til at 5 min (for ikke å snakke om 10 min), kan være lenge! Jnta mi gjorde seg som regel alltid ferdig på 5 min, også da hun var veldig liten, og da hun ble eldre tok det bare 2-3 min før hun var ferdig. Bekymret sinnet var, måltidsveide jeg henne (veide henne på vekta på helsestasjonen før jeg ammet, og veide henne igjen etterpå), antall gram hun var gått opp tilsvarte antall ml hun drakk. (dette lærte jeg på nyfødt da hun var innlagt der). Jeg fant da ut at på ca. 3 min fikk hun i seg 75 ml, så det er jo ikke så aller verst. De suger mer og mer effektivt jo eldre de blir. Så dersom han din drikker i f. eks. 6 min får han kanskje i seg 150 ml? Dessuten er det helt normalt med mindre våte bleier når fast føde er introdusert;) Lykke til! Og vær gla for at han fremdeles er gla i puppen;) på den alderen var jenta mi allerede begynt å misslike den;)

Skrevet

Tuusen takk for ett veldig godt svar juli10! hehe:) Nå ble jeg såå mye tryggere med en gang!

Jeg syns vel 5 til 10 min er lite da jeg er vant til frem til vi begynte med fast føde rett før han var 5mnd, at han hang i puppen 2 ganger hver eneste time, å han hang der i ca30min av gangen, å andre ganger over en time av gangen... haha, så er jo forsovidt noe jeg bare burde være fornøyd med, men syns bare det er så uvant at jeg lurer vel på om det er normalt å endre det SÅ mye, hehe. Men det er nok helt normalt når han har begynt med 2måltider med grøt..

Men så godt å høre at det er helt normalt med litt mindre våte bleier etter grøtoppstart! Er liksom vant til at bleia er pottefull når han våkner om morgenen, mens nå er den bare halvfull, så det er litt rart, hehe:)

Ja han er veldig glad i puppen, å storkoser seg med dem, hehehe, så det er jeg veldig takknemmelig for!! :)

Skrevet

Bare hyggelig å være til hjelp!;)

Skrevet

Gutten min spiser nå 2 grøtmåltider om dagen, og jeg har å vært litt bekymret over at han ligger toppen 5 min ved puppen når han får det. Som oftest er det nok bare 2-3 min, og han gulper mye etterpå også.

Jeg ringte faktisk helsesøster i dag for å høre litt om dette for jeg var litt bekymra. Hun sa omtrent det som juli10 sier :)

Jeg ammer også en stund før han skal få grøt, ihvertfall en halvtime førut.. Og prøver med vann etterpå, men han har ikke dreisen på hverken flaske eller kopp så der må vi øve litt :)

Gutten min er 6 mnd forresten :)

Godt å høre at det ikke bare er jeg som bekymrer meg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...