chicka_85. Skrevet 3. februar 2011 #1 Skrevet 3. februar 2011 lurer veldig på om at alt går i orden slik at man får de foreldrepengene når man går ut i permisjon? Går ut i permisjon i slutten av februar. Er sykemeldt nå, så får sykepenger. Regner med at de beregner grunnlaget utfra det? Hilsen uviten =)
Tulla med tre små Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 En liten uke etter at jeg hadde sendt søknaden, fikk jeg brev tilbake om at søknaden var mottatt, og at den ville være ferdigbehandlet innen en måned. :-)
Skytsengel Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Sendte inn for flere måneder siden men har ikke hørt noe som helst ..men tenker kanskje at arbeidsgiver har fått svar ? Det er de som betaler ut lønn til meg under permisjon. Satser på at alt er i orden
Mama88 Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 Jeg var ekstremt treg med å levere inn min søknad, så søknaden ble levert inn tirsdag samme uken som jeg skulle ut i permisjon (begynte lørdag). Mandag uken etter hadde jeg utrolig nok pengene på konto, og to dager etterpå fikk jeg bekreftelsen i posten! Skrev et innlegg her om det da, faktisk.. Og jeg bor i en stor kommune.. Jeg ringte inn den mandagen jeg hadde pengene på konto, for å høre om dette faktisk var foreldrepengene. Da kunne nav-damen fortelle at de søknadene som blir behandlet først er de som er nærmest sin permisjon. Så enten var jeg bare veldig heldig, eller så er greia at de rett og slett ikke stresser med de som leverer leeenge før tiden Men det kan være lurt å ringe inn for å høre om søknaden er fylt ut rett, og om behandlingen er begynt =) Da har du iallefall en liten clue på hvor i løypa de ligger Lykke til! =)
vennendin Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Spørs om du får foreldrepenger utbetaling fra nav eller jobben.. jobben må sende inn inntektsopplysninger og trekkopplysninger til nav. Jeg har måtte purre på jobben 2 ganger før de klarte å gjøre dette.. De behandler ikke søknaden før de har fått disse opplysningene.. Men du kan bare sende nav en mail eller ringe de, så vet du hvordan søknaden ligger ann
Mama88 Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Skal sies at jeg fikk jobben til å sende inn mine inntektsoppslysninger FØR jeg sendte inn min søknad da! =)
kjersti83 Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Jeg fikk svar på mottatt søknad i november og fikk ikke svar før en uke siden at jeg hadde fått det. Dette pga treg arbeidsgiver som hadde glemt å sende inn inntektsopplysninger. Måtte purre på dem 2 ganger jeg også. Snakket derimot med nav før de mottok inntektsopplysninger og fikk bekreftet at jeg fikk innvilget søknad men at de ikke hadde fattet vedtaket ennå grunnet manglende oppysninger. Får lønn fra arbeidsgiver jeg også så hadde uansett fått pengene mine men greit å ha det i orden:)
Minigull07/11 Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Hei! Jeg jobber med dette i NAV. For å si det sånn så må dere purre! Alle søknadene ligger på egen forvaltningsenhet hvor de igjen blir lagt i forskjellige hauger ift når man har termin. De vil ikke bli behandlet før rett før man har termin om ikke alle papirer er i orden. I Oslo/akershus er det nå ca 2 md beh.tid for de som får dir utbet av NAV. De som får utbet av sin arb.giver er det ca 3 md behandlings tid. Det er viktig å vite at det ikke foreligger noe vedtak eller foreldrepengepermisjon om dere ikke har fått brev i posten. Det er mange som får utbet av sin arb.giver og tenker ikke på dette. Om det da er noe galt vil plutselig ikke arb.giver få ref. det de har forskuttert og fedrekvoten står i fare. For å søke foreldrepenger må det foreligge: *terminbekreftelse etter uke 26 *Innt.skjema NAV 08-30.01 (arb.giver skriver og stempler) *siste lønnslipp for de som jobber Søker man om graderte foreldrepenger må også NAV 14-16.05 være utfylt og underskrevet av arb.giver og arb.taker. Far får eget brev i posten og skal søke selv etter mor har fått vedtak. Husk at når dere nærmer dere perm.start så må dere ringe og purre!! Det er ikke gøy å sitte med dette i barsel og ammetåke. OG LES VEDTAKET NØYE!! Skremmende hvor få som gjør dette. Maksdatoen for foreldrepenger står oppført her. MEN føder man før termin så vil maksdatoen bli avkortet likt antall dager man føder før. Altså, føder man 5 dager før termin MISTER man fem dager. Håper dette var til hjelp. ps. sykepenger og foreldrepenger er to separate områder. De har ingenting med hverandre å gjøre.
sahrah Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Fikk brev at de hadde mottat søknaden i uke etter jeg sendte den,stod det var 1 mndes behandlingstid, fikk svarbrevet etter 2 mnder, 4 dager før permisjonen startet.
addaadda Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 Hei minigull!! takk for god informasjon. jeg er alenemor og forsørger, og skal søke om å få fars 10 uker. Er det et eget skjema for dette? jeg har krysset av at jeg er alene på skjema, det går vel ikke av seg selv ?? -og en annen ting, hvis jeg søker overgangstønad i to mnd hvor jeg ønsker ulønnet permisjon hvis jeg ikke får barnehageplass før 1 aug. vil jeg da ikke ha rett på egenmelding ? hvordan er det med sykt barn evt. sykmelding de to første mnd jeg begynner å jobbe igjen? Fant heller ikke søknadskjema for å søke om ekstra barnebidrag. På forhånd takk hvis du kan svare;-)
happybaby&mamma Skrevet 3. februar 2011 #12 Skrevet 3. februar 2011 min arbeidsgiver sier at inntektsopplysninger blir automatisk sendt ut fra lønnskontoret vårt, burde jeg ringe nav og høre om de har fått dette? og hvilken dag i mnd er det utbetaling fra nav?
lykkelig79mod Skrevet 3. februar 2011 #13 Skrevet 3. februar 2011 Jeg leverte nettopp inn søknaden min, og fikk beskjed om at jeg ikke fikk vedtaket før jeg hadde født. Og siden jeg var sykemeldt nå, så ble oppveid mot når fødselen var osv. Hun sa også at permisjonen ikke startet før vi ble skrevet ut fra sykehuset (om barnet var for tidlig født).
Minigull07/11 Skrevet 4. februar 2011 #15 Skrevet 4. februar 2011 Hei du! Det er ikke eget skjema for at du skal ha de 10 ukene til far. Du skriver bare på tilleggsopplysninger at du er aleneforsørger og at far ikke skal ha fedrekvote. Men igjen, les vedtaket nøye. Der står det at du får fedrekvoten. Det beste er å søke overgangstønad så du får det når du er ferdig med foreldrepermisjonen om det lar seg gjøre. Har du jobb? Om du skal tilbake på jobb får du regulert ned overgangstønaden ift. årsinntekten din. Det er viktig å huske at overgangstønaden skal hjelpe deg på vei de første tre årene du er alene med barn. Den blir borte. Du må være selvforsørget etter disse årene så du kan ta vare på deg selv og ditt barn. Har du ikke utdannelse eller yrkeslinje fra vgs så bør du dra nytte av utdanningsstønaden. Da kan du få "gratis" utdanning når du er alene. Husk at du også kan søke stønad til barnetilsyn. Utvidet barnetygd søker du når du når barnet er født det skjema ligger under barnetygd på nav.no. Er pappan med i bildet? Er det mulig med privat barnebidrag? Skal du søke om offentlig fastsettelse av barnebidrag gjør du det på det skjema som ligger her: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Fastsette+og+endre+bidrag Du laster ned det for bidragsmottaker.
Minigull07/11 Skrevet 4. februar 2011 #16 Skrevet 4. februar 2011 Permisjonen startet ALLTID senest tre uker før korrigert termin som lege/jordmor skriver på helsekortet ditt. Litt urettferdig for de som har planlagt keisersnitt tre uker før termin. De mister tre uker av permisjonen. Ring NAV kontoret ditt en md etter fødsel for å få korrigert maks dato.
Minigull07/11 Skrevet 4. februar 2011 #17 Skrevet 4. februar 2011 Utbetalingsdato: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel Står nederst på denne siden. Det varierer noe hver md. RING ALLTID NAV, du har selv ansvar for at alt blir sendt inn. Selv om arb.giver sender inn.
addaadda Skrevet 5. februar 2011 #18 Skrevet 5. februar 2011 Takk Takk minigull!! ja har fast stilling og kan forsørge oss, men ville bare ha noen månder ekstra hvis jeg ikke har barnehageplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå