Gå til innhold

Første kontroll hos lege, hva skjer der???

Anbefalte innlegg

Idag skal jeg på min første svangerskapskontroll hos legen min. Er idag 7+4, å det blir om en 8 ukerskontroll. Jeg er veldig usikker på hva jeg kan forvente meg???

Var i god gang med slanking før jeg ble gravid nå, så det som skremmer meg mest er vekta :S Men det går sikkert bra...

Formen min ellers er begynt å blitt plaget med kvalme, spesielt om morgenen når jeg ikke har spist, og når jeg står for lenge på jobb. Jeg er også veeeldig trøtt, og har ømme pupper (blitt litt mindre ømme i det siste, men trenger sikkert ikke være bekymret av den grunn??). Jeg lurer på om jeg skulle vært sykmeldt en prosentandel på jobb, da jeg jobber som frisør og det er veldig krevende med lange dager nå for tiden. Og det å hele tiden må være på topp når en skal møte kunder.

Håper noen gidder å svare :-) Masse jeg lurer på når alt er nytt.

Klem

Fortsetter under...

Nå er det litt forskjell fra sted til sted, men man begynner som regel å fylle litt informasjon på helsekortet for gravide (dette har du med deg alltid), så tar man urinprøve, BT, vekt, blodprøver for å sjekke blodtype, rhesus etc. Ved min første graviditet (nå er jeg nettopp gravid igjen, så har ikke vært på kontroll enda) snakket vi litt om hvordan formen er, hvilken type jobb man har etc. Man har mulighet til å skape et greit forhold til legen, viktig at man spør om det man er usikker på.

Så snakker dere gjerne litt om hvordan du vil bli fulgt opp, om du ønsker og har mulighet for å gå til jordmor.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...