Gå til innhold

Første svangerskapskontroll, hva skjer da?????

Anbefalte innlegg

Idag skal jeg på min første svangerskapskontroll hos legen min. Er idag 7+4, å det blir om en 8 ukerskontroll. Jeg er veldig usikker på hva jeg kan forvente meg???

Var i god gang med slanking før jeg ble gravid nå, så det som skremmer meg mest er vekta :S Men det går sikkert bra...

Formen min ellers er begynt å blitt plaget med kvalme, spesielt om morgenen når jeg ikke har spist, og når jeg står for lenge på jobb. Jeg er også veeeldig trøtt, og har ømme pupper (blitt litt mindre ømme i det siste, men trenger sikkert ikke være bekymret av den grunn??). Jeg lurer på om jeg skulle vært sykmeldt en prosentandel på jobb, da jeg jobber som frisør og det er veldig krevende med lange dager nå for tiden. Og det å hele tiden må være på topp når en skal møte kunder.

Håper noen gidder å svare :-) Masse jeg lurer på når alt er nytt.

Klem

Fortsetter under...

Hei kjære du!

Først og fremst, finnes ingen fasistsvar når det gjelder en graviditet. Jeg er gravid med nummer to, og første svangerskap var svært ulikt det jeg har nå. Så at brystene dine ikke lenger er ømme, er ikke noe å bekymre seg for. Det kan komme å gå. Mine var helt sprengte de første ukene, og nå kjenner jeg bare at brystvortene er såre. Med den første kjente jeg knapt forandring i de før helt på slutten.

Angående første kontroll, så er det litt forskjellig fra lege til lege, men noen ting er faste. Legger ved et par linker som kanskje kan gi deg litt mer informasjon. Ønsker deg masse lykke til, og håper kvalmen din gir seg snart. For mange gir den seg mellom uke 12 og 14. Angående sykemelding, så bør du forhøre deg med legen din.

http://www.lommelegen.no/322975/hva-skjer-paa-svangerskapskontrollene

http://mammanett.no/graviditet/kontroll_og_undersoekelser/foerste_svangerskapskontroll

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/svangerskapskontroll.php

Skriv gjerne ned ting du lurer på på forhånd, fort gjort å glemme ting når en først er på kontroll. Nyt tiden du har foran deg! Den er magisk så lenge formen er bra. :)

Å, tusen tusen takk! Godt det finnes så snille jenter her :-)

Har vært på kontroll nå, og det gikk veldig fint. Hun mente jeg var frisk og rask og hadde alt tilrette for at jeg skulle få ett fint sv.skap :-) Godt å høre. Tok noen prøver osv så jeg sikkert får svar på senere. Nå får jeg prøve å leve normalt fremover, så går vel dette helt fint ;)

Fikk sykmld. på 30%, da jeg jobber 90% blir jeg da satt ned til 60% i en periode. Syns det er veldig OK. Selv om sjefen foreslo "svanegerskapspenger"... Legen min visste ikke så mye om det og for å unngå så mye "styr" for min skyld så ga hun meg bare vanlig sykmld. så lenge.

Takk igjen for svar :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...