Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er mange innlegg om dette, men bare lurer på en ting. Holder dere barna våkne en stund før de legges om kvelden? (da gjelder det dere som er så heldige å få lagt dem i 19-20 tiden...)

Vi har altså prøvd alt, men ser ikke noe som virker. Alt er bare tilfeldig!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, mini her er stort sett våken 1-2t før legging. Har ikke gjort noe spesielt for at det ble sånn, men passer på at han får en av sine små dupper i halv 5-5 tiden.

Tror også jeg er blitt flinkere til å se tretthets signalene hannes nå enn jeg var i starten. Før tenkte jeg at jeg skulle ha han på fanget til han sovnet og så bære han opp. Endte jo med at han la seg når vi la oss og mye sutring.

I går var vi ute og handlet sent på ettermiddagen og mini sov helt til kl 6, men alikevel fikk jeg lagt han til tiden. Tror bare han er så sliten etter en lang dag med bare smådupper at han nesten lengter etter å legge seg på lammeskinnet :)

Skrevet

jenta vår på 2.5mnd har et par smådupper og en laaang dupp iløpet av dagen. Når hun får mat i 8,9 eller 10 tiden på kvelden, så legger jeg henne inn i sengen etterpå. Iallefall blir hun lagt en stund før vi finner sengen.

Synger sangen, og ligger ved siden av i ca5minutter. Så sover hun fint.

Har ikke noe fast tidspunkt, det kommer an på siste måltidet i den tiden. Så det tar vi som det kommer. For det er ikke før etter dette måltidet at hun finner roen likevel. Så inntil da er hun i stuen med oss.

dette funker fint for oss akkurat nå:)

Skrevet

Vi har hatt faste leggerutiner fra mini var ca 2, 5 mnd. Da var det bading, kos, pupp i mørkret og natta. Slik holder vi på ennå, alltid de samme rutinene for natta. Han skjønner at nå er det bading og kos og da skal vi sove nattasøvnen og ikke duppen. Så sover han kun i senga på natta da.

Vi samsov i samme seng første mnd, men nå har han sin egen på rommet vårt.

Vi har ca. fast tidspunkt. Alt for tidlig egentlig, men han er helt ferdig i 18-tiden. Siste duppen er i 15-15.30- tiden. Har prøvd å legge han bare i vogna i 18- tiden og latt han duppe i 30 min men han blir bare pottesur etterpå så han MÅ legge seg så tidlig...

Men samme rutinene hver dag gir trygghet og forventninger, det fungerte i allefall for oss. Ellers så kan det jo være flere årsaker til at de er urolige, feks. tenner, mage etc.

Min er 7, 5 mnd nå, men vi hadde samme greia da han var 3,5.

Skrevet

Her i gården er hun våken i ca 1-1,5 time etter siste luren.. og tar natta kl 21.

Hun sover ofte en 2 timers tid i 10-11 tia.. så våken ca 2 timer max Så sover hun neste blund i ca 14 tia.. da kan hun våkne alt fra 15.30 til 16.30. Er hun ikke våken til 16,30 tar jeg henne opp, for ellers blir resten av dagen med mat og legging rot..

Så tar hun siste luren mellom 17 og 18.. sover da til 19.30 som regel. Men er hun ikke våken innen kvart på åtte tar vi henne opp. Så er det kveldsstell, mat og natta klokka 21.. presis hver eneste kveld. Og det virker som hun er "programmert.. for uansett om hun våkner etter siste luren kl 19 eller 19.45, sovner hun i det vi går ut av rommet etter rituale med kos og nattasag..

Har merket i det siste at lurene blir gradvis kortere og at våkenperioden før hun blir for trøtt igjen er blitt gradvis lengre. Er ikke lenge siden jeg knapt greide å holde henne våken i 1-1,5 time.

:) God natt :)

Skrevet

mini får kvelds å legges kl 19, har han våken fra 17-1730 til legging, halv 7 skifter vi på pysj å litt sofakos og så mat og legging, legger seg veldig greit, da sover han et par timer, og får mat 1-2 ganger per natt. og så står vi opp mellom 7 og 8 :) han har 4-5 halvtimers dupper på dagen :) bare power-naps ;)

Skrevet

her i gården er vi egentlig veldig heldig, de første 1 1/2 mnd hadde han kolikk og det var = null søvn! men etter det så tar vi en vask,pysjen på og trekker på han soveposen;) da kjønner han fort hva som skjer og sover fra 19-20.00 og til vekkerklokka til pappaen ringer 06.30 neste dag;)

Skrevet

Mi jente på 3,5 mnder legger seg hver kveld klokken 21.00.

Siste luren for dagen tar hun mellom 18.00 og 19.00.. hun får uansett aldri sove lengre enn til 19.30 på kvelden. Sover hun da,så ar vi henne opp for å klare å holde rutinen på at hun skal sove klokken 21.00.

Klokken 20.30 går vi på badet og tar kveldstellet. Annenhver dag bader vi og annenhver dag bruker vi laaaang tid på stellebordet med dempet lys og litt sang og kos.

Deretter bærer det rett opp på et mørkt soverom,hun får flasken sin der oppe(siste måltid for dagen gir jeg alltid mme i flaske),og hun legges i sengen sin.

Enten så er hun i søvn når hun legges ned,eller så er hun trøtt ,men våken.. hun sovner uansett med en gang.

Skrevet

3 måneder er jo fortsatt litt tidlig å forvente faste leggetider, og som regel pleier det å gå seg til av seg selv innen ca 4-5 mnds alder. Men det beste trikset for å få dem til å sovne i 19-20 tiden om kvelden er stå opp tidlig hver dag, f.eks vekke dem kl 08 fast i en periode, og passe på at babyen får nok søvn iløpet av dagen (søvn avler søvn). Siste dupp ca 1,5 - 2 timer før legging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...