Ettervinterkommervår Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Blir veldig takknemlig for erfaringer her. Har nettopp fått nr 3, og med store ammeproblemer med de to første er jeg veldig bekymret for ikke å få det til skikkelig denne gangen heller. Problemet er at jeg har hatt åpne, blodige sår på begge brystknoppene. Dette har vært ekstremt smertefullt, og jeg har hulket meg gjennom ammingen. Nå har det gått halvannet døgn siden jenten min ble født, og jeg er litt rødlig og sår/øm på brystknoppene. Har ikke sprukket enda. Har hatt jm inne hos meg hver gang jeg har lagt henne til ,og fått bekreftet riktig teknikk. Jeg er bekymret for om den ømheten/sårheten jeg kjenner nå kommer til å gå over i åpne sår, eller om det er normalt å være litt øm/vondt i starten? Hva er dine erfaringer her? Sjekker dere alltid at brystknoppen er rund når dere har ammet? Har fått vite at dette er viktig, men selvom jeg legger henne til riktig er brystknoppene litt skjeve/spisse på tuppen når jeg er ferdig. Tror de er litt ujevne i utgangspunktet...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Nei, sjekket aldri om den var rund, men selv med en unge som diet perfekt så ble jeg fryktelig sår! Det gikk over, men det tok fader meg tid, særlig på den ene puppen. Purelansalve var min beste venn! Smøresmøre etter hver eneste gang. Jeg laget meg faktisk et puppekit 8-) Nye ammeinnlegg hver gang, sårservietter som jeg tørket over, lufttørke og så smøre med MASSE lanolinsalve (PureLan). Brukte til og med antibacservietter på hendene etterpå for ikke så overføre bakterier mellom hver gang og til den andre puppen. Var no' styr, men er det sår, så behandler jeg det som sår ;-) Ammet til Poden var 7 mnd og ikke ville lenger selv. Når det er sagt så skjønner jeg at du ønsker å amme, og det er jaggu meg veldig praktisk. Rent helsemessig tror jeg ikke det er så utslagsgivende som mange vil ha det til. Du har jo flasket opp to barn tidligere ;-) Riktig ammehjelp er nå også en utrolig god hjelp. Er du ikke fornøyd, så oppsøk noen andre!
Glajenta ♥ Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Gratulerer med den lille jenta :-) Det er vel helt normalt ja - og hvor for det går over er nok veldig individuelt. Frøkna mi kom fort i gang med å amme - hadde fin teknikk i følge jordmødrene. Men jeg ble fort rød, sår og øm. Jordmødrene sto klare med den (hersens) purelan salven og smørte meg inn før og etter amming. Ble ikke bedre. Jordmor lærte meg også å amme i tvillingstilling - det hjalp veldig. Anbefaler å variere ammestilling! Etter 5 dager på sykehus (hadde ks) var jeg det åpne sår og gjorde sinnssykt vondt, og jeg vurderte å bare gi opp hele ammingen. Tårene sprutet hver gang jeg ammet... Når jeg kom hjem pakket jeg bort purelan-salven, smurte inn brystknoppen med mm og lufttørket - hele dagen (nesten), hehe... Smurte inn, tørket, smurte inn, tørket. Du føler deg ikke særlig smart der du sitter med puppene til lufting, men det hjalp. Etter et par dager var de helt fine igjen! Og ammingen gikk som en drøm etter det. Så mine tips, ingen salve, smøre inn med mm, lufttørke, variere ammestilling og passe på at babyen suger riktig :-) Og nei, sjekket aldri hvordan brystknoppen så ut etter amming, så vidt jeg husker?!
Mia29 Skrevet 4. februar 2011 #4 Skrevet 4. februar 2011 Hei! Jeg sjekket aldri om brystknoppen var rund. Det var sårt og ømt i starten, men gikk ganske raskt over uten at jeg husker hvor raskt. Noen uker eller en måned kanskje... Men kan jo komme og gå litt også. Er enig med hun over om at mm og luft er tingen. Jeg brukte aldri salve, men luftet masse og var nøye med å ikke gå med fuktige ammeinnlegg. Bytt ofte! Ull er jo så in, men jeg synes det ble for grovt mot huden og da får du jo heller ikke byttet så ofte hvis du lekker mye. så for meg funket det med mm, luft og å hele tiden passe på riktig sugeteknikk. Merket veldig forskjell hvis hun bare lå og små-nippet og ikke tok skikkelig tak. Fikk vondt med en gang. Jeg hadde veldig sprengte harde bryst og måtte til tider myke opp brystene litt før amming for å sikre at hun fikk skikkelig tak. Lykke til med ammingen, håper det går bra denne gangen! ) Jeg er gravid på nytt og håper det går fint denne gangen også, for det er så utrolig praktisk å ha maten ferdig blandet, temperert og tilgjengelig til enhver tid. Ingen koking av flasker osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå