Ettervinterkommervår Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Blir veldig takknemlig for erfaringer her. Har nettopp fått nr 3, og med store ammeproblemer med de to første er jeg veldig bekymret for ikke å få det til skikkelig denne gangen heller. Problemet er at jeg har hatt åpne, blodige sår på begge brystknoppene. Dette har vært ekstremt smertefullt, og jeg har hulket meg gjennom ammingen. Nå har det gått halvannet døgn siden jenten min ble født, og jeg er litt rødlig og sår/øm på brystknoppene. Har ikke sprukket enda. Har hatt jm inne hos meg hver gang jeg har lagt henne til ,og fått bekreftet riktig teknikk. Jeg er bekymret for om den ømheten/sårheten jeg kjenner nå kommer til å gå over i åpne sår, eller om det er normalt å være litt øm/vondt i starten? Hva er dine erfaringer her? Sjekker dere alltid at brystknoppen er rund når dere har ammet? Har fått vite at dette er viktig, men selvom jeg legger henne til riktig er brystknoppene litt skjeve/spisse på tuppen når jeg er ferdig. Tror de er litt ujevne i utgangspunktet...
littlefairy Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 ja var VELDIG sår og øm, hadde noen dager litt sårskorpe på knoppene også, men etter tre uker var all sårhet/ømhet borte, og nå er det ikke litt vondt engang (lillegutt er snart 6 uker) jeg også syns knoppene var litt skjeve etter amminga men tror det bare er sånn, den blir jo på en måte formet etter munnen til barnet så, men den ene puppen min var jeg forresten litt lenger sår på enn den andre, for han suger litt anderledes på den (får ikke like mye av det brune området rundt knoppen inn, så den ser litt skjev ut) lykke til og gratulerer som trebarnsmor
Nat27 Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Jeg grudde meg veldig til ammestart nå med nr.2, hadde skikkelig vonde sår første gang, ammet med blodsmak i munnen, stille smerteskrik inni meg og tårer i øynene.. denne gangen gikk det over all forventning! Ble litt sår det første døgnet, fikk noe som så ut som blemmer etter hver amming, til tross for riktig teknikk. Brystknoppen var ikke helt rund heller. Etter 4-5 dager med ømhet og litt sårhet ble alt bra! Sårheten var borte vekk, og jeg har ikke hatt noe vondt siden Så nei - det er ikke sikkert at du kommer til å bli veldig sår bare pass på å la lufttørke etter hver amming, og klem gjerne litt melk ut som får tørke inn av og til, så går det gjerne uten sår denne gangen! Lykke til
Puppemamma Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 jeg har ikke hatt ammeproblemer, så vet ikke om dette kan hjelpe, men hvis du ikke gjør det fra før, pump i gang litt melk før du legger til ungen gratulerer så mye
Scarlette Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Det tok to uker før jeg var "herdet", og var sår, og var vondt med en gang han tok tak.Uff.. Så Jeg brukte skjold, og gikk med puppene ute på tørk,og smørte de hele tiden med brystkrem, slik at jeg ikke ble tørr og sprakk opp igjen. Etter to uker kom det seg, og nå merker jeg nesten ingen ting.
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 Uff, ja. Jeg har vært sår med alle tre barna, men bedre for hver gang. Med sistemann så smurte jeg Purelan på ammeinnleggene slik at potensielle sår ikke hang fast noen steder. Det hjalp veldig. I tillegg passet jeg på at babyen lå for lenge til brystet for hver amming. Selv om produksjonen skal opp er det greit å unngå å bli sår av småsuginga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå