Ettervinterkommervår Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Blir veldig takknemlig for erfaringer her. Har nettopp fått nr 3, og med store ammeproblemer med de to første er jeg veldig bekymret for ikke å få det til skikkelig denne gangen heller. Problemet er at jeg har hatt åpne, blodige sår på begge brystknoppene. Dette har vært ekstremt smertefullt, og jeg har hulket meg gjennom ammingen. Nå har det gått halvannet døgn siden jenten min ble født, og jeg er litt rødlig og sår/øm på brystknoppene. Har ikke sprukket enda. Har hatt jm inne hos meg hver gang jeg har lagt henne til ,og fått bekreftet riktig teknikk. Jeg er bekymret for om den ømheten/sårheten jeg kjenner nå kommer til å gå over i åpne sår, eller om det er normalt å være litt øm/vondt i starten? Hva er dine erfaringer her? Sjekker dere alltid at brystknoppen er rund når dere har ammet? Har fått vite at dette er viktig, men selvom jeg legger henne til riktig er brystknoppene litt skjeve/spisse på tuppen når jeg er ferdig. Tror de er litt ujevne i utgangspunktet...
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 3. februar 2011 #2 Skrevet 3. februar 2011 Jeg var bittelitt sår de første 3 dagene, men så gikk det over og jeg har ikke hatt noen form for problemer siden. Det gjorde kun litt vondt de første 20 sekundene når jeg la han til. Smør på med Purelan, luft brystvortene så mye du kan, bruk en løs t-shorte. Mange gjør ikke dette før de har fått vondt, men det er smart å gjøre det for å forebygge å få vondt! Jeg sjekket aldri noen ting jeg... Jeg bare la han til, men det er flott du får hjelp da. Lykke til! :-) Og gratulerer med nr 3, forresten! ;-)
Mamma til BA08 og K10 Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Var litt sår og øm de første dagene. Hadde et bittelite sår på ene brystknoppen, men gikk fort over. Fullammer fremdeles og vesla er straks 5 mnd. Har ikke hatt noe problemer siden. Kan bli litt øm av og til etter økedøgn, men ikke sår. Brukte ammesalven fra lykkeligsomliten.no når jeg var sår og med en gang hvis jeg er litt øm og da forsvinner sårheten over natta.
Traveltobarnsmor! Skrevet 3. februar 2011 #4 Skrevet 3. februar 2011 eg føler med deg...slet med dette av og på i 5 uker. prøvde alt mulig...ungumentum, brystskjold,albueskjell....tror det som gjorde susen var lufttørking og gå uten bh når eg er hjemme. stå på!
Magneta <3 mamma <3 Skrevet 3. februar 2011 #5 Skrevet 3. februar 2011 Mm.. er førstegangs og har nettopp vært gjennom dette. Mini er 4 uker nå og tro meg det har ordnet seg. :DD Jeg ble først sår, så fikk jeg store kjøttsår halve brystvorten manglet. Jeg slet også med tette melkeganger, så jeg søkte hjelp på ammepoliklinikken her! Det var gullverdt, så søk hjelp tilbake på barsel snarest!! Mest sannsynlig suger din lille skjevt og derfor lager sår. Riktig sugetak er kjempeviktig. Ingenting av hjelpemidler hjalp her (krem, pumpe, skjold), å få riktig sugetak var selve problemet og det måtte på plass. kjøpte også lana krem på apoteket, var ikke særlig nødvendig synes jeg nå.. ;p 4 uker senere har jeg fortsatt en grop på siden av brystvorten, men det blør ikke lenger!! og det gjør ikke vondt heller :DD Eller litt ubehagelig de første 10 sek hvis mini får for lite pupp i munnen.. dersom han tar mye bryst, kjenner jeg ingenting. Tror det kommer til å gro sammen snart Her er det forresten viktig at han får såret i munnviken, da gjør det ikke vondt.. suger han rett på er det verst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå