ispinne Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Er det noen her som har myom (muskelknute) i livmoren, og som prøver, er, eller har vært gravide? Jeg er i prøvefasen, men veldig bekymret for at myomet er med og hindrer at jeg kan bli gravid, da jeg har en veldig dårlig følelse. :/ (Har i tillegg gått på p-pille i 5 år for å holde myomet og menstruasjon i sjakk, men sluttet å ta den for knapt 1 mnd siden da jeg ønsker å bli gravid.) Jeg fikk påvist myomet for ca 2 år siden hos gynekolog, den er veldig stor (rundt 7x7cm), og sitter i livmorsveggen. Blir i tillegg VELDIG forvirret og frustrert av å lese på nettet, fordi leger ikke vet "nok" om myomer, og derfor er det mange som gir forskjellige råd. Fks. noen mener man bør fjerne myomet, mens andre mener man ikke bør...... Trenger veldig gjerne noen som har erfaring med myom selv, som kan dele erfaring med meg!
ispinne Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 2. februar 2011 tydeligvis ingen andre enn meg som har..... får kalle meg for det sorte får :,(
håp_84 Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Hei!erfaring og erfaring...jeg har nett fått påvist myom i livmora..den e vist veldig liten så di og di mena at plaseringen e fin så d skal ikke vere til noe hinder..hadde en ma i nov men dette var vist ikke pga myomet.. Er redd for at eg ikke skal kunne bli gravid igjen eg og men..d er mange så får d til så koffir skal ikke vi få d til? Har fått henvisning til mr for at di vil se ordentlig på dn.. Du er vertfall ikke alaine:)
ispinne Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2011 tuusen takk for svar! jeg tok også MR for rundt ett år siden, men måtte også inn å "operere" fordi de ville ta en prøve av myomet, noe som var for smertefullt å gjøre hos gynekologen, så måtte gjøre det i narkose... myomet mitt er på størrelse med en tennisball, så jeg føler omtrent på meg at det kommer til å bli vanskelig og bli gravid :/ hvor lenge siden sluttet du på p-pillen, og har du opplevd noen komplikasjoner/symptomer mht. myomet etter pilleslutt?
ispinne Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2011 ...og husker du hvor i livmoren din de sa at den sitter? er usikker på om den øker eller minsker sjansene for å bli gravid når den sitter i livmorsveggen....
1stegangsmamma43 Skrevet 3. februar 2011 #6 Skrevet 3. februar 2011 Hadde to. En på stilk og en i livmorveggen. Ble gravid jan 09 men mistet grunnet disse to. Fjernet dem i april 09, og har siden slitt med å få ting på plass. skal og til samtale med gynspes på Medicus. Vet ihvertfall at skulle jeg bli gravid igjen vil jeg ikke kunne føde vanlig men må ha ks. Råder deg til å få det sjekket skikkelig og ta dem bort.
Athene75 Skrevet 4. februar 2011 #7 Skrevet 4. februar 2011 Min mor hadde muskelknuter i livmoren, som var visst ganske store....men dette er mange år siden. Hun ble gravid, men jeg måtte tas med keisersnitt 2 mnd før termin pga da var det ikke plass til meg lenger, og fosterlyden ble svakere slik at de bare måtte få meg ut
ispinne Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2011 huff! det virker som alle jeg hører om som var gravid med myom, måtte ta keisersnitt:/
håp_84 Skrevet 7. februar 2011 #9 Skrevet 7. februar 2011 D kommer helt an på kor knuten er m tanke på fødsel.. Har hørt om flere som er blitt gravide og kan føde som normalt m myom.. Min sitter i framre vegg og er vist helt ufarlig.. Spennande å se om vi snart blir gravid igjen..
ispinne Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2011 ok, takk for svar! hvor lenge siden sluttet du på pillen? (hvis det var det du brukte før). og har du ett barn fra før som du har født mens du hadde myom?
håp_84 Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Slutta på pillen for 3 år siden men da hadde eg ikkje muskelknute..ikkje så eg viste om vertfall.. D er først no di har funnet den så d vet eg ikke.. Damene fra Afrika har ofte mange knuter i livmora men di får mange unga forde... D sa min gynekolog..
ispinne Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2011 Ja, da jeg fikk påvist min muskelknute for ca to år siden, ble gynekologen veldig overrasket i og med at jeg er så ung (23år), og i tillegg var den så stor... Mange som klarer seg fint uten problemer, mens andre er mer uheldige, deriblant meg, som lager så mye problemer fordi den er så stor. Vil ikke operere den bort heller fordi legene sa at da risikerer jeg å måtte fjerne hele livmora. så den største frykten er først og fremst eventuelle komplikasjoner ved graviditet og fødsel, men siden jeg ikke har kommet så langt som å bli gravid enda, så får jeg vel bare vente og ta problemene som de kommer. håper bare ikke den ligger der og hindrer meg i å bli gravid.... er så drittlei hele myomet
håp_84 Skrevet 9. februar 2011 #13 Skrevet 9. februar 2011 Ja d sa di til meg og.. Er 26 no...di oppdaga som sagt dette myomet på kontroll etter ma.. Er veldig redd for at dn skal ha noe å si for å bli gravid og å fullføre... Dette er egentlig første ontlige pp etter at vi mista så er veldig spent..... Blir snart gal av all tenkinga..
ispinne Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2011 men du er iallfall heldig da siden den er så liten hos deg... min er på str med en tennisball:/ og jeg kjenner faktisk at den er der inni. mener også at det er den som kan være grunnen til at jeg har så syyykt stor mage nå??? om morningen, når jeg står opp, og ikke har spist eller drukket noe, så stikker den så mye ut at jeg faktisk ser ut som jeg skulle vært i 5.mnd. jeg har normalt kosthold og er slank, så jeg er sikker på at den magen der skulle ikke vært der :/
ispinne Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2011 hvor stort er ditt myom egentlig i mål? og hvor lenge gikk du før du kom i normal syklus igjen etter pilleslutt?
ispinne Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2011 og hvor mange uker var du på vei da du mista? (og hva betyr ma?) SORRY! bombanderer deg med spørsmål nå, men skullle bare ønske jeg kunne knipset med fingen og fått det helv........ myomet utav verden!!! hvis jeg mot all formodning skulle krype til kors en dag og velger å operere det bort som siste utvei, så skal jeg sørge for at jeg får det overlevert personlig når jeg våkner, også skal jeg putte det i et tomt syltetøyglass og ha det stående på sovebordskommoden og le KRAFTIG av det hver eneste dag når jeg legger meg, og falle i søvn i viten om et nytt og bedre liv uten monsteret i glasset.
Rosin i bolla? Skrevet 11. februar 2011 #17 Skrevet 11. februar 2011 Hei! Vil bare si at jeg forstår bekymringene dine. Selv dro jeg til fastlegen juli i fjor da jeg mistenkte at jeg hadde cyster.Legen trodde jeg hadde en cyste på 5*5 cm som han ville at skulle fjernes, men da jeg omsider fikk time på Ahus viste det seg at jeg hadde muskelknuter og ikke cyster. Jeg hadde ikke satt meg inn i hva muskelknuter ville si, og var mest glad der og da for at det ikke var cyster. Fortalte legen at vi planla å bli gravide etterhvert. Han trodde ikke det skulle bli noe problem, men jeg skulle ta kontakt om vi skulle slite. Han mente at det var større risiko å fjerne muskelknutene enn å la de være pga bl.a arrvev tror jeg. Jeg tror mine satt på utsiden av livmoren (hvis det går an da). De var ihvertfall ikke i konflikt med noen slimhinner. Jeg var bare glad for at jeg ikke hadde cyster som tettet til egglederene, men de så fine ut. Først nå etterpå har jeg begynt å bekymre meg for muskelknutene (det var en stor og et par små i august). Vi har enda ikke startet prøvingen, så har ingen erfaring på det området enda. Har funnet ut at både mamma og mormor har/har hatt muskelknuter (tydeligvis arvelig) og begge har fått 3 barn hver uten problemer i forhold til muskelknutene, så det kan gå bra! Jeg har lest flere stedere at eneklte har fått ekstra oppfølging med ultralyd for å følge med på hvordan muskelknutene vokser i forhold til fosteret. Hvis det er praksis ville jeg sørget for å få det ihvertfall hvis jeg blir gravid slik at legene kan følge med. Og ikke minst vil det berolige meg å vite at muskelknutene ikke tar livet av spiren. Ønsker deg lykke til, og husk at selv om du ikke blir gravid med en gang, så behøver det ikke være pga muskelknuten.
ispinne Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #18 Skrevet 12. februar 2011 tuuusen takk for svar "rosin i bolla"!!! lurer på om du har lyst å utveksle msn adresse eller facebook, slik at vi kan dele erfaringer, om du vil?
ispinne Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #19 Skrevet 14. februar 2011 "rosin i bolla", er du der????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå