Gå til innhold

Hvordan ville dere ha tolket dette???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå i snart en uke hatt konstant verk nederst i magen og i korsryggen...

- Avgrenset konstant verk uten utstråling eller pulsering like under kulen men godt over symfysebenet

- Verken er veldig likt det jeg kjenner ved menstruasjon

- Blir ikke bedre av varme eller hvile eller paracet

- Blir ikke verre av bevegelse eller massasje / trykk

- Urinprøve er negativ

- Har vært hos fysio og finner ingenting som forklarer smerten sånn med tanke på stive muskler, strekk i leddnånd osv.

- Kjenner det kommer vanlige kynnere utenom og de henger ikke sammen med denne verken.

- Verken har ikke noe tak eller regelmessige sammentrekninger.

- Den er såpass sterk at det er vanskelig å finne en god sitte eller liggestilling og hender jeg våkner av det om natten.

Spurte jordmor om det på kontroll idag og var ikke sikker hva det kunne være. Babyen har lagt seg godt ned i bekkenet allerede i noen uker og hun mente det kanskje var baby som trykk på noe, men at heller ikke det passet da slike smerter er ofte nerver som kommer i klem og kjennes som stikk eller utstråling og gjerne nedover i skjeden.

Spurte om det kunne være modningsverk og hun mente det var fullt mulig men jeg er bare fullgått 32 uker, så var jo litt tidlig det og.

Spurte om det kunne være tegn på at ting går mot slutten og om jeg skulle forberede meg på at fødsel kanskje kommer fortere enn antatt... Hun venta litt, veide sine ord og tilslutt sa at det kunne være lurt å være oppmerksom på aktiviteten på barnet og dersom den ble lavere eller kynnerene skulle bli vonde eller regelmessig måtte jeg ikke nøle med å ta kontakt med føden... Oppfattet at hun dermed ikke ville si ja eller nei!

Hva skal jeg da tro? Om man utelukker muskulære årsaker, blæren og barnet som trykker på noe, og vet at barnet er allerede i flere uker godt plantet ned i bekkenet - hva kan det da være? Ser at det er mange her som beskriver disse menssmertene og ofte da som tegn på at fødselen nærmer seg. Men ofte er de i uke 37-38 når det begynner... Og jeg er bare i uke 33 nå (32 når det begynte).

Føler jeg har spurt jordmor ut grundig nok... Men er ikke noe klokere. Burde jeg snakke med føden? Vil ikke mase på de unødig siden dette ikke er noe akutt! Men er det noe mer som kan forårsake denne verken som de kanskje har bedre greie på eller kan undersøke? Aktiviteten på babyen er den samme (Mye), så er i grunn ikke engstelig for at noe skal være galt, men begynner å bli litt urolig av å ikke vite hva det er!

Håper noen kan gi meg litt synspunkter! Føler jeg har analysert det til ende og har som sagt spurt etter råd hos jordmor og fikk ikke noe mere klarhet der! Hva ville dere ha gjort?

Takker for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lurt på det samme jeg også. Har de samme smertene noen dager.

Blir verre om jeg kjører i dumper og greier og går.

Kan kjennes ut som milde rier, men er usikker liksom. Har ikke ringt eller spurt jordmor jeg da. Har time hos henne til mandag.

Kunne ikke gi deg noe svar, men det var godt å lese at det er andre som har noe av det samme

Skrevet

Sannelig greit å vite at en ikke er alene om det! Du får gi beskjed om du får vite noe fra din jordmor som kan forklare det! For meg er det likevel ikke noe som ser ut til å gjøre det verre - det er der konstant fra morgen til kveld og hele natten, i samme styrke og uten at magen strammer seg slik at det kan tolkes som rier! Merkelige greier! Håper du finner ut av det! :)

Skrevet

Hei kjære vakre deg :)

Jeg har hatt akkurat det samme, og har lurt på det samme.. Jeg er 31 + 3 idag så er ca like langt som deg.. Her er min konklusjon:

Lille gullet la seg godt ned i bekkenet fra 28-29 uker og har ligget der som støpt siden. Har fått dette bekreftet fra jordmor og det er nå ekstremt lite sannsynelighet at han skulle snu seg i og med at han ligger så godt nede, med ryggen til høyere side og han ikke har snudd seg på 3 uker. Fra slutten av slutten av uke 29 begynte det med smerter som du sier kan ligne på mensensmerter. Jeg våknet stadig på natten av dette og jeg må si det var ganske vondt. De kom ikke som sammentrekkninger og lengden varierte og når tid på døgnet kunne være når som helst. En kveld for 4-5 dager siden hadde jeg så vondt at jeg måtte virkelig puste meg gjennom denne smerten for at det gikk over. Det varte kanskje i 15-20 min så sluttet det og babyen sparka litt.. OG endelig! Magen hadde synket! Jeg fikk puste! Vi begge undret over dette, for det var virkelig spesielt. Jeg har tenkt at nå må hodet været festet, og kanskje holder det på å skje med deg også?

for det om det ligger langt nedi bekkenet trenger det ikke være festet.. Jeg var hos jordmorden min forrige uke (uke 30) og som hun sa. gjennomsnittlig skjer det med kvinner rundt uke 34 + og -, men dere alle er forskjellig og noen er tidligere ute en andre. Så jeg tenker som så at vi er bare tidligere ute. Jeg har noen små "mensensmerter" noen dager, men ikke i nærheten av hvordan det var når det sto på. Så jeg tenker at enten er dette det de kaller nedpress, eller så er det modning. Man kan jo tross alt gå mange uker med å være moden :)

Håper du kanskje ble litt klokere.. Hvis ikke kan du alltids ringe jordmor, eller føden. Er du bekymret så skal du ikke trenge å gå rundt å være urolig, bedre å få svar enn å lure når det gjelder den lille i magen :) Ellers ønsker jeg deg masse lykke til og håper du får en fantastisk fødsel når den tid kommer.

Skrevet

Hei Prinsessgull! Så hyggelig svar! Kan hende det er som du sier - hun er på vei til å feste seg! Jordmor sjekket idag og da var hodet svært langt nede men ikke festet, og hun har drevet og snudd seg den siste uke med rygg mot høyre og så mot venstre, men stortsett mot høyre og likevel med hode ned hele veien! Men kanskje tiden vil vise om det er det hun holder på med! Føler enda at jeg ikke har rom til å spise og puste nederst i brystet - noe som gikk over sist når hodet festet seg! Så får vel se! Men takk for svar!!! Viktigst er at alt er bra, og hvis dette ikke bør anses som tegn på at noe ikke er som det skal, så klarer jeg nok å roe meg med at det er bare sånn det er! Og om jeg ikke gjør det... Da ringer jeg føden! :) lykke til du også! Håper du får en fin avslutning du og! Vi er nå omtrent like langt så får nok fulgt med deg videre! :)

Skrevet

I natt var smertene nok til å vekke meg ofte! Sitter med konstant murring nå som ennå ikke har tak i seg, men som er plagsomt vondt!

Bestemte meg for å ringe føden bare for å høre fra dem at dette nok var helt normalt og ble heller informert om at jeg bør komme ned og bli sjekket av jordmor og lege. De vil visst utelukke at dette påvirker livmorhalsen og gjør det det må det så fall stoppes. Nå ble jeg litt paff må jeg si! Håper virkelig det er en "bomtur" med beskjed om at alt er som det skal være!

Holder dere oppdatert!

Skrevet

Gurimalle, korleis det med deg??

Skrevet

Hei Snøfnugg75! Du holder ut enda?? Det går heldigvis bra med meg! Jeg var hos jordmor igår og ble ikke klokere på den verken jeg har hatt, men slo meg egentlig til ro med at det nok var i orden. Så i natt ble smertene skikkelig ille. Våknet ofte og paracet døgnet ikke verken litt engang. Fant ikke noe god stilling og følte det var rett og slett vondt! Sto opp og tenkte at nå tar jeg en tlf til føden bare for å få bekrefte at dette var nok relativt vanlig... Ble helt paff da hun sa at med smerter i en uke burde jeg nok undersøkes bare for å sjekke at alt var i orden og at dette ikke hadde noe påvirkning på lengden på livmorhalsen. Hadde ikke tenkt i de baner en gang - bare at det nok var enda et irriterende ubehag ved å være gravid! Selvsagt skulle jeg undersøkes da... Og følte meg litt surrete og engstelig frem til jeg kom inn til legen!

Han var heldigvis snill og tok seg god tid til å lytte, kjenne og forklare! Fikk sett snuppa på UL igjen og han sjekket at alt var som det skulle være med både baby, morkake, navlestreng og fostervannsmengde. Så ble det innvendig UL og sjekk av lengde på livmorhalsen. Den var heldigvis upåvirket, lukket og passe lang enda!! Han kunne derfor ikke forklare hva smerten kommer av men kunne uansett si at alt per dagsdato er friskt og fint med både meg og baby! Hun var godt plantet ned i bekkenet og vinket masse med både hender og føtter til meg fra skjermen!!!

Føler meg myyyyyyye roligere nå etter at de har sjekket! Hat visst gått rundt og sikkert bekymret meg ubevisst, for jeg føler meg 100 kg lettere etter undersøkelsen! Verken er der enda, men på en måte tåler jeg den bedre tror jeg, fordi jeg vet at det ikke ligger noe skummelt bak! :)

Så det lønner seg absolutt å spørre en gang for mye enn en gang for lite! :)

Håper du har det godt nå på overtid! Regner med det skjer noe snart! :)

Skrevet

Så bra at alt var ok :) Har tenkt på deg!

Eg held ut, kontroll i morgon og veldig spent på leiet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...