sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Hvordan har dere med odelsgutt avgjort dette med hvem som skal bære i dåpen? Jeg har mest lyst at farmor(siden han er oppkalt etter farfar) skal bære(barnefar er odelsmann), men på garden sies det at det er far eller farfar som skal bære... Med min eldste gutt(var alenemor) var det min mor som bar, da han er oppkalt etter min far.. =)
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Vi har også en nybakt odelsgutt Nå skal ikke vi døpe i kirka, men om så så ville jeg nok hatt enten farmor eller mormor til å bære. Han er oppkalt etter farfar her også, men jeg tror nok mormor ville satt aller størst pris på å få bære til dåpen. Men hvis mormor har fått bære til dåpen hos dere før så ville jeg nok gitt æren til farmor. Noen tradisjoner må det være lov til å skape selv og?
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2011 Hvor er svara til Vinterflickan? hmm..
Gjest Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Prøver igjen;) Det jeg skrev at det var sikkert vanlig før, når odel kun gikk til gutter, at far og farfar bar odelsgutten til dåp, men nå som også jenter kan arve odel så ser jeg ingen grunn til at ikke en kvinne skulle kunne bære odelsgutten til dåp.
mamsen & lillegutt Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Vi har en liten odelsgutt som skal døpes nå i februar. Tradisjonen her vi er fra er vel at hvis det blir en gutt er det far sin mor som bærer, og mor sin mor hvis det er en jente. Vi følger dette selv om det er en odelsgutt, da min samboer som selv er odelsgutt ble bært av sin farmor. Det er ikke alltid like lett å komme til en gård med sterke tradisjoner, snakk med de involverte. Hvis du har et sterkt ønske om at farmor skal bære, bør da det være i orden syns jeg Lykke til!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 I fare for å virke dum nå,men må bare spørre. Hva er en odelsgutt/jente fornoe da? Hva er forskjell på en odelsgutt og en "vanlig" dåpsgutt? Er det liksom "bedre" å være odelsgutt?
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2011 Er du fra by LilleNurketMitt? =) hehe... en odelsgutt er den første babyen på gården, han som skal overta gården når han blir stor =)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Hehe, ja her er det mange mil til nærmeste gård Ok, men da lærte jeg en ting idag også =)
Canari Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har aldri tenkt at det også skullevære et tema. Vi også har gård,som ifølge daens lovgivining fortsatt er konsesjonspliktig (dvs. odelsgård), men barna skal da selv få velge både yrke og eget boste når de blir voksne. Jeg bar første selv jeg (men så hadde hun skikkelig kolikk og da, og vi ville begrense hylinga)
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2011 Ja her skal de også få bestemme hva de vil bli når de blir store =) Ingen tvang om å overta =) Vi ble enige i går kveld om at : broren hans bærer og er fadder, søster hans og typen er fadder, mor og far hans er fadder og min far er fadder=) (Hans mor ville ikke bære i og med at hun er tilflytter på gården,noe som jeg ikke forstår da hun tilhører den gården like mye syns jeg!) Nå håper jeg alle de i familiene våres blir fornøyde =) hehe
Makkapakka Skrevet 3. februar 2011 #11 Skrevet 3. februar 2011 Vi har odelsjente, mendet hadde nok ikke vært noe tema hos oss, hvis vi hadde døpt henne (vi hadde navnefest). Men siden farfar er den eneste bestefaren som lever, så hadde nok kanskje han fått bært henne til en evt dåp, ja (gården er på samboers side). Synes dere skal bestemme selv jeg. Hva dere ønsker og føler for. Men synes sånn som dere har tenkt er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå