Gå til innhold

Boblebad og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Kjæresten og jeg skal på spa-hotell til helga, og jeg har gledet meg sååå til å slappe av i boblebad. Men så sier ei venninne til meg i dag at jeg ikke kan ta boblebad når jeg er gravid. Noen som vet?? Jeg er i 18.uke. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke kan sitte i boblebad når man er gravid!! Man må ikke blir overhysterisk når man er gravid, som legen min sier...

Fortsetter under...

Skrevet

Vet ikke sikkert, men jeg tror at dette med bading ikke er farlig så lenge slimproppen er inntakt. Og det er den jo som regel når man er 18 uker. Det er vel helst infeksjonsfare man er bekymret for i de tilfellene at slimproppen har gått. Du ble vel ikke særlig klokere av dette, men hadde det vært meg, så ville jeg tatt boblebad. De vet det helt sikkert på spa-avdelingen også. De er iallefall godt informert om hvilke behandlinger man bør holde seg unna som gravid. Kos deg du :)

Skrevet

Har spurd flere forskjellige jordmødre og leger,og alle sier at gravide skal holde seg unna både boblebad og stamp.

Greit nok at jeg liker boblebad veldig godt,men jeg klarer å holde meg unna i 9mnd ;)

Er mye av spa tinga du ikke kan være med på heller.

De har noen gravide pakker.

Skrevet

Hei! Jag har badet og bubblat (som man sier på svensk) omtrent 3 ggr i uke hele svangerskapet efter uke 10-12 og det har vart helt greit. Så lenge svangerskapet er fritt fra komplikasjoner og du inte blir overhettad går det bra. Som noen annan skrev så er jo slimproppen en stark barriär, det är ju inte så att vatten tar sig upp i livmoren. Så lenge man bruker sunt förnuft og kanske börjar med att sitta med benen i/ halvveis i tror jag det går bra, og selfölgelig att du själv känner att det känns bra. Iallafall har det gjort det för mig. Jag brukar simma 1-1,5 km (i rolig takt, det är så skönt för du känner dig nesten viktlös noet jag inte lengre opplever når jag står på bakken haha) och sen koser jag meg en liten stund med bastu og bubbelbad. Tror det är framför allt i början av svangerskap (pga överhettning) og i slutten (pga att livmoren förbereder sig för födsel) som det är extra lurt att vara försiktig. men ofta verkar det som att många helsestationer helt enkelt inte vet (för 100% garanti för nåt finns inte, samma problematik finns jo for trening etc. Det funkar för många men inte för alls. Nu anses jo kanske inte bubbelbad som bra för hälsan utan mer som kos, men men) och därför er det enklare att avråda helt. Jag syns din egen lege verkar sund i sin inställning. Ta det rolig och känn efter själv vad som känns bra, men om du er osikker så kan du ju också alltid låta bli. Men jag lovar ibland är det precis lika fint med bara benen ner i det nydelige vattnet :). Ha en fin helg da!

Skrevet

Borde tillägga att det också handlar om tiden, man ska kanske inte sitta i badet så länge, men för mig har det ofta varit runt 5 min-10 min max (längre än så blir ofta lite kjedelig ändå). bättre lite och flera gånger tror jag.

Annonse

Skrevet

Jeg tok boblebad for 2 uker siden, gravid i uke 26, og hadde ikke da enda lest at det var frarådet.

Jeg satt jo ikke lenge, 5-7 minutter kanskje, men fikk skikkelig kraftige kynnere av det, så orket ikke sitte lenger :S Har det av og til også, men ikke så ille som da.. Aner ikke hvorfor deet kom akkurat av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...