Gå til innhold

Hva synes dere om bruk av smykker på sykehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde første dag i praksis idag på sykehjem, og jeg fikk i grunn sjokk over hvor mange av pleierne som bærer smykker. De fleste hadde både øredobber, mange ringer, kjeder, armbånd osv.

Jeg har jobbet et par steder før og der var det totalforbud mot bruk av smykker. Tydligvis stor forskjell på steder.

Fortsetter under...

Skrevet

det er uhygienisk! Jeg er sykepleier, og det er ikke tillatt å bære smykker, klokker eller ringer på jobb.

Jeg tenker at pleieren selv er ekkel, tenk så mange ganger vi tar oss til feks øret i løpet av en dag uten å tenke oss om! Og de basillene drar hun hjem, det er IKKE bare søte bestemødre med runde briller på sykehjem altså.. Masse bakterier fra alle ender!

Si ifra, tør du det?

Skrevet

Jeg for min del tar alltid av meg smykker, klokker, ringer etc.. av den grunn at jeg overhode Ikke vil ha med meg hjem alle de bakteriene som jeg kommer i kontakt med!

grøsser litt av å tenke på det alltså:S!! og at noen vil ha med seg hjem disse basseluskene Frivillig, æsj....

Greit at man vasker hendene og bruker handdesinfekjson osv, men man får ikke tatt ordentlig inn under ringene eller klokken!

Og det samme med mobilen, der er ikke jeg den flinkeste til å la den ligge i veska på kontoret, det skjer desverre litt for ofte at jeg venter en samtale eller lignende og lar telefonen ligge i lomma på søsterdrakten.. og på den også samler det seg masse bakterier, og hvem setter seg og desinfisere mobiltelefonen før de drar hjem?!? ikke jeg i allefall:S

Skrevet

Det går på hygienen. Der jeg jobber er det ikke lov med smykker og ringer. Ørepynt er tillatt (små, vel og merke) rett og slett fordi det er mer uhygienisk uten når man har hull i ørene.

Skrevet

Jeg kommer nok til å si ifra. Vi skal nemlig ha et studiekrav hvor vi skal skal konsentrere oss om hygiene en av ukene. Da skal vi samle inn data over hvor mange som bærer smykker osv. I tillegg skal vi presentere for avdelingen hva vi har kommet frem til når det gjelder hygiene. Dvs hvor mange bruker smykker, og hvor mange som vasker seg\desinfiserer seg riktig osv.

Jeg gruer meg egentlig litt for vil ikke prøve å fremstå som miss perfect. Men jeg ble helt ærlig sjokkert over smykkebruken. Trodde det var allmennkunnskap, så skulle tro disse hjelpepleierene\sykepleierene visste hvor skadelig det kan være for pasientene.

H.I

Skrevet

Ok. Det visste jeg ikke. Trodde at det uansett var mer uhygienisk med ørepynt. Men det kommer kanskje ann på hvor renslig man er. Tar man seg på ørene hele tiden selv uten ørepynt, så er ikke akkurat det så veldig bra.

Men der jeg var idag så så jeg mer av lange dill dall øredobber, enn små ørepynter.

H.I

Annonse

Skrevet

Husk at det er stor forskjell på sykehjem og sykehus.

På et sykehjem er det ikke de smittsomme sykdommene i en slik grad som det kan være på et sykehus. Dette er hjemmet til de eldre, litt på linje med hjemmesykepleien.

Sykehus har sykehusbakteriene, og har mye mer akutt og smittsom sykdom.

Fra min skolegang, så var kravene lavere på sykehjem i forhold til sykehus. Helt logisk og helt forståelig.

Skrevet

Jeg har jobbet på både sykehjem og sykehus før og begge de stedene hadde totalforbud mot smykker. Sykehjemmet var like strenge på hygienen som på sykehuset, noe det bør være.

Der jeg er i nå er det faktisk utbrudd av både MRSA og Noro viruset, så tydelig at det kan skjerpes inn på hygienen. Da kan man f.eks begynne med smykker som er en totalt unødvendig uvane.

H.I

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og vi har mange alvorlig syke mennesker hos oss. Vi skal ikke bruke smykker, ringer, øredobber osv, men det er en del som gjør det allikvel. Mange tror at gifteringen ikke er så "farlig", men da tar de feil. Jeg bruker aldri, aldri ringer el. på jobb, kunne ikke falt meg inn. Greit at det er folks hjem, men som sagt, det er syke folk, ikke friske som bor hjemme hos seg selv. Folk som bor på sykehjem er faktisk syke, det er derfor de er der. Kjøper ikke argumentet til hun over her som sier det ikke er så farlig på et sykehjem.

Skrevet

Hjemmesykepleien og hjemmehjelp får heller ikke bruke smykke, selvom mange gjør det der også.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Jeg synes heller ikke at det er greit å bruke smykker på sykehjem. De er jo der fordi de er syke, ikke bare fordi de er gamle. Det handler jo også om å ikke gi de tilleggsproblemer. De har nok med de diagnosene og plagene som vi ikke får gjort så mye med. Da er det veldig unødvendig å plage de med ting som kunne vært unngått.

Har dessuten lest mye forskning på dette området. Konklusjonen er at det fantes mye mer bakterier på hendene til de som bærer smykker på jobb, kontra de som aldri bærer det. Det sier seg jo selv også. Når en skal vaske hender eller desinfisere de, så kommer man ikke skikkelig til når en har ringer på.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...