Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som har erfaring med igangsetting på Ullevål? Jeg skal settes i gang i morgen, men aner ikke hva som møter meg. Blir en lagt på et fellesrom til fødselen faktisk er i gang, eller får en fødestue med en gang? Kan pappaen være med hele tiden? Kan en gå ut en tur, eller må en være på rommet?

Setter pris på om noen har noen erfaringer å dele :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ført håper jeg du har lest om de forskjellige typene igangsetting. Det mest vanlige er modningspille, Cytotec vaginal stikkpille. Dette gis gjerne både en og to og tre ganger dersom ingenting skjer, og hjelper til så livmormunnen blir moden og fin og kanskje så livmora får litt hjelp til å lage rier. Om du har litt åpning kan det være aktuelt å legge inn et ballongkateter i åpningen, slik at man stimulerer den naturlige produksjonen av oxytocin som er det hormonet du trenger for å lage rier.

Kateter er nok det mest vennlige. Når du lager oxytocin selv stimulerers også den naturlige produksjonen av endorfiner (kroppens eget smertestillende middel), og disse to tingene samarbeider fint. Jeg tipper noen kommer til å anbefale deg å ta vannet (amniotomi) etterhvert dersom du har sen fremgang. Har du ligget lenge med smårier og det foretas amniotomi kan du få en plutselig overgang til kraftige rier, og da kan du fort får det man kaller riestorm, rier som går over i hverandre. Dette er ikke noe ålreit, man må ha litt pause.

Anbefaler deg å stimulere deg selv mest mulig, gjerne med hjelp av mannen din, så du kan lage mest mulig naturlig oxytocin. Massasje, kyssing, orgasme, brystvortestimulering er absolutt noe som hjelper :)

Les om de forskjellige metodene de bruker, og sørg for at du har nok informasjon til å være med på å bestemme - det du føler er best for deg. Ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil, og du skal være informert på forhånd om hva fordeler og ulemper med alt er. Ta gjerne kontakt om du lurer på noe mer!

Hilsen en annen 81-modell fra Oslo :)

Skrevet

Og jo, med det nye mottaket de opprettet i oktober må alle via føde/gyn før man blir lagt på et slikt venterom (ikke fødestue), pappa kan være med hele tiden :)

Skrevet

Hei :)

Blir ingen BIM-treff på deg i morgen da.. :)

Jeg har ingen erfaring med igangsetting, men ville bare ønske deg masse lykke til! Tenk at i morgen er dagen du har ventet på!

Gleder meg til å høre hvordan alt har gått..

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...