magegullet Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Hei.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har en fysisk tung jobb.. Jobber også skift. Jeg er veldig skeptisk til å jobbe i rugeperioden.. Forsvit også de 3 første mnd hvis jeg skulle være så heldig at det skulle feste seg. Jeg hørte med de på riksen sist jeg var der og de sa de var veldig strenge på det og sykemeldte kun dagene fra uttak til innsett.. Er det noen som har vært/er i samme situsjon.. Evt har noe forslag til hva jeg skal gjøre?? Takk for svar
TanteTroll Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Hei! Riksen sier jo vi skal leve som normalt, men for meg har det vært viktig (og riktig) å ta hensyn til hvordan jeg har hatt det mentalt. Det mer enn det fysiske. Jeg jobber på sykehjem, og det kan være tunge forflytninger der også, i tillegg til høyt tempo. Men nå vet jeg ikke hva du jobber med, så det kan jo være du har en mer fysisk krevende jobb som gjør det riktig å ta andre hensyn enn det var for meg. Synes du skal ta kontakt med fastlegen din og høre hva han/hun synes. Dette gjorde jeg: I rugeperoiden på mitt første forsøk, hadde jeg tilrettelagt arbeid med kun kontorarbeid. Dette skyldtes ikke ruging, men andre plager. Ble ikke gravid. På forsøk nr 2 tok jeg ingen spesielle hensyn bortsett fra med mat. Full fart på jobb. Ble gravid, men mistet etter kort tid. Sykemeldt hele rugeperioden på forsøk 3 fordi jeg ikke hadde det så bra, ikke gravid. Jeg blir ruger i dag, og har tenkt til å jobbe som vanlig. Vet ikke om du ble så veldig mye klokere men.. Lykke til!
magegullet Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2011 Huff nei dette er vanskelig.. Jeg jobber som bilberger, av alle ting.. Stress, mas, omlegging av dekk og ligger å kaver i snø`n :-S Jeg sitter med den følelsen av at hvis jeg velger å jobbe så er det liksom forjeves.. Det er ikke sikkert det har noe å si i det hele tatt??! Jeg prata med sjefa på jobben, som du kanskje skjønner så er det ett veldig mannsdominert yrke.. Ang at jeg kanskje kunne hjelpe til med kontorarbeid i den perioden.. De har jo faktisk plikt til å tilrettelegge. Da fåreslo han at jeg kunne ta PERMISJON UTEN LØNN..!! Jeg fikk helt bakoversveis jeg..!
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Det er vanskelig å vite hva som er det riktige å gjøre. Men av erfaring vet jeg at en er jo ikke "syk" i den forstand, men det er mentalt en eldig belastende periode fra en har uttak til en tar test. Det var d i allefall for meg. På de første to forsøkene var sykemeldt noen få dager i etterkant. Rett før uttak var jeg til fastlegen min og forklarte situasjonen. Jeg jobber som lærer i ungdomsskolen og har mye stress i hverdagen, samt at jeg hele dagen må være blid og positiv i møtet med elevene. De to første forsøkene var mislykket. Da jeg skulle gjennom 3.forsøk, snakket jeg igjen med fastlegen min, og denne gangen ble jeg aktiv syemeldt i 14 dager fram t.o.m. testdag. Dette gjorde at jeg i denne perioden kunne komme og gå litt som jeg ville, hadde ikke undervisning, men var tilstede på jobb. Dette fungerte bra for meg og gjorde at hele perioden ble mindre belastende. Heldigvis gikk d også bra med forsøket og nå har jeg termin til sommeren )
TanteTroll Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Etter å ha sett svaret ditt, er mitt beste råd; snakk med fastlegen din! Permisjon uten lønn??? "Morsom" sjef du har.....
tingeling71 Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 Har de egentlig plikt til å tilrettelegge for en som ikke er sykemeldt og ikke er syk, men ønsker å bli gravid? Har jeg litt vanskelig for å tro. Så forslaget hans var i grunnen ikke det dummeste i mine øyne. Men jeg snakket med min gynekolog om sykemelding i fbm. inseminasjon. Jeg sa til han at jeg har en ganske stressende jobb med mye reising og mye som skjer hele tiden. Han trakk veldig på det og var ikke spesielt interresert i å sykemelde. Han er en mann med masse erfaring både når det gjelder inseminasjon og ivf behandling - så jeg stolte på han og godtok at det nok ikke har så mye å si. Ja det er forskjeller på oss, du ivf, jeg inseminasjon, du fysisk tøff jobb, jeg psykisk slitsomt.... men folk blir da gravide mens de trener masse og tungt, dykker, jobber med tunge løft osv. osv.
MK73 Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Nei, bedriften har ikke plikt til å tilrettelegge, for man er jo per definisjon ikke gravid i rugeperioden. Det han kunne ha gjort, som de fleste gode ledere ville ha gjort, var å være så fleksibel som mulig ift å tilpasse arbeidssituasjonen til behovene dine, det gjør jeg med mine ansatte - men det vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass i hvilken grad det er mulig. I en situasjon der arbeidet ikke kan tilpasses, eller leder ikke er villig til det, så er i hovedsak det eneste han kan tilby at du kan ta ut ferie eller permisjon uten lønn (det er jo faktisk heller ikke noe vi har krav på, så det er sagt). Det er nok lurt å ta dette opp med fastlegen din. Kanskje kan han skrive brev til sjefen din der han ber om at det tilrettelegges? Det kan ha en positiv effekt. Ellers tror jeg også at det egget som vil feste seg, det gjør det, uavhengig av hva vi gjør eller ikke gjør - innenfor rimelighetens grenser. Lykke til med forsøket!
magegullet Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2011 Men.. jobben har jo en innvirnkning på kroppen ellers, syklusen.. jobbe natt, sove dag, jobbe neste dag.. Jeg merker jo på kroppen at den "ikke trives" på en måte.. og da må jo det ha en innvirkning på egget som skal feste seg?! Eller har et virkelig ingen betydning med tunge løft ol?? Jeg er helt enig i det at det ikke er noen sykdom og bør derfor jobbe.. Men så lenge jeg ikke kan utføre jobben 100%, og alterntivet er da å måtte sykemelde seg.. Har de ikke da plikt til å tilrettelegge arbeidet?? Jeg vil jo mye heller jobbe om så mulig.. Jeg kan jo ikke byne å "sile" ut jobber jeg kan ta og ikke ta heller..det er enten eller så lenge jeg er ute i felt.. Hva med en som har ryggproblemer? Det er jo ingen sykdom det heller, men det er enkelte ting som ikke lar seg gjennomføre..
MK73 Skrevet 3. februar 2011 #9 Skrevet 3. februar 2011 Hmmm. Om arbeidsplassen har plikt til å tilrettelegge umiddelbart når en evt sykmelding ikke er graviditetsrelatert er jeg plutselig ikke sikker på. Jeg tror ikke de har det, men er ikke sikker. Etter en viss periode så er det krav om oppfølging, ift både arbeidstaker og NAV, og da er tilrettelegging i alle fall en del av det som diskuteres. Dette er sikkert lovfestet et eller annet sted, i arbeidsmiljøloven, kanskje. Det er langtfra alltid mulig å tilrettelegge, og da blir svaret sykmelding (eller hvis det er pga graviditet, svangerskapspenger). Så lenge sykmeldingen er kort (som i rugeperioden) blir det kun i arbeidsgiverperioden, og da er det jo abeidsplassen som taper på at det ikke tilrettelegges. Uansett er det sannsynligvis noe som legen din har kunnskap om. Foreslår du starter der.
Gjest En i 2011? Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Jeg hadde kontorjobb og legen sykmeldte meg uten noe problem til uke 12 var over. Tror det varierer veldig fra lege til lege. Kan være hun gjorde det, pga det var vårt 4 forsøk og at vi hadde opplevd 2 SA fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå