♥ Snøblomst ♥ Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Lillebror på 4 mnd sover fra 40 min til 2 timers lurer hele dagen, han er våken 1-1,5 timer hver gang før han blir trett. I det siste har han hatt siste lur fram til ca. 19.15 og så kveldstell og mat før han sovner ca 20.30-21.00. Han sover da til 07.00, med et måltid på natt. Nå ønsker vi å begynne å legge han tidligere. Hva er lurest, flytte leggetiden litt etter litt eller bare legge han en time tidligere, og så enda en time tidligere etter en stund? Blir veldig glad om noen vil dele sine erfaringer og gi oss råd )
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 3. februar 2011 Jeg ser at jeg hat fått et svar på innlegget, men får det ikke fram når jeg klikker inn på innlegget?
knøttet 2007 Skrevet 3. februar 2011 #3 Skrevet 3. februar 2011 Vi la lille bolle gradvis tidligere, flyttet leggetiden fra 22-23 til 19 i løpet av ei uke tenker jeg. Gikk kjempefint! Faste kveldsrutiner før legginga hjelper nok også. Ta på pysj, evt. bade. Ga også pupp litt hyppigere før leggetid, bare en og en halv til to timer mellom de siste pupperundene for å fylle opp litt. Må fortsatt inn og dytte i smokken tre fire ganger etter han har lagt seg, men han sovner. Sover da til 02-04, spiser og sover til 06-07. Har gjort dette siden han var 2,5 mnd, med storebror funket det ikke før ved 5 mnd. Lykke til!
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2011 Tusen takk knøttet 2007! Jeg tror også at det er lurt å gjøre det gradvis ja. Kanskje flytte leggetiden fram med et kvarter hver tredje dag? Flere som vil dele erfaringer?
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 4. februar 2011 #5 Skrevet 4. februar 2011 lille gull er 3 mnd.. første ukene sov han ikke på natta, lærte han å sovne kl 23, så litt og litt tidligere. holdt han våken ca 2 timer før leggtid.. forflyttet det med 30 min ca hver kveld, og et par dager så begynte han å legge seg kl 19, så er eg litt nazi på at han SKAL være hjemme rundt denne tiden, være våken fra ca 17, så ta på pysj, sofakos og flaske, så vet jeg at han er trøtt går nok bra skal du se ta ett lite steg agangen, så går det seg til
Super-Mish Skrevet 4. februar 2011 #6 Skrevet 4. februar 2011 Hei! Vi begynte å skjønne da Påsan var nesten 2 mnd at grunnen til at han var så grinete på kvelden var at han var sliten. Inntil da hadde vi lagt han ca 00:00, så pleide han å sove til rundt 6 om morgenen. Nå tenkte vi at vi skulle forskyve leggetiden med et kvarter hver kveld, og det funket sånn noenlunde greit. Holdt bare på med det i noen dager, så satt jeg og dibba en dag og fant en tråd hvor noen snakket om "søvntoget" - at dagen til babyen går i sykluser på spising, våkentid og soving (husker ikke rekkefølgen, egentlig), og at hvis man er flink til å fange opp trøtthetstegn før ungen blir hysterisk og overtrøtt, så går leggingen mye lettere. Inspirert av dette la vi Påsan i 19-tida, og han sov før 21. Nå, halvannen uke senere, legger vi han mellom seks og halv åtte fast, og han sover som regel før kl. 20:00. (Står opp rundt 7-8 igjen.) Det gikk bemerkelsesverdig bra å endre klokkeslettet så raskt! Har også begynt å "vekke" ham kl. 23:00 og gi mat, da sover han til rundt 3-4, så får jeg mer sammenhengende søvn før han trenger påfyll.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2011 Takk til Mrs. Fix It- stor+liten og Super-Mish også! Kjekt å lese deres erfaringer. Nå har vi bestemt oss for å forsøke å skyve et kvarter hver 3. dag fram mot leggetid i 19-tiden. Vi er bare litt nervøse for at han da skal våkne tidligere på morgenen, men vi får ta det som det kommer. Våknet deres små tidligere når dere la dem tidligere på kvelden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå