Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 >Jeg er helt blakk og har 1500 kr på bsu....hva må jeg gjøre for å få ut de pengene? får jeg de ut i det hele tatt? Har blitt trekt feil i skatt denne mnd og sliter noe fryktelig...med 150 kr overlever jeg ikke til den 20.... håper noen vet
3 nøtter til Askepott Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 Du går i banken og sier du skal ha de ut.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 Spørr heller om ett lite lån i banken...
3 nøtter til Askepott Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Ja, det va lurt. Spør om lån og betal 1000kr i etableringsgebyr.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Tar du ut pengene nå får du ikke spare i BSU mere. Du må også betale tilbake skattelettet du har fått før du får resten av pengene. Vil du virkelig avslutte BSU for så lite penger?
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 Man får IKKE tatt ut penger fra BSU, de MÅ brukes til nedbetaling av huslån. Jeg prøvde å ta ut mine for å bruke til det nye kjøkkenet, men ikke DET engang er lov, enda det gjelder oppgradering av bolig. Jeg måtte ta opp et topplån til det nye kjøkkenet, og SÅ fikk jeg BSU-pengene til å betale ned topplånet. Tungvint og teit, og ikke særlig gøy hvis man er blakk.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Ok, men jeg bare avsluttet kontoen min og fikk pengene satt inn på lønnskonto. Ingen som spørte meg hva jeg skulle bruke pengene på. De ville jo helst at jeg skulle beholde bsu kontoen, men jeg ser ikke helt poenget når jeg ikke kommer til å spare noe mer og hus har jeg bygget.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Jeg sendte en melding til banken min, via nettbanken, og ba om å få avslutte bsu-kontoen min. Hadde bare 4500,- og nærmet meg 34, hadde hus og så ikke den store verdien av å ha en bsu. Dagen etter hadde jeg pengene på konto.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Du får ta ut BSU pengene, men blir da trekt for skattelettet du har fått. Jeg ville bruke det til å betale ned på huslånet en mnd, men fant ut at det kunne jeg bare glemme siden de ikke kunne brukes på renter, kun avdrag. Syns det er en god sparemåte, men altfor mange restriksjoner for å kunne få pengene ut/avslutte kontoen. Ikke har den vært noe til hjelp heller siden jeg ikke har hatt mulighet til å spare noe på den men har kjøpt hus osv.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 Det hele kommer an på om de pengene ble satt inn i år eller i fjor. 'Ble de satt inn i år kan du bare be banken om å få de ut. Du mister ikke rettighetene tilknyttet bsu, men får ikke skattelette for de pengene i 2011. Er de satt inn i fjor så mister du muligheten til å spare mer på bsu og den skatteletten du får på ligningen fra 2010 vil bli lagt til.
3 nøtter til Askepott Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 Joda, du får de ut selv om de ikke skal til bolig, om hun mister skatterettigheten er en annen sak, men det var ikke det HI spurte om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå