Gå til innhold

Hvor skadelig er egentlig et glass vin for baby på to måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kranglet så med sambo på fredag, og retter og ha snakket oss gjennom det så bestemte vi oss for å kose oss med et glass vin og et bedre måltid.

Mente og huske fra forrige gang jeg ammet at jeg kunne drikke litt, og tenkte ikke så mye over det da vi spratt flasken... Etterpå kom jeg til å tenke på at jeg ikke smakte alkoho før vesla var fem måneder (i moderate mengder selvfølgelig, maks et glass vin).

Nå koste vo oss med den flasken i tre dager, et lite glass hver gang.. Hvor skadelig er det egentlig for lillegutt? Fulgte ikke noe timeregel for når jeg ammet etterpå...

Skal ikke mer enn smake neste gang, for nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet :( Er veldig glad i vin, men kan fint klare meg uten for lillegutts skyld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt problemet her... Har kost meg med vin flere ganger etter at mini ble født (han er nå 4 mnd). Regelen er ca 3 timer på et glass vin før amming. Hvis man drikker mye på en kveld, bør man vente til man ca er kjørbar, og det er jo som regel ca 10 timer.

Så det er bare å kose seg:-)

Skrevet

Så lenge babyen er over 6 uker, og du ikke er for full til å være en ansvarlig mamma, er det ingen problemer :).

Skrevet

Ett glass vin gjør ingen skade :) kos deg

regelen er vel å vente med å amme til det er gått 2-3timer etter ett glass

Skrevet

Her drikkes det et glass vin rett som det er, veldig fint å roe ned med det etter lange dager. Ser overhodet ikke problemet dersom det går litt tid før du ammer. (To uavhengige leger jeg har pratet med mener til og med at det overhodet ikke er problematisk å amme like etterpå en gang, så lenge det ikke er snakk om mengder med alkohol)

Skrevet

Når det gjelder amming og alkohol er det viktig at man tar babyens alder med i betraktningen, fordi en 2 mnd gammel baby vil tåle mindre enn f.eks en halvtåring, fordi leveren deres fortsatt er ganske umoden og derfor bryter ned alkoholen saktere.

Hentet fra ammehjelpen.no:

Inntil 3 måneders alder brytes alkoholen ned halvparten så fort som hos voksne, noe som er årsaken til at man anbefaler totalt avhold minst de første seks ukene etter termindato.

Når du inntar alkohol, vil det være like mye alkohol i melken som i blodet ditt. Alkoholen når en topp i melken 30-90 minutter etter inntak. Det anbefales derfor at amming utsettes i minst 2-3 timer etter inntak av én alkoholenhet (ett glass vin eller øl).

les mer her;

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol

Skrevet

Ville bare sitere en god venninne av meg som er nyutdannet helsesøster: Null alkohol de seks første ukene, svært forsiktig de 3 første mnd. Men som hun sier: Helst ikke i det hele tatt mens du ammer. Dette pga den umodne leveren hos barnet.

Skrevet

Det sies mye forskjellig om dette, og myndighetene går selvsagt ut med nulltolleranse i forhold til amming. Jeg har også en venninne som er lege som sier at det ikke er farlig å amme hvis det er snakk om veldig lite alkohol, eller mange timer siden man har drukket. Hun er foressten selv gravid! Forsiktig i 3 mnd er jeg heller ikke enig i så lenge man venter med å amme til man ca er kjørbar. MEN de 6 første ukene holdt jeg meg helt unna. Det er mye unødvendig hysteri rundt dette da det overhodet ikke er å sammenlikne med alkohol og graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...