Gå til innhold

Sover bare 30 min av gangen på dagtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen vidunderkur på dette? Gutten min sover kun 25-30 minutter av gangen. Når han da våkner er han dritsur.. Holder på å bli gal.. Har prøvd å legge han på rommet, i senga vår, ute i vogn, ligge ved siden av han hele tiden med lyd fra tven i bakgrunnen, men ingenting hjelper! Han sover som regel tre ganger i løpet av en dag, men kun 30 min hver gang. Han er forresten 7 mnd gammel.

Fortsetter under...

Skrevet

Velkommen i "gjengen" ;) Det er MANGE av oss her inne..

Etter mange iherdige forsøk har jeg bare innsett at det finnes ingen mirkalkur på dette.

Skrevet

Har du prøvd å kutte den ene duppen? Det funket her, trodde ikke det kom til å funke, og tok noen dager, men nå sover han 2dupper på 1-1,5timer.. Ellers så funket det å lære han ¨å sovne av seg selv, vet ikke om din gjør det?

Skrevet

Nei, har ikke prøvd å kutte den ene duppen, men drøyer den første så lenge som mulig. For å få han til å sovne må jeg enten legge han i vogna og trille til han sovner, ellers må han puppes i søvn. Når han legges for kvelden kan han sove av seg selv.

Omtrent sånn ser sovingen ut på dagtid.

Første lur: 10.30-11.00

Andre: 13.00-13.30

Tredje: 15.00-15.30

Skrevet

her også funket det å kutte den ene duppen.

Nå er han 10mnd, sover 1 time på formiddagen og 1 time på ettermiddagen,men ikke etter 1530-1600!

Før sov han tre dupper på 20-30 min hver.

Skrevet

Her er det akkurat på samme måten. Mini er dog bare 5mnd, men her går det i 3 blunder på 30 min. hver dag. Og som din må jeg trille til hun sovner, men hun sovner av seg selv om kvelden. Denne korte sovingen er noe nytt hun har begynt med, for har aldri hatt problemer med hverken innsovning eller sovelengde tidligere.

Hvordan klarer dere andre å kutte den ene duppen? Blir de ikke ekstremt trøtte og sutrete da? Og hvordan skal jeg få henne til å sovne av seg selv på dagen? Æsj, er redd det blir trilling over dørstokken for alltid her:/

Annonse

Skrevet

dere som med hell har kuttet ut en dupp for å få dem til å sove lengre.. hvordan gjorde dere dette? Bare drøyde dere litt med å legge dem?

Vesla her har nemlig gått fra 2 gode lange (mellom 1,5 og 2,5 time) dupper til 3 korte.. og jeg synes det blir veldig mye opp og ned av senga, ut og inn av vogna osv..

Skrevet

Føler nesten at jeg har vært litt heldig her, for det var veldig enkelt å kutte den ene duppen.. :P

Han har alltid spist ett måltid kl 7, så har vi sovet etter det, slumret og sovet frem til 9.. Etterhvert som han ble større ble han mer og mer interresert i å leke istede for å sove og det ble vanskeligere å roe han nok til å sove, så da sto vi ganske enkelt opp etter å ha slumret liitt.. I starten var han veldig trøtt når han fikk første dupp, emn etterhvert ble han vant til det.

Så har ikke noen spes tips annet enn å kanskje kutte den vanskeligste duppen. Altså, er det en eller annen gang babyen ikke vil sove, og du sliter med leggingen, så la vær.. :P

Skrevet

Kan trøste deg med at dette går som regel over ved 9mnd alder. Det er da du finner ut om du har en som kan sove ordnlige dupper eller ikke. Fortsetter han med 30min da så er han bare slik :-)

Men jeg lurer på når dere står opp og når dere legger han for kvelden? Og hvordan sover han om natten?

Ser du har ulike intervaller mellom hver dupp.. Og tenker hvis han legger seg 19 så er det jo plutselig 3 timer siden siste lur? Og hvis han står opp 7. Så har han bare 13,5timer totalt i døgnet? Barn som sover forlite blir urolige og sover mindre og blir mer vare for lyder når de sover pga mye bl.a adrenalin i kroppen.

Det som kan hjelpe er å legge han ganske kort etter dere står opp om morgenen altså etter meks 1-1.5 timer

Skrevet

vi har litt samme problemet :) mwn han sover mange ganger.. i dag sto vi opp 0630 og la han igjen 07-08 så sov han igjen 09-10, 12-1245. 14-15. og la han nå 1630, så våkner han mellom 17 og 1730 og er våken til leggetid kl 19.. så lurer også på hvordan man skal få de til å sove lenger på dagen.. men har funnet ut at dersom vi går tur i 11-12 tida, så sover han alt fra 1-2,5 timer, :)

Skrevet

Han blir lagt for kvelden 19.00-19.15. Da er han stuptrøtt og sovner ganske fort. Innen fem minutter. Da hører vi vanligvis ikke noe mer fra han før rundt 5-6 tiden. Da får han pupp før han enten sovner hos meg, jeg legger han på rommet sitt, eller vi står opp(pga storesøster vanligvis). Her er det altså morning mellom 6.00-7.00.

Kanskje jeg skal prøve å kutte ned til to dupper. Skal se om jeg får drøyd første dupp til kl 11.30. Får prøve å holde han underholdt, slik at han ikke blir så sur:)

Skrevet

her kutter vi ut den lurer midt på dagen. Nå står han opp ca 0630-0730 og sover ikke før i 10-tiden.Da sover han 1 time ca.

Så sover han ikke før i1430 tiden igjen, da også 1 time.

Det funket her iallefall:-)Men nå er min litt eldre da.

Skrevet

Ikke frekt ment men hvis du ser nøye på klokkeslettene du legger han så burde det gå opp et lys :-p. 3-4timer våken før første dupp og 3-4 mellom sidte dupp og legge tid, ellers har du mellom 1,5 og 2,5 timers intervall mellom duppene på dagen. Da er han vel stuptrøtt første dupp- noe som vil gi han en kort og urolig søvn og som vil påvirke alle duppene resten av dagen.

Tenk deg slik at når han er rundt året så har han bare en dupp- og den starte som regel i 12-13 tiden.

Det er siste dupp som forsvinner først som regel. Og da er det lurt å ha en tidlig dupp i 9 tiden og neste dupp 13- så blir første dupp kortere og kortere etterhvert så forsvinner den. Siste dupp i 16 tiden- hvis han trenger det.

På denne måten vi du og få en fin overgang fra to til en.

Og fra tre til to- ved at du merker han blir vanskligere å legge tredje gangen. Og tilslutt kutter duppen å legger seg tidligere for natten over en periode :-)

Annonse

Skrevet

I dag sovnet han på vei fra bhg med storesøster. Da var kl 9.40 (og våknet etter 20 min). Så det er veldig variernde når han blir lagt. Pleier som regel å legge han når jeg ser han er trøtt. Kanskje jeg skal prøve å legge han før han blir det. Kan ikke legge han før 9.30, for jeg skal levere storesøster i bhg, og jeg kan ikke reise i fra han heller.

Kan se for meg at det blir noen seige ettermiddager dersom hans siste lur blir kl 13.00... I alle fall dersom den bare varer 30 min.. Men jeg skal prøve å legge om litt, og se om det hjelper. Det beste for han er jo å få lange lurer slik at han føler seg uthvilt når han våkner.

Takk for hjelpen folkens.

Skrevet

jeg er langt ifra noen ekspert, slet med sovingen til jenten min da hun var på denne alder og, nå skal jeg ha baby nr 2 og har lest litt i en bok om søvn.

kanskje barnet er overtrøtt, og prøv å legge barnet ned til å sove litt tidligere enn dere er vant med. Se på tegn hos babyen som kan være tretthetstegn, som mindre bevegelse, mindre babbel, mindre interesert i blikket etc. Det gode tipset i boken (som jeg har kommet frem til nå - det er en tykk tykk bok og tung å lese....) er å legge barnet ned før det blir overtrøtt. Jeg hadde et barn som skrek nermest hver gang det var sovetid og ble helt utslitt av det.

Skrevet

Dette skyldes nok at han trøbler litt med søvnfaseovergangen mellom tung søvn og lett søvn, som gjerne inntreffer etter 30 min ca. Noen babyer våkner da uansett hva man gjør eller ikke gjør (fordi de bare "er" sånn), mens for andre kan det hjelpe om de sovner av seg selv (at de ikke trilles eller ammes i søvn f.eks), eller at man stormer til med en gang de begynner å grynte etter 30 minutter og prøve å rugge vogna slik at de kommer seg over "kneika" og sover videre...

LilleNurketMitt- jeg trodde du hadde funnet mirakelkuren på dette problemet?! Eller funker det ikke lenger?

Skrevet

Hvis du legger han før du ser han er trett og legger han døsig uten at han sover i sengen for at han skal sovne av seg selv. Bruk 10 min før leggetid på å roe han ned m melk ,kos,byss eller hva som helst som gjør han søvnig :-)

Mulig han sover lengre av å ha sovnet av seg selv :-) min sover tyngre når han sovner av seg selv hvertfall :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...