Gå til innhold

Spm om svangerskapspermisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke papirarbeid, og blir ikke klokerer av nav.no..

Så jeg har en del spm ang dette.

Søknadsskjema som skal sendes inn til nav om svangerskapspenger gjelder det for både mor og far, eller må far søke på et eget skjema?

Jeg har vært sykemeldt i noen mnd og lurer på hvordan jeg skal føre opp inntekt da jeg har fått både lønn fra arbeidsplass og sykepenger fra nav... Skal alt føres opp eller bare den faste lønna? (jeg jobber til vanlig i 50% stilling og tar ekstravakter utenom så tror dette er grunnen for at jeg har fått ekstra penger fra nav når jeg har vært sykemeldt). Lurer også på om de tar hensyn til dette når de regner ut svangerskapspenger, da jeg hver mnd har jobbet ekstra fram til jeg ble sykemeldt og har en dårlig fast mnd inntekt uten disse ekstravaktene i mnd..

Jeg skal ha 100% lønn i 46 uker + 2 mnd ulønnet permisjon etter dette, må vi da søke om utsettelse av pappaperm??

Hoff... så mange spm.. Håper på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter foreldrepenger ikke svangerskapspenger (svangerskapspenger er en ytelse til friske gravide som har en jobb som kan være til fare for fosteret der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge) og ja dere må begge søke på hvert deres skjema.

Du skal føre opp all inntekt, både den fra jobben og fra nav.. Men husk å merke av om arbeidsgiver skal fortsette å forskuttere penger også i permisjonen. Du vil få akkurat det samme utbetalt i foreldrepenger som i sykepenger om du fortsetter å være sykemeldt fram til permisjonen starter.

Ved 100% dekning får dere totalt 46 uker permisjon, av disse skal mor ha 3 uker før termin (disse faller bort dersom du føder før termin), og 6 uker etter termin/fødsel. Pappaen har krav på 10 uker permisjon og de resterende 27 ukene kan dere fordele som dere vil. Om pappaen ikke skal ta ut sin permisjon i direkte tilknytning til din permisjon må dere søke utsettelse av pappapermisjonen... Dvs om du skal ha ferie eller ulønnet permisjon etter din permisjon er over og før han tar ut sin fedrekvote...

Dersom du føder etter 1.juli økes permisjonen til 47 uker og pappaen skal da ha 12 av disse ukene..

Skrevet

Haha.. Ja, selvfølgelig heter det foreldrepenger... gikk litt fort i svingen der! :) Tusen takk for svar, ble mye klokere med en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...