sweety72 Skrevet 1. februar 2011 #1 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har en jente født i mai, nesten 9 måneder, men vi har ikke vært så flink ¨legge henne på magen, visste ikke om det før. Vi begynte å legge henne på magen etter det, men da vil hun ikke, men nå ligger hun litt på magen men vil tilbake på ryggen. Dermed krabber hun ikke, men ellers er hun aktiv. Hun vil gjerne sitte, men det prøver vi å unngå. Fordi jordmor mente at hun skla ikke sitte i det hele tatt, før hun har begynt å krabbe og finner sitte stillingen selv. Vi har prøvd litt av hvert for å motivere henne, ved å ligge på magen slev sammen med henne eller gi noe spennende leker. Er det noen andre som er i liggnende situasjon, eller har en baby på 9 måneder som ikke krabber, har lest at folk her er så flinke med babyene sine på slike ting. Hun surrer rundt i sirkel med magen i sentrum på samme plassen ( som klokka) men ikke framover.
Cornelianelia Skrevet 1. februar 2011 #2 Skrevet 1. februar 2011 Hei. Var på barselgruppe med noen som hadde en slik baby som ikke hadde ligget på magen og dermed ikke hadde trent opp ryggen. De ble henvist til fysioterapeut av helsesøster, for da ungen var ti måneder var hun ikke sterk nok i ryggen. Den ungen måtte da lære seg det som alle andre på barselgruppa lærte da de var 3-4 måneder. Hvis barnet klarer å snurre rundt som klokka på magen, så er det begynnelsen på krabbing. Jeg tror dere er på rett vei, men du må være tålmodig. Barnet mitt var hos fysioterapeut av andre grunner og vi fikk noen gode råd. Du må rett og slett la ungen ligge mye på magen. Tren på det mange ganger om dagen. Hver gang du legger henne fra deg, så legger du henne på magen. For å gjøre det morsomt, legg noen leker foran henne som hun må strekke seg etter. Ligg på magen selv. Og for all del, man skal ikke sette opp ungene før de setter seg opp selv. Da ender de lett som rompe-akere og ikke krabbere. Har selv sett babyer som har blitt satt opp altfor tidlig, vet om unger som har blitt støttet opp sittende fra rundt 6 mnd, og de blir stive og rare i bevegelsene. Da lærer man ting i feil rekkefølge. Min gutt krabbet nok forresten ikke ordentlig i krabbestilling før han var ti måneder. Til tross for mye magetrening. Noen er tidlige, andre er sene, men likevel kommer alle barna til å lære seg det samme etterhvert. Bare vær tålmodig og husk at du ikke deltar i noen konkurranse med andre unger. Ditt barn må få gjøre ting i sitt tempo. Men du må la henne få muligheten til å trene på de riktige tingene. Lykke till!
Gutt 08 Jente11 Skrevet 1. februar 2011 #3 Skrevet 1. februar 2011 Gutten min krabbet ikke før han var 11 måneder (mye pga stiv rygg/nakke som forsinket utviklinga). Gutten vår hadde vondt når han lå på magen det første halve året, så vi fikk ikke trent han så mye på magen som han burde. Men vi fikk noen gode tips som vi brukte: Legg barnet ditt på magen på et bord, slik at barnet får litt bedre oversikt. Gøyere å ligge slik når man ser mer! (OBS! Må passes VELDIG godt på slik at barnet ikke ramler ned) Om du lar barnet ditt se barne-tv enda er det en fin tid å ligge på magen. Distraksjon generelt mens barnet er på magen fungerer bra:) La barnet ligge naken på et håndkle på badegulvet på magen. Litt lett masasje kan også være godt! Legg deg på ryggen på ei matte med barnet på magen. Da kan dere ha en fin snakkestund samtidig som musklene trenes! OG mange korte økter i løpet av en dag er mye bedre enn et par lange der barnet bare blir sliten og lei. Lykke til!
pytten Skrevet 1. februar 2011 #4 Skrevet 1. februar 2011 Hei! Det er ikke alle barn som krabber når de er 9mnd. ca halvparten krabber når de er mellom 8 og 9 mnd, resten bruker litt lenger tid på å lære seg det... og du skal jo huske at noen barn krabber ikke i det hele tatt, noen "hopper" over krabbingen og begynner heller å trekke seg opp i stående, noen aker på rumpa. Det du nevner med at babyen din surrer rundt i sirkel kalles pivotering og er vanlig milepæl fra ca 8mnd. Jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye over utviklingen til lillemor. Forsøk å legge henne på magen så ofte som mulig i løpet av dagen og fortsett å motivere med leker ol. ruller hun tilbake til rygg av seg selv, eller blir hun sint når hun ligger på magen og du blir nødt til å hjelpe henne? min baby er bare 3 mnd, så har ikke så mye å sammenligne med sånn sett, men har jobbet noe med barn før jeg gikk ut i perm.
♥ Ble april barn ♥ Skrevet 1. februar 2011 #5 Skrevet 1. februar 2011 I gjennomsnitt krabber barna rundt 10mnd. Det betyr før og etter. Har tre barn. Min eldste på 10år nå, krabbet ca 10mnd gikk 13mnd. Har har bestanding vært den mest stødige barnet. Syklet uten støttehjul 3,5år. Aldrig slått seg etc. Han nektet også mage leie. Jeg prøvde selvfølgelig men med bare hyl er det ikke morro. Da tvinger jeg ikke. Mellomste krabbet ved 6mnd og gikk ved 9mnd. Han slo seg sjelden han også men var ikke i nærheten til grov motorikken til store bror. Han her nektet å sykle etc. Var for tungt synes han. Tok derfor ikke av støttehjulene før han var 7,5år. Da var han flau så da ville han. Ingen har noen gang trengt hjelp for at de har vært bak andre. De er nomale i utviklingen og begge elsker idrett. Nå har jeg ei på 9mnd. Krabber ikke. Snurrer rundt akse og rulle bortover begynte ho med i helga. En gang har ho stått i krabbe stilling. Dette er etter normalen. Jeg lar henne sitte med meg på gulvet når alt annet er kjedelig. Men på teppe/matte så ho ikke kan hoppe seg bort på baken. Dette er et barn som har elsket å ligge på gulvet hele tiden. Ho hater magen. Legger jeg ho der, snur ho seg tvert. Ho ligger bare på magen når ho må for å snu seg rundt/strekke seg etter leker. Ho er så stor at jeg kan ikke tvinge, ho snur seg selv igjen. Men til gjenngjeld sier ho mamma, pappa, hei og titt tei. Står på beina, hopper etc. Barn øver seg på ting forskjellig. Mi er tung og lat. Det var eldste også. Mens han i midten var magesover og spenstig som baby. Jeg har latt alle sitte når de selv har villet med meg som leke partner. Ingen har vært rompe akere. Jeg vil heller ha en fornøyd baby enn en som skriker og sutrer for jeg vil tvinge de til ting de ikke vil selv. De lærer tidsnok. Men jeg har ho mye på gulvet og legger ho fortrinnsvis på magen. En dag liker ho det. Nå koser ho seg med å rulle frem og tilbake. Sitte gjør vi når alt annet er pyton. Kjenner forresten 2 som har barn på 1år som ikke krabber. De har fått beskjed om barna bare er late.
mamma til to prinsesser <3 Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Selv om du ikke har vært flink til å legge henne på magen så skal hun etter hvert ønske det selv å gjøre det.. Legg henne på magen hver gang du legger henne ned, legg leker rundt henne sån at hun har noe morsomt å se på og legg deg gjerne på golvet fremfor henne.. Det elsker i hverfall min.. Jeg hadde også kontaktet/fått manuelterapaut til å se på henne. Kan jo være at hun har en låsning som gjør det ubehagelig for henne å ligge på magen.. Det hadde vår og hun trengte bare 3 behandlinger.. Hun bare hatet å ligge på magen og skrek av full hals.. Hun hadde Kiss.. Manuelterapi for små barn (her i Oslo) er gratis og du trenger ikke henvisning fra helsestasjonen eller fra fastlege.. Helsesøter kan henvise deg til fysio og de igjen kan henvise deg til manuelterapi, men som sagt er ikke dette nødvendig.. Så er det jo slik som er nevnt lengere opp at det er noen barn som er litt senere enn andre...
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 min eldste datter ville sitte tidlig lot henne "sitte" litt, om hun ble ingen rompeaker, kunne sette seg opp og legge seg ned igjen da hun var ca 7 mnd. men er bare å trene mageleie mini min er nå snart 3 mnd å reiser overkroppen når han ligger på magen, vi trener mageleie hver dag som en del av leken, viser leker, holder speil forran så ligger han å prater med seg selv osv
sweety72 Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2011 Takk til alle sammen som svarte, jeg tror jeg bestiller time hos manueltterapeut for å være sikker og få noen gode individuelle tips.
Gjest Skrevet 1. februar 2011 #9 Skrevet 1. februar 2011 ja, syntes igrunn jeg er veldig flink med datteren min (vet dette høres blærete ut haha men shit au) Hun blir 4 mnd på søndag, og er kjempeflink! Hun kan holde sin egen vekt i korte stunder når hun står på fangene våre, stilte henne intill sofaen så hun støttet seg på den og der sto hun i 5 sekunder før hun begynte å miste ballansen Hun ligger på magen, ser rundt seg uten problemer, og har nylig begynt å bevege seg i sirkel når hun ligger på magen På ryggen ligger hun kun i vognbagen/vippestol/babystol der hun ikke har mulighet til å snu seg, mens på krabbeteppet tar det ikke mange sekundene før hun vipper seg over til magen Din lille ligger muligens litt bak nå, men det er ikke noe problem! Gå til fysioterapi, og vær flink med å legge den lille på magen, så lærer den det seg nok fort, og blir sterk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå