Gå til innhold

Økt narkolepsirisiko ved H1N1-vaksine

Anbefalte innlegg

Dagens Aftenposten har en artikkel om økt risiko for narkolepsi i forbindelse med H1N1-vaksinen (svineinfluensa) som ble administrert ifjor.

http://www.aftenposten.no/helse/article4014130.ece

Flere store studier er under arbeid i Europa, summen av disse vil enten bekrefte eller avkrefte funnene i Finland. Selve årsaken er dessverre ikke funnet enda, men det får vi håpe blir avdekket snarest mulig. Så langt er det påvist en sammenheng.

Antar f.eks mx3 for en gangs skyld tror på en studie, dette er jo resultater hun kan gni inn på oss andre ;)

Fortsetter under...

Jeg synes det er utrolig bra at det kommer frem i lyset, og samtidig utrolig trist for dem som er rammet av dette pga en vaksine som (i mine øyne) var totalt unødvendig for de aller fleste som tok den.

Forstår at de mest utsatte gruppene tok vaksinen, men den "kampanjen" som foregikk for at alle måtte vaksinere seg....den synes jeg var intet mindre enn hysterisk.

jeg må få presisere at jeg ikke nødvendigvis tror at vaksinen alene er årsaken, men tror det kan ha en sammenheng mellom vaksinen og f.eks tilsetningsstoffer i maten vi spiser.

I en artikkel jeg leste i vg i går, var i papirutgaven så vet ikke om den også var på nett, så var det en familie hvor 3 av 4 var mer eller mindre rammet av narkolepsi etter vaksinen. De fortalte at etter at de la om kostholdet sitt, unngikk f.eks mat med smaksforsterkere så lettet det litt på symptomene.

Så jeg tror det er mange faktorer som spiller inn. Faren i familien fikk ingen bivirkninger, men spiser samme maten som de andre og fikk vaksinen. Så tror det kan ha sammenheng mellom mat, vaksine og noe annet som gjør at man er disponibel for f.eks narkolepsi men at det ligger latent og blir trigget av denne kombinasjonen.

Annonse

"Regner med at du kommer til å konkludere med at også det er svada...."

Nei, hvorfor i alle dager tror du det? Jeg er da ikke religiøs slik som vaksinemotstanderne. Det er en interessant kobling de har observert i Finland, og man må se nærmere på det.

Forskningen er ikke svada, men den er foreløpig altfor tynn til å bruke som konklusjon.

Det er flere forhold som man må ta hensyn til:

- Lignende undersøkelser i Norge og Sverige har ikke funnet sammenheng.

- I Sverige er det faktisk påvist økning i narkolepsi-diagnoser i perioden FØR vaksineringen startet: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14968

- Mulig informasjonsBIAS: Det var SVÆRE oppslag om dette i Finland, noe som kan ha fått finske foreldre med vaksinerte barn til å ta dem med til lege for å sjekke det ut dermed økt diagnostisering, og vi vet ikke noe om dette før en har langt større studier enn på 60 barn som fikk diagnosen like etter store avisoppslag i Finland.

- Narkolepsiforeningen i England skriver også følgende: "Out of the 30 million that were given the vaccine, statistically at least 100,000 of them will have narcolepsy. As the syndrome is so under-diagnosed, 80% of the total will not have a diagnosis of narcolepsy. It could be that doctors who were looking for a reaction to the vaccine discovered patients with an existing condition. We don’t know and with the small number of cases confirmed so far it will be very difficult to prove one way or the other." http://www.narcolepsy.org.uk/NewsEvents/NarcolepsyandthePandemrixswinefluvaccine.aspx

-------

Så dette er veldig kompleks problemstilling. Jeg påstår ikke at det ikke finnes noen sammenheng, men den sammenhengen er foreløpig ikke påvist. En -1- studie har vist korrelasjon, så det er absolutt noe man skal forfølge. Dette gjøres også i en stor europeisk studie som pågår nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...