Gå til innhold

Lavt stoffskifte, Levaxin, null mulighet til å få vekta nedover på egenhand og lite futt i legen.

Anbefalte innlegg

Noen som har et tips eller ti?

Jeg har gått på medisin siden 2004. Hadde nok hatt sykdommen i mange år da. Symptomene hadde hvertfall vært til stede i flere år før det tilfeldigvis ble diagnosert som et ledd av det at jeg ikke greide å bli gravid. Har fått veldig lite hjelp av de ulike legene som har vært mine fastleger gjennom årene her.

Jeg sliter fortsatt med hele sykdommen, og har vært mye mye mer sykmeldt enn på jobb. Pga tretthet, utmattelse (jeg kan sove kjempegodt men våkner likevell og er sliten og tung i kroppen), muskelvondter i fleng. Er det ikke i magen, så er det jaggu meg i tærne....

De siste ti årene har vekten gradvis gått oppover. For ti år siden (da jeg anser det selv for å være når jeg ble syk. Det er hvertfall da symptomene startet) veide jeg 65kg, men har kg for kg gått opp til 92kg. Jeg mistrives veldig med dette!! (Jeg er bare 165cm lang)

I sommer ble jeg syk (virus i munn) og fikk ikke i meg tablettene. (Eller noe annet for den del) Etter de to verste ukene med sykdom hadde jeg gått ned i underkant av 5kg. Jeg startet å spise, men orket ikke tanken på tabletter med det første.

Da opplevde jeg å føle meg frisk igjen! Jeg var full av energi og den samme jenta jeg var for omtrent 10år tilbake. Jeg spratt rundt. Å gjøre husarbeid, leke med barna og gå tur på en og samme dag var no problems! Så jeg startet ikke på medisinen igjen.

Vekten raste bokstavelig talt nedover! Jeg var rimelig raskt tilbake til å spise det normale etter de to-tre ukene med virus i munn. Jeg tror jeg har et rimelig ok kosthold. Skikkelige middager, god frokost, mye frukt og grønt men snop og brus i helgene. Likevell ramlet jeg ned over 20kg. Helt ned på 68 og lykken var stoooor!!

I desember fikk jeg streng beskjed av legen om å starte med medisinen igjen. Da var prøvene mine elendige, men jeg følte meg likevell på topp. Hvertfall når det kom til energi og dette med trettheten. Eller, mangel på tretthet. Jeg trengte ikke mer enn vanlig nattesøvn, og kunne sprette rundt hele dagen lang.

I desember gjekk jeg opp 2-3kg, men det kan jo være av mer natulige årsaker med julebord og julekos. Meen, etter jul (da mener jeg fra 4 januar!) har jeg gått opp 5kg til. Enda jeg fortsatt har samme kostholdet og samme aktivitetsnivået. Nå er jeg trett og tung i kroppen igjen. Når jeg står opp om morgenen føler jeg at jeg glipper med øynene ved frokostbordet, og bokstaveligtalt bare lengter tilbake til sengen! Det blir en kamp å heller gjøre det jeg så veldig gjerne vil, og ikke heller ramle tilbake i sengen så fort ungene skal sove.

Mange av formiddagene har jeg slumret på barneromsgulvene, mens de bokstaveligtalt har lekt på og rundt meg.

Det verste er at alle de dagene jeg tvinger meg til å gjøre det jeg helst vil; trille tur, gå ut, leke med barna, vaske hus (ja, jeg liker å gjøre det også jeg) eller bake. Jeg får ikke lenger "mer energi" av det. Jeg er helt pumpa etterpå. Bare lengter til mannen min skal komme hjem fra jobb, så jeg får ta meg en dopp. Gjerne en som varer et par timer og hele ettermiddagen og kvelden er spolert.....

På det verste har jeg opplevd at folk har snakket til meg mens jeg sover, jeg hører og vil respondere. Helst i form av å sprette ut av sengen! Men jeg har ikke mulighet til å hverken våkne eller røre på meg. Hodet er våken, men kroppen sover.

Jeg har fortalt dette til legen flere ganger, men får liksom ikke skikkelig respons på hverken det ene eller det andre.

Finnes det ikke andre typer medisiner? En som kanskje ikke gjør meg fult så trett, og som jeg ikke legger på meg av?

Jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn medisinen jeg legger på meg av? Jeg har spist akkurat det samme, og jeg har tvunget meg ut i aktivitet de aller fleste dagene. (Ikke nødvendigvis av direkte eget valg, men gjennom planlagte avtaler og det at jeg faktisk har barn som jeg jo må ta meg av)

Fortsetter under...

sorry har ikke lest hele innlegget ditt, fodri jeg er trøtt og du skrev masse.

men selv om du er innenfor normal på medisnen, la oss si du ligger på 12.dåan det være for lavt for deg. legen sier jeg har ingen grunn til å være slapp og glemsk når jeg ligger på 10-11. men jeg er ikke i god form for mine resultat ligger oppe på 18-20. ta blodprøver hver 4-5 uke i 6 mnd.

husk at stoffskifte er ikke en unskyldning til å være overvektig (dessverre) man kan få 2-5 kilo ekstra av sykdommen som kan være vanskelig å bli kvitt.

men det er vanskelig å gå ned i vekt om du har feil mengde medisin.

(snakker av erfaring, har hatt sykd. siden jeg var 15. og meget sannsynlig siden jeg var 11, fordi jeg vaks ikke før jeg fikk levaxin :)

har du tatt test på hvor mye skjoldbrukskjertelen produserer selv?

min er borte, kroppen min har spist den opp.

for 7 år siden fungerte den 0.002 prosent. hehe, det er ikke mye nei.

fordi, når du trener, bruker kroppen, så produserer kjertelen mer stoffskifte for å holde takten,

vi som bruker medisin, vi har jo samme dose uansett hva aktivitet vi holder på med, og kan da bruke den opp.

ofte når jeg jogger-trener,blir jeg svimmel.. da fortale legen meg at jeg kunne ta to tabeletter de dagene jeg skulle være ekstra fysisk.

Du opplever altså det motsatte av de fleste som har lavt stoffskifte opplever, at overskuddet kommer tilbake og vekta går oppover når du IKKE bruker medisiner? Det er ikke vanlig å bli trøtt og legge på seg av levaxin, for det øker stoffskiftet, og gjør at en blir mer opplagt og kan miste noen kilo.

Når du har det slik som du har det ville jeg bedt om å bli henvist til endokrinolog for videre utredning. Gå gjennom alle blodprøver og se om du har ligget for høyt/lavt, og om det kan være noe annet du har i tillegg. Det høres ut som du har hatt litt for lav dosering da du gikk på levaksin. men hvorfor du hadde en god periode uten medisner, vet jeg ikke. Det eneste er at for noen går sykdommen mer i bølger, der en kan ha perioder med høyt stoffskifte avløst av perioder med lavt stoffskifte. men det er helst i begynnelsen av sykdomsforløpet.

Det finnes flere alternativer når det gjelder medisiner, som kan utfylle levaksin, blant annet en som heter armour-tyroid.

Stoffskifte er merkelige greier. Selv har jeg både høyt og lavt stoffskifte, og kan ikke få medisiner før et av dem "vinner", i følge min endokrinolog. Kroppen min er i krig med seg selv. Jeg veksler mellom å være hyper og slapp, og raser ned i vekt fordi hjernen ikke sender ut signaler om at kroppen må ha mat. Må minne meg selv på å spise. Håper dette ordner seg snart. I hvert fall har jeg ikke angst, slik jeg har trodd i alle år, før jeg fikk en vettug fastlege som tok meg på alvor. Blir fulgt nøye opp, og får betablokkere som demper noe av uro og skjelving.

Håper det ordner seg for deg!

Gjest Gul stjerne

Slutt med levaxin :)

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor du skal bruke levaxin når du opplever livet uten son strålende :)

Jeg sluttet selv med levaxin etter to års bruk, og har nå fått livet mitt tilbake.

Jeg trappet ned gradvis; 25 mikrogram per mnd.

Lykke til!

Annonse

Hva er stor og liten dose på Levaxin egentlig? Jeg har 25 mg tabl. og er nå oppe i 3 stk pr.dag, har økt dosen litt og litt selv, uten merkbare bivirkninger. Føler meg mer utholdende. Gikk ned 2 kg nesten med engang jeg startet på minste dose (1 tabl. pr dag) !!

Skal snart ta blodprøve, men vil bare vite om jeg er veldig lavdosert, vil så gjerne ha masse energi og overskudd!

Gjest Gul stjerne

Levaxin kommer i mikrogram:)

En gjennomsnittlig kvinne på rundt 60-70 kg bruker ofte dose 125 mikrogram, dette er altså en vanlig dose. (dette i følge overlege ved hormonlaboratoriet ved Aker sykehus).

Åja såpass ja, men da tror jeg jeg vil prøve å øke det litt :-) Klarer ennå ikke å gi full gass, har veldig lett for å trekke meg tilbake. Er det greit å øke med en halv tbl. pr. dag en periode?

Men livet smiler med tyroksin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...