Gå til innhold

Fra jordmorkontroll til Ø-hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos JM for svangerskapskontroll idag. Hun målte BT mitt som vanlig, og mente det var veldig høyt i forhold til tidligere mål. Hadde BT på 155/100, 150/100 og 156/100. Dette var gjennomsnittmålene gjennom gjentatte ganger.

Urinprøven var fin. Noen ødemer i kroppen. Uklart syn, og litt hodepine. Hun målte også SF-mål, og dette hadde var falt veldig. Hadde kun vokst to cm. på fire uker.

Ble sendt videre til St.Olavs for videre sjekk, som var viktig i følge JM.

På St.Olavs tok de BT igjen. Denne gangen var gjennomsnittet 145/89 og 140/90. Dette var helt greit sa de, men fikk meg inn på UL for sjekk av vekst på fosteret.

UL viste en frisk liten baby, men helt gjennomsnittlige mål. De mente grunnen til de "lave" målene, var pga. at hodet er festet. Det kunne selvfølgelig teoretisk flytte seg opp av bekkenet igjen, men babyen hadde altså lagt seg laaangt nedi bekkenet. Er i min 29. uke nå, og min førstefødte festet også hodet rundt denne tiden. Hun lå sånn til hun ble født.

Spørsmålet mitt er egentlig;

- Er dette helt greie BT-mål?

-Er det normalt at hodet fester seg såpass tidlig på en andregangsfødende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BT målene dine er i grenseland, det er undertrykket som er "værst" om det er høyt. å ha undertrykk på rundt 90 er høyt, men ikke sky-høyt. Du må også huske på at de fleste har høyere BT på kontroller enn de normalt har. Mange får også høyere BT når de er gravide, som at andre får lavere BT. Regner med du bør følges ekstra med på, men at det er foreløpige OK målinger.

Ang at hodet har festet seg så trodde jeg det skjedde senere på¨flergangsfødende, men det er jo sikkert mulig at det skjer tidlig også. Ikke alle som følger "standarden".

Bare følg med på egen kropp, og ikke nøl med å ta kontakt med helsepersonell dersom du føler deg anderledes eller at du føler noe er som det ikke skal.

Skrevet

Ja, blir passet godt på. Får ukentlige kontroller nå, bare for å sjekke vekst på baby & BT mitt.

Takk for gode råd & tips, godt å høre at det kan være "normalt" å ha høyt BT, uten at det er svangerskapsforgiftning hvertfall :)

Men hva skal til for at man blir lagt inn med høyt BT?

Skrevet

Høyt BT alene må nok være hakket høyere enn det ditt ble målt til. Ellers så mener jeg å tro at det må foreligge andre ting i tillegg, utslag på urin, mye ødemer etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...