♥tosmåtroll♥ Skrevet 31. januar 2011 #1 Del Skrevet 31. januar 2011 Etter en 14 timers tøff fødsel med forrige, type"stjernekikker som ikke ville ut og ble omsider tatt med vakum gjentatte ganger før han plumpet ut", og med 3 timer i narkose (ble lappet sammen, ruptur 3-4) etter marerittet, sitter jeg igjen med en vond følelse med tanke på å fø på nytt. Har termin i sept. og sliter allerede med å sove om natta da alle disse tankene løper rundt. Har igrunnen ikke tenkt så masse på det som skjedde for snart 2 år siden før nå (naturlig nok) Hvordan vil eventuelt KS bli mottatt om jeg tar dette opp? Noen med lignende erfaring? Vet alt dette med risiko rundt KS, men sliter virkelig med tanken om vaginal fødsel igen... Sorry om dette ble et syteinnlegg....gleder meg masse over graviditeten, men denne vonde følelsen overtar liksom hjernen innimellom....selv om det er såååå lenge til...huff.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142855350-hufff%C3%B8dselsangst-alleredet-n%C3%A5noen-med-gode-f%C3%B8dselshistorier-med-nr-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benkit Skrevet 31. januar 2011 #2 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei:) Vil bare si at jeg føler veldig med deg! hadde ikke samme type fødsel som deg, men andre forhold som gjør at jeg har full panikk. Brukt 5 år på å tørre å bli gravid igjen. Termin i september jeg og.... så gode nr2 fødselshistorier mottas med takk her og:) Jeg har fått time med psykolog på helsestasjon og til samtale på føden.. så håper jeg det blir lettere med tiden! Vi får håpe det iallefall:) klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142855350-hufff%C3%B8dselsangst-alleredet-n%C3%A5noen-med-gode-f%C3%B8dselshistorier-med-nr-2/#findComment-142855437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emmy99 Skrevet 31. januar 2011 #3 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei. Jeg hadde en ganske lik fødsel nr 1 som deg, bare den varte ca 7 timer lengere..jeg hadde også en misslykket epidural som medførte spinalhodepine og lammelser i bena opptil 3 uker etter fødsel. Jeg var helt overbevist om at jeg aldri skulle ha flere barn, og det tok faktisk 6 år før jeg ble gravid igjen, jeg var helt i panikkangst i sikkert de 4 første mnd, holdt til og med nesten på å ta abort fordi jeg hadde så fødselsangst.. Takket være min fantastiske mann som søkte litt rundt ang fødselsangst så kom vi over hypnosefødsel..dette ble redningen for meg, jeg startet med trening av dette hver eneste dag og helt frem til fødselen.. jeg vet ikke om det var selve hypnosekurset som gjorde at jeg fikk en fantastisk fødsel, eller om det var at jeg ble trygg på at dette kunne jeg klare, og at jeg lærte meg til å bevare kontrollen over kroppen min. Fødselen startet rolig 3 uker før termin, og siden jeg hadde en slik traumatisk første fødsel fikk jeg komme inn på fødeavd med en gang.. Jeg hadde da 3 cm åpning og de tok vannet, noe som gjorde at riene økte på.. Jeg valgte kun akupunktur og badekar som smertestillende denne gangen grunnet den uheldige epiduralen med nr1. Jeg hadde full kontroll under hele fødselen, og det var som kroppen min automatisk gjorde de tingene jeg hadde fortalt meg selv hver dag i nesten 4 mnd at den skulle gjøre.. 4 timer etter at de tok vannet hadde jeg full åpning, og 3 press etter fikk jeg verdens nydeligste jente på magen.. Det var ute tvil en drømmefødsel, og jeg føder med glede 10 ganger til hvis jeg er garantert en sånn fødsel igjen.. For info ang hypnosefødsel kan du gå inn på www.hypnobirthing.com Du kan også finne noen fødselsfilmer på youtube med hypnose fødsler.. Ønsker deg Lykke Lykke til, og hvis du ikke går for keisersnitt så håper jeg at du får en like fantastisk fødsel som meg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142855350-hufff%C3%B8dselsangst-alleredet-n%C3%A5noen-med-gode-f%C3%B8dselshistorier-med-nr-2/#findComment-142855500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥tosmåtroll♥ Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 31. januar 2011 Takk for svar jenter!! Kjenner det hjelper å høre andre historier, og kansje hypnosefødsel kan hjelpe?! Skal virkelig sjekke det ut!! Har ikke lyst å gå igjennom dette svangerskapet med totalt angst for den dagen som til slutt kommer...kjenner jeg bilr på gråten av tanken... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142855350-hufff%C3%B8dselsangst-alleredet-n%C3%A5noen-med-gode-f%C3%B8dselshistorier-med-nr-2/#findComment-142855587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 Satser på 2012 bebis <3 Skrevet 31. januar 2011 #5 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei, hei! Skjønner godt du er bekymret etter en slik fødsel, men heldigvis så er det ingen fødsler som er like. Venninna mi hadde det som deg med første tulla si og da hun ble gravid med nummer to, fikk hun fullstendig panikk og vurderte abort for å slippe en slik fødsel til. Hun snakket med legen og jordmoren sin om det og de sa det var helt i orden med keisersnitt.. Hun har nå 3 barn og de to siste er keisere.. Så om du ønsker keisersnitt på grunn av angst så er jeg helt sikker på at det ordner seg ) Men er jo verdt å prøve hypnosen som blir nevnt over her først.. Masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142855350-hufff%C3%B8dselsangst-alleredet-n%C3%A5noen-med-gode-f%C3%B8dselshistorier-med-nr-2/#findComment-142855982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glaciera Skrevet 1. februar 2011 #6 Del Skrevet 1. februar 2011 Fastlegen og/eller helsestasjonen vil kunne hjelpe deg med å komme i kontakt med en fagperson som kan hjelpe deg til å bearbeide fødselsangsten. Jeg tror det kanskje kan være lurt uansett om du ber om keisersnitt eller ikke? Så blir du kanskje kvitt den negative opplevelsen som har satt seg litt fast i kroppen og hodet? Mitt inntrykk er at fødselsangst tas på alvor rundt om i helse-Norge og at mange får god hjelp hvis de ber om det. Keisersnitt er ikke uten risiko heller, med sentralbedøvelse, operasjon og det hele. Det kan oppstå komplikasjoner, og for mange tar det klart lenger tid før de kommer til hektene igjen sammenlignet med vaginal fødsel. Skjønner at langvarig fødsel med ruptur ikke frister til gjentagelse... Min første fødsel var lang og vond, mens andre gang gikk veldig greit. Det var stor forskjell. Men jeg følte meg trygg og ivaretatt begge gangene, og det tror jeg gjorde mye for at jeg aldri ble redd. Mitt inntrykk (etter å ha hørt andres erfaringer) er at hvis man føler seg redd oppleves fødselen som mye tøffere enn hvis man føler seg trygg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142855350-hufff%C3%B8dselsangst-alleredet-n%C3%A5noen-med-gode-f%C3%B8dselshistorier-med-nr-2/#findComment-142858396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå