ninairen Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Hei:) Er var med legen i dag, var på første kontroll (er 10+1 i dag). Hadde lest en del om første kontrollen på internett før jeg reiste, slik at jeg skulle vite litt hva som skulle skje.. Da jeg kom inn til legen var han kjempesur fordi jeg ikke hadde tatt blodprøver/levert urinprøver før jeg kom inn til han, siden dette var første kontrollen.. (Hvordan kunne jeg vite det, siden jeg aldri har vert gravid, han sa heller ikke noe om det sist jeg var hos han for 2 uker siden) Eneste han gjorde var å måle blodtrykke mitt, sa ikke om det var bra eller noe... Så bad han meg fylle ut helsekortet.. Etter det jeg har lest skal vel legen fortelle om hvilken tlbud gravid har ? Kjenne på magen evt. Eventuelt jordmor, hva som skjer videre osv... Men neida.. Han var skikkelig frekk... Virket som om han ville ha meg ut så fort som mulig. Til slutt sa han "Husk å bestille time her om en mnd" Jeg liker virkelig ikke han (han er bare vikar for fastlegen min, men hun kommer ikke tilbake før i mai), derfor lurer jeg på: er det mulig å gå til jordmor de neste gangene jeg egentlig skulle ha vert på kontroll med legen? blir vel ca rundt uke 14-15 viss det er ca 1 mnd til. Eller er dette for tidlig for å reise til jordmor? Å vet noen hvordan man finner ut hvem som er jordmor? Og hvor? Å kan en bare ringe dit å bestille en time uten å snakke med legen? Håper noen vet svar på noe av dette, og at noen gidder å skrive På forhånd : Takk:)
pregnito Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Hei. Jeg hadde første kontroll hos min fastlege da jeg var i min niende uke. (er nå 9+5). Jeg trodde og jeg skulle få mye info å gjøre mer. Eneste jeg gjorde var å ta blodprøver!!?? ingen helsekort.. ingen urinprøve.. ingenting. syns d er alt for dårlig. Første gang for meg og dette, å jeg sitter jo inne med mye jeg lurer på. Jeg vil gjerne gå både til lege og til jordmor. De skal jo egentlig spørre deg om dette på første kontroll da.. skikkelig surt å komme til en slik lege.. å at du må bestille time selv.. for en kar!! Neste gang du drar dit så hører du med han om du kan få gå til jordmor. Du kan og ringe sykehus på fødeavdelingene der.. de kan svare deg på ulike ting om du lurer på noe. Jeg skal til neste kontroll hos legen om to uker. da skal hun lytte etter hjertet <3. Håper jeg får mer info da.. hvis ikke skal jeg klage på henne å forlange mer Lykke til på neste kontroll du også
Mrs. Bouquet Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Veldig rart at du ikke ble ropt inn på laboratoriet før du skulle inn til legen, ikke ditt ansvar det. Dessuten bør legen informere hvordan blodtrykket var, var garantert ok så lenge det ikke ble kommentert. Legen burde også satt deg opp på ny time når du var der. Dessuten burde han informert deg om en evt. henvisning til ultralyd, og at du får brev i posten. Men han har vel kanskje ikke tenkt at han må henvise deg. Du mangler jo det meste av informasjon.
Babyønske �� Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Du kan fint gå til jordmor de neste gangene når du nå har hatt første kontroll hos lege. Jordmor holder til på helsestasjonen. Så du tar bare kontakt på din nærmeste helsestasjon og får time hos jordmor, trenger ikke henvisning fra lege.
Heklemamma Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Du kan velge helt selv, om du vil gå til JM eller om du vil bruke lege eller om du vil gå til begge, annenhver gang. Jeg har valgt det siste, både sist og nå. Men jeg har en fantastisk lege da. Merkelig at du ikke fikk helsekort, jeg har fått det på første konsultasjon begge gangene.
ninairen Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2011 Jeg fikk helsekort (står i innlegget)
Heklemamma Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Ja, hehe.. Tok feil av deg og en annen.. huff.. Litt i ørska..
Megane Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Jeg hadde byttet lege om du ikke får time hos jordmor. Er jo håpløst å ha en lege man ikke går overens med..
ninairen Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2011 Har veldig lyst å bytte, men har akkurat bytta.. Til ei dame (vil bare ha kvinnelige leger...) og når jeg skulle til legen for første gang etter jeg hadde bytta kom jeg til en utenlandsk mann.. Da jeg skulle bestille min neste time sa jeg til ho dama som tar imot bestillinger på timer, at jeg hadde ei dame og sa navnet... Ho bare "Ja men ho har fødselspermisjon, og han mannen er vikar for ho". Skikkelig "lureri" når det ligg ute på fastlegelistene at det er ei dame som er ledig, å når jeg kommer dit er det en man,....
Linda0905 Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 Gjør ingenting om du skifter lege igjen selv om du nettopp har fått ny.. for halvannet år siden da jeg var gravid for første gang hadde jeg mannlig lege som jeg nettopp hadde fått, men var svært missfornøyd med han etter første time. Han hadde lite peiling virket d som, fikk ikke informasjon om noe som helst. Så jeg bytta lege til kvinnelig, og hun er superflink. De vet litt mer og skjønner litt mer enn hvordan du har d, i og med at flesteparten har fått barn selv. Gikk til jordmor og lege annenhver gang jeg. Men hadde sikkert holdt med jordmor hver gang, jeg gikk til legen for å få sykemelding, lå å spydde å var konstant kvalm helt til jeg var 7-8 mnd på vei.. Så bytt!!
ninairen Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 31. januar 2011 Takk for alle svar :) Har veldig lyst å bytte igjen, men er jo tydeligvis ingen "garanti" for at det er en kvinnelig lege selv om det står det på lista.. Lurer på å bare kontakte jordmor (håper jeg finner ei:p ) og bare dra til legen viss jeg trenger sykmelding.. den legen jeg egentlig skal ha kommer på tilbake i mai..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå